Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korspollinering???  (läst 3444 gånger)

Pigan

  • Inlägg: 83
    • Halland
Korspollinering???
« skrivet: 19 maj-13 kl 18:43 »
Hej

Jag ska odla några olika sorters bönor i år och tänkte ta frö att ha till nästa år. En del av dem har jag försått och de börjar bli så stora att jag måste få ut dem nu.
Jag har två olika ställen att odla på och dessa är helt skilda från varandra.

Hur är det med risken för korspollinering på dessa sorter (se nedan)? Hur ska jag dela upp dem för att vara säker på att få samma sorter nästa år?

Jag har:

2 olika sorters bondbönor
gråärt
sparrisböna
brytböna
åkerböna

Mvh Pigan

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Korspollinering???
« Svar #1 skrivet: 19 maj-13 kl 22:30 »
De två bondbönorna och åkerbönan tillhör samma art och kan korsa sig även om risken är måttlig.

Sparrisböna känner jag inte till (
http://www.gourmetodling.com/bonaret-2013-froer-till-sparrisbonor-hos-franchi-froer/
 ) men det är tydligen en annan art än vanlig trädgårdsböna (dit brytbönan troligen hör) så de lär inte korsa sig. Trädgårdsbönor korsar sig dessutom sällan.

Gråärten hittar garanterat inget att korsa sig med utom möjligen de andra gråärtsplantorna.

Pigan

  • Inlägg: 83
    • Halland
SV: Korspollinering???
« Svar #2 skrivet: 28 maj-13 kl 09:30 »
Tack för ditt svar.

Gisses vad tiden går fort. I går fick jag iaf tillslut satt de flesta plantorna. Var ju Beda-dagen så det borde ju vara perfekt ;).

Jag satte de två bondbönorna på var sitt ställe, ärtorna ihop med den ena sorten och brytbönorna ihop med den andra sorten. Sparrisbönorna hamna på båda ställena. Åkerbönorna har jag inte bestämt än var jag ska göra av.

Så i morse kom jag på att jag glömt en viktig böna. Kokbönan Signe. Vilken art tillhör den bönan och finns det risk att den korsar sig med någon av ovan nämda sorter?

Mvh Pigan

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Korspollinering???
« Svar #3 skrivet: 30 maj-13 kl 21:46 »
Hej

Det går ju att spara några frön till nästa år också.

Signe gissar jag är kokvariant av trädgårdsböna, troligen samma art som brytbönan. Det finns korsningsrisk mellan dessa men den är inte stor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser