Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta tvättar ni era kläder?  (läst 15446 gånger)

Norrsken

• -
Re:Hur ofta tvättar ni era kläder?
« Svar #20 skrivet: 10 feb-07 kl 23:43 »
Jag äger definitivt inte tillräckligt med kläder för att tvätta så där ofta.. När pojken föddes fick jag en pytteliten begagnad maskin, tror den rymde två kilo, vilket var helt perfekt! Man kunde tvätta eftersom det blev smutsigt! Med stor maskin vill man ju vänta så man tvättar full  maskin, och då tar kläderna slut.. :-\ Måste väl erkänna att jag har nån konstig förmåga att slita ut kläder, ett par jeans tex håller max ett år.. Men det värsta tycker jag är när det ska bytas lakan stup i ett. På många äldreboenden byts det lakan så fort någon duschar (vanligen två gånger i veckan). Skulle de byta mina lakan så ofta när jag blir gammal så skulle jag få spader! Jag HATAR verkligen nytvättade lakan. De är så stela och obehagliga, skaver ju nästan på huden!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 feb-07 kl 16:00 »
jag har bytt ut tvättkorgen mot en lagerhauskasse och när den är full tvättar jag.vet inte hur ofta det blir, men  det är ju mest kallingar och trosor och strumpor och handukar.
just för tillfället blir det kanske lite mer tvätt, för vi håller på att helrenovera badrummet, så vi har ej rinnande vatten,ingen toalett,ingen dusch,toa får man åka ner 4 våningar för att gå på.
10dagar utan vatten,toa och dusch,det tar på både psyke och förhållande.
ni skulle sett när jag hade stordisk nere i tvättstugan!!!

Morran

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 feb-07 kl 16:23 »
Här är en till... :-[ jag går och byter om innan jag hugger in på tomatsås.
:D min man frågade om det var en "erkänd åkomma" när jag berättade att jag inte var den enda med det här problemet. Vi kanske skulle starta "Anonyma Tomatslabbare"!? :P

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #23 skrivet: 11 feb-07 kl 17:04 »
Varje vecka ca 4 maskiner. Manglar, stryker å viker in. Är det nån annan som manglar? Jag älskar min mangel  :)

Definitivt INTE! ;)
Jag har som princip att inte stryka heller. Har grav strykallergi. Mitt strykjärn från 70-talet tar jag därför bara fram en enstaka gång när jag tvättat gardiner, eller håller på att sy ett lapptäcke. För övrigt stryker jag aldrig.  8)
« Senast ändrad: 11 feb-07 kl 17:05 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Gryning

• Mirandas have
« Svar #24 skrivet: 11 feb-07 kl 18:15 »
Jag tycker om att stryka och mangla. Jag gör det ganska sällan men tycker om att handskas med ren tvätt.

Eulalia

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 feb-07 kl 18:33 »
jag gillar också att hantera ren tvätt, speciellt mangla och vika fint ...men det tar sån &@§¤"#!! förbannad tid!!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #26 skrivet: 11 feb-07 kl 18:40 »
10dagar utan vatten,toa och dusch,det tar på både psyke och förhållande.

Jag sitter och ler jag. Vi VALDE just vårat boende för ATT det saknade dom sakerna  :)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 12 feb-07 kl 18:54 »
:D min man frågade om det var en "erkänd åkomma" när jag berättade att jag inte var den enda med det här problemet. Vi kanske skulle starta "Anonyma Tomatslabbare"!? :P
Då har ni en given medlem här... *räcker upp handen*  ;D Har nu en gång för alla bestämt mig för att aldrig mer köpa - eller sy - ett vitt plagg...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Eulalia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 feb-07 kl 18:56 »
annars funkar det jättebra med hakklapp  ;)
kökshanduk som man knyter runt halsen bara...

Morran

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 feb-07 kl 19:36 »
Jag har införskaffat ett gratis barnförkläde från Milda som passar perfekt för tomatslabberier.

Milda hade någon sorts drive där dom ville att man skulle baka med sina barn - alltså tillsammans med barnen, inte med dom - och för ändamålet kunde man beställa ett gratis förkläde från dom...det var naturligtvis för litet för mina herrar men passar som "tomatskydd" för mej  8)

Lena A

« Svar #30 skrivet: 12 feb-07 kl 19:48 »
skruvmejsel, bara för att få perspektiv på saker fanns det de som var utan vatten, ström, fast och mobil telefon i flera månader pga stormen Gudrun; och det mitt i vintern!   :-\

poze

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 12 feb-07 kl 19:56 »
Mina kalsonger och undertröjor åker ofta med in i duchen. lägger sedan i en balja gör rent dem i droppar tvättsåpa eller eller har tvätttvål och tvättar i dem i duchen!
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Inkka

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 12 feb-07 kl 22:47 »
Har inte manglat sen jag körde fast en duk i mangeln för 4-5 år sen och fick be vaktis operera ut den... -Mycket pinsamt!  :-[ Stryker gör jag så sällan som går. Har få kläder som behöver strykas. Och dem använder jag inte allt för ofta.

Älskar nytvättade lakan! Men, det nöter ju något enormt att tvätta dem, så några veckor brukar det allt få gå mellan bytena.

Blöjtvätt brukar bli var tredje dag ungefär. Det tvättas i vår egna lilla maskin i lägenheten. Då åker det ju med allt annat ljust som tål 60 grader. Tvättid i tvättstugan i källaren blir när det inte går att stänga skåpet vi förvarar smutstvätten i. Kanske var tredje vecka (då går det 4-6 maskiner). Vi har rätt mycket kläder, tycker jag. Dottern har enorma mängder. Fast vi har själva köpt max tio plagg  :o

manna

• -
« Svar #33 skrivet: 13 feb-07 kl 10:14 »
Att mangla är en njutning! Och att lägga sig i en säng bäddad med rena, nymanglade lakan är så nära en våt dröm man kan komma i vaket tillstånd!  ;D Åh, lycka!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Inkka

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 13 feb-07 kl 11:28 »
Jag tycker rena, lite skrynkliga lakan (sådär som dom blir när man rullat ihop dom) är hur skönt som hellst att krypa ner i. Har hört någongång att det betyder otur att stryka (inte mangla alltså) lakan... Det enda skrock jag tror benhårt på  ;D ::)

Sia

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 13 feb-07 kl 18:29 »
Jag håller fullständigt med Manna  ;D ;D  Du kan få komma hem till mig och bädda nån dag!
Tyvärr så får jag åka hem till min mamma och mangla så det brukar bara bli kökshanddukarna som hinns med.... :(
« Senast ändrad: 13 feb-07 kl 18:29 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 13 feb-07 kl 19:40 »
Jag och min kille brukar ha en städdag i veckan då jag står för mycket av städandet och han står för en stor del av tvättandet. Fast vi hjälper till lite här och där. Det brukar vara jag som sorterar tvätten eftersom jag har fler "känsliga" plagg. Dessutom har han ingen som helst respekt för färger (han är inte färgblind, men tvättar ändå gärna blått rött, grönt, gult och ja vitt har vi tyvärr inte så mycket som är längre så det där som ju redan är grådaskigt hänger numera med den övriga kulörta tvätten :-\)
Men jag är ändå tacksam, för det är han som pinnar iväg den halva kilometern till grannen där det finns en tvättmaskin. Så i framtiden vill jag gärna ha tvättmaskin.
Jag har varit ganska nyss en sån där ungdom som använde sina kläder aldeles för lite innan de hamnade i tvättkorgen igen. Mina kläder spenderade alldeles för mycket tid i tvättkorgen och alldels förlite tid i hopvikt tillstånd, staplade i garderoben.
Vist är det en fröjd att öppna garderoben och se de olika staplarna i olika färger. För att inte tala om min skatt av strukna ihopvikta torkhandukar. ;D
Tre saker har dragit ner lite på mitt tvättbehov, nämligen ullkjolar, de blir inte smuttsiga hur mycket man än spiller på dem.  Använder samma kjol i en fyra dagar och sedan hänger den på en stol i någon dag sen tar jag upp den och kollar på den och tycker att nä den är inte så smutsig ju! så åker den in i garderoben i mycket knöligt tillstånd :-[ så om några dagar tar jag fram den igen och kommer inte ihåg hur mycket jag använde den sist och så går en fyra fem dagar till!!! Skitbra! under kjolen har jag långkallingar som byts var annan till var tredje dag. Försöker byta trosor max en gång per dygn
En anna sak som jag gillar är mina ekstremt tantiga tofflor. sånna där med plastsula och fuskmocka upptill. Sedan de komm i bruk har det börjat hända att jag använder sockor i mer än en dag!!!! Det slits dessutom inte så mycket på dem.
Sist men inte minskt så är det förklädet!!!! ;D
Det måste vara den bästa uppfinningen hittills, har det nästan jämt på mig. Till och med när jag äter ibland, vilket är himla praktiskt om man spiller något, vilket jag gör rätt ofta :-[
Oj vad långt det blev!!!
jättekul att läsa era inlägg! Förstår nu att alla har ett litet tvättberg någonstans att besegra! haha ;)
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Inkka

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 13 feb-07 kl 19:53 »
Åh vad härlig stil du verkar ha flygtyg! Får en bild av min mormor i huvudet  ;D
« Senast ändrad: 13 feb-07 kl 19:53 av Inkka »

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #38 skrivet: 16 feb-07 kl 18:37 »
Tack! Mormor är min förebild! ;D
Vilket jag tyvärr verkar vara rätt ensam om i min åldersgrupp men det hänger väl ihop alltihopa; självförsörjare> bonderomantiker> hemafruideal> bakotsträvare och  listan kan bli lång.
Memn för att återgå till det där med tvätten så har jag börjat fundera över det där medmattorna.
Vi har bara trasmattor och de blir smuttsiga efter ett tag. De behöver tvättas kanske si så där var 7 vecka. Men jag tycker inte riktigt om att tvätta så "grova" saker i andras tvättmaskiner efftersom sån tvätt kanske "sliter" på maskineriet så att säga.
Vi har faktiskt en stor vedeldad kokgryta ute i trägårn som vi håller oss rena med hjälp av en stor del av året. men jag är lite osäker på hur jag ska pära mig åt för att tvätta mattorna...
Några tipps???
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Inkka

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 16 feb-07 kl 19:18 »
Jag tvättar inte trasmattorna så ofta... Även om det säkert inte skulle skada :P Mormor (för att återkomma till henne igen... haha ) tvättade mattorna en gång om året och då i sjön. Det är ju det allra lättaste. Jag tvättar mattorna i tvättstugan i källaren. Har aldrig tvättat mattor i maskin. Nöter inte det något hemskt på dem? Jag lägger dom på ett bord och skrubbar lite försiktigt med borste och såpa. Och så spolar jag dom länge med vattenslang. De brukar se rena ut efter det iallafall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser