Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerjord - ger snart upp  (läst 12542 gånger)

Journalistkarin

• Frilansjournalist i Dalarna
    • Dalarna
Lerjord - ger snart upp
« skrivet: 17 maj-13 kl 14:57 »
Jag och min sambo hyr ett hus och därför vill vi inte lägga massa pengar på att köpa ny matjord. Har heller ingen kompost på gården (vi måste kompostera i sopkärlen för om de inte används drar kommunen in sophämtningen...)

Problemet: I fjol grävde vi upp ett land i trädgården. Det var lerjord. Vi odlade morötter, potatis, rödbetor, palsternacka och kålrot. Resultatet var dåligt: Ett par små potatisar, inga morötter, några små rödbetor. Sedan var ju vädret riktigt regnigt och kallt i fjol också.

Vi har även ett växthus där vi odlar tomater och har skaffat fyra pallkragar där vi nu kör morötter, lök och lite sallad.

Men vi tänkte ändå försöka med landet igen. Nu har jag handgrävt en odlingsbädd på 1,20 och vi har lagt på massor med brunnen hästgödsel. Men jorden är fruktansvärd! Leran har kokat ihop sig till stora klumpar, hårda som stenar. Vad sjutton ska vi göra? Bara att ge upp eller finns det nåt tåligt som kan trivas i detta...?

MKT Tacksam för tips  :D

Existens!

• Gäst
SV: Lerjord - ger snart upp
« Svar #1 skrivet: 17 maj-13 kl 16:11 »
Lerjord är lerjord, och det är inte så lätt att lura naturen alltid.. Odla vete går ju, men kanske inte vad du tänkt dig  :)

Helst ska så mycket som möjligt grävas på hösten, så att jorden får frysa sönder över vintern, då har man ett lättare utgångsläge.
Men det du kan göra nu är väl i så fall att fräsa in all gödsel, kosta på lite torv, den är ju inte så kostsam, och en del sand är heller inte fel, och så fräs in  det så du får en uppblandning ordentligt.

Då borde det funka lite bättre med rotfrukterna. Men som sagt..helt enkelt är det inte.
Täckodling enligt olika varianter kan ju också vara ett sätt.

erik_kalmar

• -
« Svar #2 skrivet: 17 maj-13 kl 16:25 »
Men det du kan göra nu är väl i så fall att fräsa in all gödsel, kosta på lite torv, den är ju inte så kostsam, och en del sand är heller inte fel, och så fräs in  det så du får en uppblandning ordentligt

Sand och lera är väl ändå två saker som inte hör samman, blir ju cement utav det.
Blanda i torv för att få upp mullhalten.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-13 kl 17:03 »

Hej på dig!
Ja, lerjord är något av jobbigaste om man ska odla grönsaker. En viktig sak att tänka på är vid vilken tidpunkt du bearbetar jorden.
Det låter som om jorden är ganska torr nu eftersom du talar om klumpar. Är jorden för blött så 'smetar' man till allt när man bearbetar, är den för torr är det som torkat lera helt enkelt. Känn på den, när den är färdig att bearbetas så känns det inte för fuktigt och en aning smulig. Problemet är också att man på riktigt tunga lerjordar bara har ett par dagar på sig som den verkligen är bra att bearbeta.
Jag håller med om att blanda i sand kan vara farlig. Däremot är det viktigt att höja mullhalten med kompost eller gödsel. Det brukar också hjälpa lång sikt att kalka jorden regelbundet.
Lycka till!
jag har inte odlat på riktigt tunga lerjordar som i tex sörmland men på 'mellanlera' och det går bra. Efter några års skötsel kan jorden bli riktigt fin. Fördelen att den är mineralrik.
Är det ett litet land och det är för torrt kan du faktiskt vattna för att lösa upp klumparna, men vattna inte för mycket heller.
Hoppas det här av nån nytta

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 17 maj-13 kl 17:09 »
Köp ett gäng säckar billig jord - typ 4 st för 100:- och blanda ner i din lerjordsbädd/odlingsbädd. vattna igenom ordentligt, luckra och plantera/sätt fröer. Sen är det viktigt att luckra i rader och mellan plantor efter regn eller bevattning annars kan jorden bli ogenomtränglig. Rosor gillar lerjord  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 17 maj-13 kl 17:22 »
Lerjord och lerjord ... det finns olika lerjordar och framför allt i olika odlingslägen. Väldränerad och relativt varm lerjord är bra jord. Lerjord som ligger i mer eller mindre sankt läge lämpar sig inget vidare för att odla grönsaker - men kan gå om man är duktig - ingen direkt nybörjargrej egentligen.

Bra för lerjord är:
upphöjda bäddar, grävning eller annan kraftig bearbetning och djupluckring på hösten, gödsling på hösten, marktäckning med organiskt material (men inte för tjockt när det är blött), tid, tid, tid, det tar flera år att få en lerjord till en bra trädgårdsjord om man inte ska köpa in hela rasket - vilket lätt blir fel det också.

Ta det försiktigt med fräsning (undvik helst) och kalkning utan jordanalys (kan bli för mycket -säkrast är att bara kalka i komposten).

asta

« Svar #6 skrivet: 17 maj-13 kl 17:35 »
Vi har också lerjord och jag har gett upp sånt som inte växer. Visst kan man göra pallkragar och fylla med köpt material, men det är dyrt.
I min lerjord växer kryddväxter bra och jordgubbar, smultron, hallon, rosor, portlak, ärtor/bönor, sallad och annat som inte växer under mark. Tycker att det är bättre att odla sånt som trivs än att knäcka sig med grävande och släpande av köpejord och kompost. Morötter och färskpotatis brukar ju vara billigt ändå när det är säsong.  :)

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 maj-13 kl 17:41 »
Ja, jag är nog benägen att hålla med Asta.. Man får anpassa sig. Och till saker som växer ovan jord är det ju inte så omöjligt att få till nåt, och dessutom har du fördelen att lerjorden håller fukten om du inte skulle vattna nån gång.
Pallkragar och annat i alla ära, men i synnerhet om man lagt nåt under dom, så är det ju beroende av att man vattnar hela tiden eftersom jordfukten inte kommer upp.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 17 maj-13 kl 17:45 »
Du kan ju prova att plöja/vända ner massor av hackad halm på hösten och låta det brytas ner till mull. Så blir ju jorden liten luftigare.

Anna Paulsson

• Småland
« Svar #9 skrivet: 19 maj-13 kl 08:43 »
Hej!
Tack och lov har jag inte själv lerjord men har odlat en del hos en vän med dettta och förstår precis dina bekymmer. Det bästa sättet är att tillföra växtdelar typ att anlägga odlingslimpor över jorden. Du bygger upp dem med tunna kvistar gärna torra döda sådana. Det kanske finns rishögar i närheten där du kan hämta. Lägg sedan på grövre växtdelar, hallonris, gammalt torrt gräs löv och hönsgödsel t.ex. Avsluta med jord. Glöm inte att packa allt ordentligt traska lite fram och tillbaka på det. Lägg i lite mera jord där du ska så eller plantera. Den här kan du odla i i år men om du redan nu planerar för nästa år så kan du med det material som hela tiden måste tas bort i trädgården bygga upp limpor för nästa år. Börja med grövre material och lägg sedan på gräs mm. Beroende på hur den ser ut nästa år så kan du då lägga i ett stråk jord för frön eller plantor att starta i. Du kan också pröva med att lägga gammal bark ovanpå jorden - ett rejält lager och sedan hönsgödsel eftersom barken kräver en hel del kväve för att brytas ned. Båda dessa metoder förbättrar jorden och de odlingslimpor du anlägger kan du nyttja i några år innan det blir lika hopplöst kompakt igen. Så starta i år och se fram emot många odlinssäsonger.
Lycka till önskar Anna

Alexn72

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 maj-13 kl 08:57 »
köpa jord... trodde detta var alternativ ;)

kolla i närheten efter hästgårdar  en del använder torv som strömedel.
Med andra ord kan du få tag i gödslad jord billigt

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 19 maj-13 kl 09:36 »
Hatar lergjord! Har grävt upp ett land för två år sen... väldigt tungt arbete, men det är ju inte farligt att använda kroppen... förra året va det okej när jag satte potatis... men i år... Jesus...det blev bara ler kockor av alltihopa... satte ner några potatisar och lök, sådde en del fröer också... så få se om det blir  något av dom... potatisen växte förra året riktigt bra..löken trivdes förra året också i den jorden. Jag får se hur det ser ut om nån vecka... om det växer något.. gör det inte det så köper jag en kartong ärtor och lägger i blöt och kastar ut över landet.. dom växte också okej där förra året, dom som  jag slängde ut till grisen  när jag ville hon skulle böka i landet åt mej :-) några blev kvar :-) och grodde fint.... i år ville inte  grisen böka i landet utan trivdes bättre med att gå på gräset och beta...tokiga gris :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 19 maj-13 kl 09:56 »
Halm som vändes ner årligen - på hösten - så gör ju bönderna här i Skåneland, på ganska styva lerjordar, med bra resultat (de om någon bör ju veta...). Mixas med bränd hästgödsel. Gratis, bra och helt i linje med Alternativ!
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 19 maj-13 kl 10:45 »
Halm som vändes ner årligen - på hösten - så gör ju bönderna här i Skåneland, på ganska styva lerjordar, med bra resultat (de om någon bör ju veta...). Mixas med bränd hästgödsel. Gratis, bra och helt i linje med Alternativ!

Helt med på detta. Enda problemet är väl att det kräver rätt så mycket dragkraft, samt att göra jobbet i rätt tid (=kunskap & närvaro). I en hemträdgård kan man då välja på följande:
* plöja med häst eller traktor om det finns att tillgå,
* gräva - tungt men möjligt,
* upphöjda bäddar: mycket jobb en gång, sen mer lättjobbat, jorden blir lättare att hantera efterhand plus att man inte behöver höstgräva; en måttligt kraftig bearbetning på hösten kan räcka bra, ihop med att gödseln myllas (särskilt om man täckodlar bäddarna).

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 19 maj-13 kl 10:48 »
Pallkragar och annat i alla ära, men i synnerhet om man lagt nåt under dom, så är det ju beroende av att man vattnar hela tiden eftersom jordfukten inte kommer upp.

Se där ännu en fördel med måttligt upphöjda bäddar utan pallkrage. Görs dessa senast hösten innan plus att man täckodlar så kan man i stort sett hoppa över bevattning på lerjord. Men då ska man förstås ha mycket lerjord i själva bäddarna också.

Existens!

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 maj-13 kl 12:41 »
Se där ännu en fördel med måttligt upphöjda bäddar utan pallkrage. Görs dessa senast hösten innan plus att man täckodlar så kan man i stort sett hoppa över bevattning på lerjord. Men då ska man förstås ha mycket lerjord i själva bäddarna också.

Så är det absolut, och jag förstår inte riktigt detta mode med att lägga kartonger och tidningar och allt vad det är under en odlingsyta.
Eftersom man då bryter hela kapillariteten upp och inte får nån transport av vatten uppåt, så kan man ju lika väl odla i en låda varsomhelst.

kbr

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 20 maj-13 kl 07:41 »
hej jag har lerjord och det ända som fungerar både för ryggen och grönsakerna är täckodling. Ångrar själv att jag överhuvudtaget försökte gräva. Det bästa hade varit att täckt med tidningspapper och sedan halm, hö eller tång. Det första året att odla potatis i höt:) Sedan året efter kan du sätta squars. Täck mer. Sen blir det bättre jord, men fortsätt att täcka :) Fördelarna med lerjord är att man inte behöver vattna så mycket:) synd om de som har sandjord:):P

MVH Karin

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 20 maj-13 kl 08:51 »
Hej!

Jag känner med dig! Vi bor i södra skåne och har riktigt tung lerjord i vårt grönsaksland.
De grönsaker som fungerat för oss utan att vi gjort något speciellt med jorden är:
Sallad
Rödbetor
Sockerärt
Bönor
Squash
Pumpa
Rädisa
Olika örter (dill,persilja,timjan,rosmarin,mynta mm mm)
Kål

Jag tror det mesta som huvudsakligen växer ovan jord trivs bra i lerjord då den är väldigt näringsrik och håller vatten bra.

Det som ska växa under jorden trivs inte lika bra i den tunga, tjocka jorden. Vi har testat lite olika lösningar. Bl.a. har vi blandat i gödsel från ett häststall i närheten. Vi blandade i det på hösten. Det fungerade lite bättre, men inte optimalt. Det som fungerat bäst är inte den billigaste lösningen, men för oss fungerar det:

Där vi odlat potatis har vi blandat ut jorden med planteringsjord (5 säckar för 99 på Bauhaus)

Där vi odlar morötter har vi först grävt en djup, ganska smal, fåra (så djup som morötterna beräknas bli långa) som vi sedan fyllt med planteringsjord. Då fick vi riktigt stora fina morötter. Året innan testade vi direkt i lerjorden, men det blev bara skit av alltihop. Morötterna orkar inte växa ordentligt i jorden. Samma med palsternackan. Så i år gör vi likadant med palsternackan, får hoppas det blir något av den i år. Det går inte åt många säckar och vi blandar ut planteringsjorden med lerjord, ca 50/50 och då gick det bara åt typ 2 säckar och vi hade morötter för hela sommaren och även halva vintern.

Lycka till!

//Ida
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #18 skrivet: 20 maj-13 kl 09:29 »
Vi har lerjord och även hästar och höns så gödsel och jordförbättring har vi gott om.
Första året la jag all halm från ligghallen rakt på marken och odlade potatis i, året efter var det bara jord kvar av halmen och så i år fyllde jag på med halmpelletsen vi hade i hästarnas boxar. Hästgödsel är inte så stark så jag har tyckt det gått bra även om den inte brunnit ett helt år.

Dom flesta häststall betalar för att bli av med gödseln och blir bara glada om man vill ha den och hämtar själv. Det vi inte använder själva kör vi iväg till en som odlar mycket och en del grannar hämtar en släpvagn full eller två.  ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 20 maj-13 kl 09:38 »
Bekvämt men långsamt sätt att göra upphöjda bäddar:
Täck där du vill ha bädden. Låt ligga 1-2 år. Odla t ex potatis när jorden kan bearbetas. Peta ner knölarna genom täcket och en liten bit ner i jorden i en rad längs med bädden. Kupningen blir den första bearbetningen och även början till bäddformningen. Skörden ger ytterligare bearbetning. Efterhand formar man sen bädden när jorden låter sig bearbetas djupare.

Snabbare variant 1: fräs där bädden ska vara, lägg ut potatis, kupa, täck, fortsätt som ovan.

Snabbare variant 2: lägg ut potatisen på backen och täck. Kan funka men kräver mycket tjockt täcke som lätt möglar om det regnar mycket eller om jorden är dåligt dränerad. (Samma sak gäller i viss även den första snabbvarianten.)

Ännu en variant: fräs, kupa, täck, låt ligga ett år, odla sen, forma bäddarna efterhand som jorden reder sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser