Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höjd och stolpar?  (läst 2736 gånger)

joelkorn

• Södermanland
höjd och stolpar?
« skrivet: 21 maj-13 kl 23:14 »
En fråga om hur ni andra gjort. Jag kommer inte kunna ha höns gående fritt på tomten då jag bor i detaljplanerat område. så det blir en ca 13x5-6m stor hönsgård.
Nu till frågorna.
Jag har läst och samtycker så klart till att det vore väldigt skönt att kunna gå i hönsgården. jag är 180 cm lång. Men de längsta stolparna jag hittar är 180. och då ska ju kanske ca 30 cm av den ner i backen så den står stadigt. Och de blir inga ståhöjdsmått de.
Hur har ni gjort för att lösa de? byggt de löst uppe på marken? Om, så hur gör ni för att de inte ska bli för svajigt?

Jag bor som sagt mitt inne i ett litet samhälle (järna). Och den är tänkt att ena långsidan av staketet ska gå i en syrenhäck. så hönsen går lite att gömma sigi/få skugga av. plus att de står en jätte stor björk i hägnet också.
Med dessa aspekter i åtanke. tror ni man behöver nät tak mot höken ändå? eller kan hönsen flyga över en potentiellt bara 150cm högt "staket" (av hönsnät)?

Malin Johansson

• Västergötland
SV: höjd och stolpar?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-13 kl 23:29 »
Sätt stolparna på skor och lägg en ram av brädor längst ner eller gräv ner nätet 20 cm. Tror skator och kråkor är värre än större rov i detaljplanerat område, och då behöver du nättak. Ytterligare argument för nättak är att det då och då krävs av smittskyddsskäl. Lika bra att göra en riktigt bra hönsgård direkt. :)

hånung

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 maj-13 kl 23:33 »
Sätt stolparna på skor och lägg en ram av brädor längst ner eller gräv ner nätet 20 cm. Tror skator och kråkor är värre än större rov i detaljplanerat område, och då behöver du nättak. Ytterligare argument för nättak är att det då och då krävs av smittskyddsskäl. Lika bra att göra en riktigt bra hönsgård direkt. :)
Sen slipper man bli av med ägg  som skatorna hackar sönder .

joelkorn

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 maj-13 kl 07:28 »
räcker bärnat som tak? det var väldigt mycket billigare än de högberga sålde...

hmm. någon som vet var man kan köpa vetta stolpskor som man inte måste gjuta fast?

Malin hur menar du med sätt brädor längst ner eller gräv ner staketet 20 cm?
Brädan kan väl djur gräva sig under ändå?

Någon som vet en bra länk där man kan se lite bilder på hur folk har byggt sina hönsgårdar??
Jag har ännu inte fattat hur man söker på detta forum. Det enda jag hittar är en google sökfunktion.

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 22 maj-13 kl 08:17 »
Bärnet håller inte till snö, använd galvad hönsnät
det finns ett par bra böcker om småskaligt hönshåll.
"Höns i trägården" och  "Naturligt hönshåll"
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Söndra

• Småland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-13 kl 08:29 »
Köp 2x4 tum och skruva ihop  då får du 4x4 tum och 2x4 finns i mer längder plus att det är billigare så gjorde jag och bärnät funkar bra, jag satte en regel i mitten 80 cm högre är väggarna så det blev lutning som ett vanligt tak.
Lössnö faller igenom men mycket blötsnö kan fastna men då går man bara ut och skaka av nätet med en kvast.
Diplomati är konsten att be nån fara åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan.

Fredrik.L

• -
« Svar #6 skrivet: 22 maj-13 kl 09:36 »
Jag har byggt allt med en botten av tryckt virke. Sen har jag använt 45x45 som ett regelverk och sen hönsnät på det, både väggar och tak.
Hade jag byggt igen hade jag nog gjort två delar i hönsgården och då lite större hönsgård, så man kunde stänga till en del ibland och få saker att växa upp som de senare kan äta ner igen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser