Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hundar ska ha en ledare!  (läst 20770 gånger)

Alva

• Gäst
Re:hundar ska ha en ledare!
« Svar #80 skrivet: 18 feb-07 kl 18:41 »
Tålamod . tid, tålamod och ännu mer tid, medans man försöker lära sig det språk , de signaler djuret har.
Det handlar inte enbart om att djuret skall lära sig våra .

Ovan citerar jag mig själv Skruvmejsel.
Hur har vi det med läsförståelsen?

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 18 feb-07 kl 18:48 »
Charlotte, precis så där har jag gjort med mina också.
Alla mina djur har fått vara i soffor, sängar och knä. När det har passat. Har vi just kommit in från en promenad som varit smutsig så var det bara att säga ,,nej,du får vänta. Gäster placerades inte på golvet för att hundarna skulle få ligga i soffan  ;). När vi var borta hos andra så gällde reglerna hos dem, hundarna tittar på mig och frågar om det är ok.
Det där med in o ut genom dörren har aldrig varit någon grej för mig, det har blivit det som varit praktiskt för tillfället.
Sen har jag misslyckats med annat, lärt mig en del efter hand, somligt har jag aldrig lyckats klura ut och vi har fått leva med det. Viss framförhållning har varit av nöden.
Jag är långt ifrån perfekt och förväntar mig inte att mina djur skall var det heller.
Det jag kräver är vänlig följsamhet. Jag skiter högaktningsfullt i prestige .
Djur har jag haft för att jag älskar deras väsen, för att jag gillar att vara i naturen med dem. För att de gör mig till en bättre människa. Jag älskar den ordlösa kommunikationen , att se världen genom deras ögon.
Den länk som de är mellan mig och naturen. De är en ständig påminnelse om instinkt och primära värden.
För att inte tala om den förbehållslösa kärleken.
Så annorlunda den man har med andra människor.

Nåväl, som Manna säger, olika metoder för var individ oavsett ras. Jag har bara haft collies och ingen av dem har varit den andra lik ,även om det finns vissa rastypiska beteenden så har de ändå uttryck dem på väldigt olika vis.

det gäller att va konsekvent, det hunden inte får göra hemma ,ska den heller inte få göra borta,detta skapar osäkerhet hos hunden. samma regler gäller överallt ,alltid!

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #82 skrivet: 18 feb-07 kl 19:01 »
på vårat dagis finns inga gyllene regler, och vaddå inkallning? hos oss är dem aldrig lösa...går alltid i koppel.när matte/husse kommer för att hämta sin hund ringer dem på en ringklocka och talar om vilken hund som ska hem,vi hämtar hunden och släpper upp den för trappen, dvs, vi lägger oss INTE i.
någonstans går ju gränsen.
Den gyllene regeln är väl ändå en allmän regel...det är väl ändå känt att inte flera människor ska stå och ropa in en å samma hund? Det var dessutom ett exempel. Trappa? Har ni hundarna i källan? Eller vad?

Alva

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 18 feb-07 kl 19:04 »
Nej Skruvmejsel, det anser inte jag.
Mina hundar har inte varit osäkra, tvärtom, mycket lugna och trygga.
De har förstått att somliga saker är ok ibland andra gånger inte. Precis som Charlotte skriver så handlar det om den kommunikation man har med sin hund. Möjligen också vilken ras eller individualitet.
Du verkar inte läsa inläggen särskilt noga innan du svarar.

Konsekvent skall man vara med sådant som är viktigt, inte struntsaker.
Det gäller både djur och barn.
För hårt hållen eller för slappt skapar osäkra individer enligt mitt sätt att tänka.

Charlotte

• -
« Svar #84 skrivet: 18 feb-07 kl 19:16 »
det gäller att va konsekvent, det hunden inte får göra hemma ,ska den heller inte få göra borta,detta skapar osäkerhet hos hunden. samma regler gäller överallt ,alltid!
[/quote

Ja, men det är ju just konsekventa både Alva och jag är....
Hunden ska alltid kolla om det är okej att hoppa upp i soffan innan den gör det.
 Jag fattar fortfarande inte varför det är en sådan "grej" med att vara i soffan eller inte.... Min BC är nästan alltid med mig hos djuren ibland får han komma med in i fårhagen för att valla in fåren i fårhuset om det ska köras in ny mat till foderhäcken, ibland får han valla bara för träningens skull och ibland får han inte göra det alls. Han vill ju såklart som den arbetsnarkoman han är ALLTID valla, men det får han bara göra på min tillåtelse, alltså borde han bli fruktansvärt osäker och otrygg....
 Eller stövarna vi har ägt, ibland var det bara en vanlig promenad som gällde i skogen och ibland jakt,måste kännas fruktansvärt otryggt att inte veta vad matte/husse menar....
 Ibland får mina hundar följa med när jag går ut genom dörren, ibland inte....
 Situationerna där reglerna för hundarna är olika från gång till gång är ju otaliga... Så jag förstår inte varför soffa/säng skulle vara mer speciellt än något annat.
                       Mvh
                     Charlotte
Citera
« Senast ändrad: 18 feb-07 kl 19:34 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 18 feb-07 kl 19:20 »
Den gyllene regeln är väl ändå en allmän regel...det är väl ändå känt att inte flera människor ska stå och ropa in en å samma hund? Det var dessutom ett exempel. Trappa? Har ni hundarna i källan? Eller vad?

japp, vi har ett stooort huddagis med 10st rum i 2 plan..japp, hundarna är oftast där nere, vi är inte fullbelagda än, vi får ha 40st hundari våra lokaler,men vi har 25st nu, vill ha in fler tikar.
« Senast ändrad: 18 feb-07 kl 19:20 av skruvmejsel »

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 18 feb-07 kl 19:22 »
Nej Skruvmejsel, det anser inte jag.
Mina hundar har inte varit osäkra, tvärtom, mycket lugna och trygga.
De har förstått att somliga saker är ok ibland andra gånger inte. Precis som Charlotte skriver så handlar det om den kommunikation man har med sin hund. Möjligen också vilken ras eller individualitet.
Du verkar inte läsa inläggen särskilt noga innan du svarar.

Konsekvent skall man vara med sådant som är viktigt, inte struntsaker.
Det gäller både djur och barn.
För hårt hållen eller för slappt skapar osäkra individer enligt mitt sätt att tänka.

finns inget som är struntsaker när det gäller hundar!

Alva

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 18 feb-07 kl 20:12 »
Skruvmejsel, vad håller du på med ?
Nu har du ifrågasatt två inlägg felaktigt, du besvarar inte mina svar utan fortsätter istället att påstå något i ett tredje.
Vill du bara slåss lite eller vad är det frågan om ?

filurfigur

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 18 feb-07 kl 20:27 »
Håller med Alva och Charlotte om att det inte behöver vara antingen eller när det gäller tex soffor och sängar. Mina hundar vet att hemma får de vara i soffan om filten ligger över, annars frågar de om lov. Frågar om lov gör de även om vi är borta... och hos mina föräldrar vet de att de inte får vara i sofforna och fåtäljerna i tv-rummet, men de får vara i fåtöljerna i det andra rummet.

Och mina hundar är varken otrygga, osäkra eller stressade. Tvärtom har de ett stort lugn i sig och kan koppla av i nästan vilken miljö som helst, så länge jag finns med och själv är lugn och trygg.

Hundar är inte dumma i huvudet, man kan ha olika regler på olika ställen, och om de har lärt sig att kolla av med husse/matte först så gör de det, och i det här förhållningssättet finns oftast en väldigt trygg och god relation mellan hund och ägare.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #89 skrivet: 18 feb-07 kl 20:31 »
Jo....hundar frågar ju om lov...... ;D ;D

filurfigur

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 18 feb-07 kl 20:35 »
Frågar om lov = tar ögonkontakt och inväntar ett Ja eller Nej innan den tex hoppar upp i soffan, eller ut ur bilen    ;)

Charlotte

• -
« Svar #91 skrivet: 18 feb-07 kl 20:38 »
Jo....hundar frågar ju om lov...... ;D ;D
Ja, mina gör det faktiskt ;)
Jag har lärt in ett väl fungerande Nej och eftersom hunden tar ögonkontakt för att ta reda på vad som är "Nej" så "Frågar den om lov" enligt mig....
 Med mina hundar har det fungerat så när jag jobbat med mitt "Nej" eller "varsågod"  i alla situationer där det ska avgöras av mig vad man får göra eller inte så att numera tar dom ögonkontakt och "Ber om lov".
 Blev kanske lite dåligt förklarat men nu måste jag hasta iväg på jobbet.
 Men jag antar att den här intressanta diskussionen går vidare så vi kan fortsätta i morgon :)
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #92 skrivet: 18 feb-07 kl 20:39 »
Allt är ju tolkningsbart.
Det kan möjligtvis inte vara så att hunden VET att om jag ser snäll och rar ut så kanske jag får hoppa upp i soffan?
Det kallas för att testa var gränsen går. I bilen vet den om att ut får jag alltid komma......frågan är när jo när matte säger till.

Alva

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 18 feb-07 kl 21:00 »
Nej, det handlar inte om att se söt o snäll ut. Det har inte med saken att göra alls.
Snarare skulle jag vilja påstå att det kräver mer närkontakt med hunden .
Att köra konsekvenstaktik är enkelt. Du kör in ett beteende och så är det bra med det.
Mina djur har inte styrt vare sig mig eller mitt hem.
Däremot har det handlat om ömsesidig respekt.

Men visst, det är vanligt och lätt att projicera sina mänskliga känslor på sina älsklingar.
Och på så sätt skapa beteenden som inte gagnar någon.

Att finna en balans mellan djurets instinkter och våra mänskliga behov och vardag är väl det som är grejen.
Eftergifter för djurets skull behöver inte nödvändigtvis innebära att man själv är en svag flockledare och klemar bort djuret till en bortskämd slyngel.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 18 feb-07 kl 21:30 »
Håller med Alva och Charlotte om att det inte behöver vara antingen eller när det gäller tex soffor och sängar. Mina hundar vet att hemma får de vara i soffan om filten ligger över, annars frågar de om lov. Frågar om lov gör de även om vi är borta... och hos mina föräldrar vet de att de inte får vara i sofforna och fåtäljerna i tv-rummet, men de får vara i fåtöljerna i det andra rummet.

Och mina hundar är varken otrygga, osäkra eller stressade. Tvärtom har de ett stort lugn i sig och kan koppla av i nästan vilken miljö som helst, så länge jag finns med och själv är lugn och trygg.

Hundar är inte dumma i huvudet, man kan ha olika regler på olika ställen, och om de har lärt sig att kolla av med husse/matte först så gör de det, och i det här förhållningssättet finns oftast en väldigt trygg och god relation mellan hund och ägare.

om du kunde något om hundpsykologi borde du fatta att hundar inte kan tänka så.....

Florina

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 18 feb-07 kl 21:41 »
Ja hukar mig 8) men Skruvmejsel vet en del...så va det sagt :-[

Ett önsketänkande förhållande ni har anar jag ::) el så har ni rätt på just ert förhållande, men generellt ska man ha regler som bara är.

Sorry vill inte ge mig in igentligen i denna debatt men det brast :P

Florina

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 18 feb-07 kl 21:49 »
 ;D ;D

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 18 feb-07 kl 21:58 »
Ja hukar mig 8) men Skruvmejsel vet en del...så va det sagt :-[

Ett önsketänkande förhållande ni har anar jag ::) el så har ni rätt på just ert förhållande, men generellt ska man ha regler som bara är.

Sorry vill inte ge mig in igentligen i denna debatt men det brast :P

:-* som sagt jag utgår från hur djur fungerar naturligt. Alla djur är organiserade bakom en ledare,när vi som människor tar bort djuret från sin naturliga flock, MÅSTE vi som männskor ta på oss rollen som djurets ledare.
jag har jobbat både med problemhästar och problemhundar och faktiskt aldrig stött på ett problem som ej går att lösa som ledare.Varje art har sin psykologi.
ledaren kontrollerar allt-inget är öppet för debatt.

jag har en fråga till er..hur kommunicerar hundar??
den som svarar rätt först får en*kram*

Florina

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 18 feb-07 kl 22:00 »
öh öh kroppspråket kanske ::)

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 18 feb-07 kl 22:01 »
öh öh kroppspråket kanske ::)

FEL!

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser