Jag undrar om någon har erfarenhet eller tankar om att köpa gård och driva jordbruket tillsammans med en vän/affärspartner? Jag planerar att köpa en liten gård med ca 100 får att försörja mig på genom lammproduktion. Har förstått att jag behöver ca 20 ha då. Jag har ekonomi för det, men tvekar främst då jag inte vill stå själv med ansvaret att vara där jämt, inte kunna resa, osv. Talade häromdagen med en bekant som är erfaren inom ekologisk odling av frukt och bär, gör underbar sylt och marmelad etc. På grund av vissa omständigheter har min bekant tvingats flytta från sin gård, och därför letar även hen efter en ny gård att starta om på, med ett par ha mark för odling.
Efter vårt samtal har jag lekt med tanken att föreslå att vi letar en lite större gård tillsammans, där våra intressen och kunskaper kan komplettera varandra. Jag ser många gårdar till salu på nätet där det redan står två beboliga hus, och som har en kombination av betesmark och åkermark. Fördelar jag tänker på spontant är att man kan täcka för varandra om någon blir sjuk eller vill resa, jag vattnar åt hen, och hen utfodrar fåren åt mig, vi kan spara pengar på att göra större inköp tillsammans, ha höns tillsammans, osv. Jag tänker också att vi tillsammans kunde driva en liten gårdsbutik där mitt lammkött skulle kompletteras med hens produkter, och därför bli mer intressant för människor att vilja besöka, starkare varumärke osv.
Vad ser ni för möjligheter och risker med ett sådant arrangemang? Vad ska man tänka på att komma överens om innan?