Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  16.5 kvadrat.  (läst 1521 gånger)

big_jojje

  • Inlägg: 11
16.5 kvadrat.
« skrivet: 23 maj-13 kl 07:56 »
Funderar på får. Har en mindre byggnad på 16.5 kvadrat som det varit djur i gammalt  tillbaka. Det är isolerat o ventilerat.men om man skulle ha får över vintern o ha dom inne när man är på jobbet.tänkte på vatten som fryser.hur många får kan man då ha? O hur mycket vatten dricker får under vintern.kan man ge på morgon o på eftermiddag?eller ska dom vara inne under dag med vatten.tacksam för svar.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: 16.5 kvadrat.
« Svar #1 skrivet: 23 maj-13 kl 08:14 »
På den här länken på jordbruksverket kan du läsa om mått som måste uppfyllas: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000720.html Om man bara räknar rakt av på boxyta så skulle du kunna ha 13 små får på den ytan, men sedan måste du räkna bort yta för ev foderbord (du kan ju utfodra ute också) och sjuk/lamm-boxar. Någon stans mellan 5 och 10 kanske kunde vara lämpligt, beroende på ras och om du har tillgång till utevistelse.

Det räcker om du ger dem vatten morgon och kväll. Om du ger dem ensilage som inte är snustorrt så dricker de inte särskilt mycket. Jag har haft två hinkar stående hos fåren, två för att inte allt vatten ska bli obrukbart om någon råkar bajsa i hinken, och så har jag bytt ut dem morgon och kväll. Då är aldrig vattnet slut.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: 16.5 kvadrat.
« Svar #2 skrivet: 23 maj-13 kl 08:59 »
Jag har också haft får i en gammal ladugård, där vattnet frös på vintern. Mina får fick "snustorrt hö" men det gick ändå bra att de fick vatten morgon och kväll. Jag hade en stor balja och en eller flera hinkar. Jag värmde vatten i en vattenkokare och hällde på när jag kom. Det blev ljummet vatten, som djur tycker om att dricka. Jag fick förstås se till att de inte brände sig men annars fungerade det bra. Det finns även baljor att köpa som inte vattnet fryser i men de är dyra.
Åsenfår, hundar och katter

big_jojje

  • Inlägg: 11
SV: 16.5 kvadrat.
« Svar #3 skrivet: 24 maj-13 kl 12:34 »
Tack för svaren, då kanske man kan ha lite får eller getter till nästa år. Ska få låna ett par får över sommaren av en bonde så man får lite erfarenhet.men tack för svar. Är bra o få svar när man behöver de.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 8 användare (2 dolda)
von tratt, GuyFromTheSky, Karlsdotter, Limpans, Corvus, Emma Lennartsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser