Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stora kan de bli?  (läst 2759 gånger)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Hur stora kan de bli?
« skrivet: 26 maj-13 kl 00:07 »
Har regelbundet återkommande förekomst av champinjoner runt mina rhodedendron. En av årets är en riktig jätte  :o ca 30 cm hög och hatten är stor - jämför med snusdosan. Någon som har sett så stora champinjoner? Hur stora kan de egentligen bli?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

kurt

SV: Hur stora kan de bli?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-13 kl 05:11 »
Min erfarenhet av champinjoner är att fruktkropparna växer upp mycket fort, och att de måste plockas inom 20h från att de kommer upp, annars angrips de av insekter

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 26 maj-13 kl 12:19 »
Har regelbundet återkommande förekomst av champinjoner runt mina rhodedendron. En av årets är en riktig jätte  :o ca 30 cm hög och hatten är stor - jämför med snusdosan. Någon som har sett så stora champinjoner? Hur stora kan de egentligen bli?
Jisses den räcker till en hel omelett. Var rädd om det svampstället  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bullerybo

• Närke
« Svar #3 skrivet: 27 maj-13 kl 12:24 »
De kan ju bli rejält stora, nu kanske det är en vit variant och då vet jag inte om man brukar göra något med dem stora - men de bruna blir ju portabello eller vad det heter.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 maj-13 kl 14:47 »
Jag har aldrig sett champinjoner i det vilda, jag trodde inte de blev mycket större än de hela som man kan köpa i grönsaksdisken. Den där fyller ju upp hela stekpannan  :o

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 maj-13 kl 15:40 »
Jag har aldrig sett champinjoner i det vilda, jag trodde inte de blev mycket större än de hela som man kan köpa i grönsaksdisken. Den där fyller ju upp hela stekpannan  :o

Aldrig sett en  :o ?

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 maj-13 kl 16:00 »
Aldrig sett en  :o ?
Tror inte det nej, de verkar inte vara vanliga här omkring. Kanske jag sett någon enstaka för många år sedan. Däremot hittade jag en tryffel förra helgen :rolleyes:

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 30 maj-13 kl 17:29 »
Tror inte det nej, de verkar inte vara vanliga här omkring. Kanske jag sett någon enstaka för många år sedan. Däremot hittade jag en tryffel förra helgen :rolleyes:
Hur hittar man tryffel? Rotar där vildsvinen bökar eller?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 maj-13 kl 17:34 »
Hur hittar man tryffel? Rotar där vildsvinen bökar eller?
Jag ryckte upp oönskade granplantor och så växte den där i gropen. Det var dock en oätlig sort, hartryffel kallades den visst. Men nu skall vi väll inte kapa tråden med offtopic mer...

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #9 skrivet: 30 maj-13 kl 23:08 »
Jag har bara sett vilda champisar en gång och det var på kållands ö. Tror inte de är vanliga här...:-
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 31 maj-13 kl 15:00 »
Jag "nändes" aldrig plocka den. Den sporar av sig för fullt nu så jag inbillar mig att det kan bli fler. Det finns för övrigt ganska gott om dem och de är prydliga där de står.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 jun-13 kl 10:37 »
Tyvärr är vilda champisar ofta av den sorten som samlar på sig kadmium, vilket väl gör att man bör konsumera dem ytterst måttligt. Om jag minns saken rätt är champisar som gulnar när man bryter bitar av dem som man ska vara försiktig med konsumtion av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser