Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ut "oavmaskade" får på bete?  (läst 1398 gånger)

neverendinglovestory

• Dalarna
Släppa ut "oavmaskade" får på bete?
« skrivet: 17 maj-13 kl 18:23 »
Ett problem kommer sällan ensamt..
Har idag varit tvungen att släppa ut mina får fast avmaskningen skedde igår, p g a vattenläcka i stallet. Min plan var ju att skulle stå inne minst tre dagar efter avmaskningen för att sedan komma ut, men nu blev det som det blev. Fåren har stora magmasken :(

Min fråga är nu; när kan jag använda den hagen nästa gång? Nästa år efter vintern?

vallhunden

• Västergötland
SV: Släppa ut "oavmaskade" får på bete?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-13 kl 20:55 »
Ta träckprov på lammen i slutet på juni och se hur illa det är....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 18 maj-13 kl 17:44 »

Det är väl inte så stor mening med att ta träckprov på lammen så länge de diar. Då är de skyddade av sitt diande. Två veckor efter avskiljning brukar man rekommendera för träckprov på lammen, då är de känsliga och då sätter masken igång.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-13 kl 19:51 »

Oops - det var vad Fårhälsovården rekommenderade mig att göra....

Diandet skyddar väl inte lammen mot parasiter ??? ???
Det har aldrig skyddat mina lamm i allafall...
Mängden parasiter måste väl bero på mängden gräs de äter + allmänna konditionen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 18 maj-13 kl 21:04 »
Fick också råd att kolla lammen i sommar, sas inget om 2 v efter avskiljning?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 19 maj-13 kl 17:18 »
OK, det skyddar inte som maskmedel e d utan avskiljningen gör att lammen blir lite mera känsliga mot sjukdomar och parasiter. Vill man vara helt säker så bör man vänta tills de har avskilts. Det är väl så att de kan ha olika kunskaper och åsikter även på fårhälsovården. Det var i a f det råd jag fick men i mitt fall var det säkert mera noga eftersom jag hade Haemonchus (eller mina får hade det) och jag ville vara helt säker på att jag verkligen blivit av med det.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 maj-13 kl 17:25 »
OK, det skyddar inte som maskmedel e d utan avskiljningen gör att lammen blir lite mera känsliga mot sjukdomar och parasiter. Vill man vara helt säker så bör man vänta tills de har avskilts. Det är väl så att de kan ha olika kunskaper och åsikter även på fårhälsovården. Det var i a f det råd jag fick men i mitt fall var det säkert mera noga eftersom jag hade Haemonchus (eller mina får hade det) och jag ville vara helt säker på att jag verkligen blivit av med det.
Det hade mina med - och av samma anledning ville jag vara säker på att de var av med det... Då fick jag rådet att ta träckprov i slutet på juni, för att se om det fortfarande fanns Homoncus i besättningen...
Det är sant av avskiljningen utsätter lammen för mer stress och då blir de mer känsliga för parasitangrepp!!!!

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-13 kl 19:05 »

Min fråga är nu; när kan jag använda den hagen nästa gång? Nästa år efter vintern?

Låt dom gå där tills gräset tar slut,låt den vila från får resten av denna betes säsongen. Häst skulle passa som växelbetare denna sommar...
Du kan släppa får där nästa år
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser