Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myror i odlinglådorna  (läst 15602 gånger)

amillacan

• Skåne
Myror i odlinglådorna
« skrivet: 19 maj-13 kl 21:44 »
Idag när jag rensade ogräs i mina odlingslådor( pallkragar) så märkte jag att det var fullt med myror i några av dem.
Någon som har något tips på vad jag kan göra för att bli av med myrorna?
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

wahlgrens

• Uppland
SV: Myror i odlinglådorna
« Svar #1 skrivet: 19 maj-13 kl 21:53 »
Myror gillar inte kanel. Prova att strö över lite och se om de väljer en annan plats. Funkar inomhus... men jag vet inte hur det är ute. Kan ändå vara värt att prova. Det är ju helt ofarligt och miljövänligt om man ska använda det som växer i pallkragarna till mat.

amillacan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 maj-13 kl 22:08 »
DEt ska jag prova imorgon!
Ja, jag vill inte använda något giftigt eftersom jag som sagt ska odla i lådorna.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-13 kl 22:10 »
Jag har hört att curry ska funka också men jag har inte provat själv.

amillacan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 maj-13 kl 22:16 »
Då provar jag det oxå  >:D

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 maj-13 kl 22:24 »
Idag när jag rensade ogräs i mina odlingslådor( pallkragar) så märkte jag att det var fullt med myror i några av dem.
Någon som har något tips på vad jag kan göra för att bli av med myrorna?
Kanske gräva och eftersöka själva boet där äggen ligger och flytta alltihop en bra bit iväg? Svårt när myrorna boar under plattor och nere i krukor - förra året klarade sig inte två stora krukor med basilika för att myrorna flyttade in där (jag dränkte hela krukorna med jord och plantor i vatten med lite diskmedel i) men den proceduren gjorde att myrorna men även basilikan tröttnade.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MagnusL

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 maj-13 kl 22:26 »
Eller så köper ni en burk Myrnix (tex granngården) som är helt giftfritt och drar efter hela kanterna på insidan :)
Kör det själv rent i skafferiet. Det är fint stenpulver som dödar små insekter men bara känns som mjöl för oss.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 20 maj-13 kl 16:02 »
Troligen är det torrt i odlingslådan. Vattna igenom ordentligt ett par gånger i veckan, så flyttar myrorna, garanterat giftfritt, och gynnar växterna i lådan också, om det inte är sådana som gillar torka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 20 maj-13 kl 16:07 »
Vad är problemet med myrorna? Varför inte låta dem vara där?

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser