Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mobilt stängsel till grisar.  (läst 4655 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
mobilt stängsel till grisar.
« skrivet: 16 maj-13 kl 23:05 »
Om en vecka eller två får vi två grisar. Nu funderar jag på hur jag ska stängsla dem.

Fungerar det med fårelnät till gris? Jag planerar att flytta runt dem en del, bl.a. för att ge dem färskt bete och då är ju nätet smidigt. Jag skulle helst slippa göra stängslingen allt för permanent.
Det finns något som heter vildsvinsstängsel (t.ex. här: http://www.lantbutiken.se/butik/vildsvinsnat-och-vildsvinsstangsel-mot-vildsvin/4574-vildsvinsnat-och-vildsvinsstangsel.html ) Skulle det fungera?

Jag har läst någonstans att 3kV och 1,5 Joule är lämplig storlek på aggregatet. Verkar det rimligt?

Albin

Existens!

• Gäst
SV: mobilt stängsel till grisar.
« Svar #1 skrivet: 17 maj-13 kl 10:24 »
Om du lär dom att ett rött nät är farligt, så kommer det att funka, och det får du göra genom en liten minihage först, kanske 4x4 meter där du sätter brädor bakom nätet, så dom är tvungna att stanna. Då hinner dom koppla ihop elen med nätet och att man ska stanna.
Grisar vill alltid gå framåt om nåt händer.. (puttar du den i ansiktet så går den framåt, puttar du där bak så backar den, eller står bara still :) )  . Så om dom inte lärt sig nätet innan du släpper på dom kommer dom troligen att springa rakt på det, få stötar och fortsätta framåt tills nätet ligger hos grannen i en annan socken. Lite kaos alltså.

Se också sen till att du flyttar hagen ofta, för annars blir nätet snart övertäckt med jord, och då kommer du att dra sönder det när du ska flytta det.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 maj-13 kl 10:28 »
Var noga med att stå bredvid i början bara.. För springer de rakt in i stängslet när de får en stöt lär de bli liggandes intrasslade i det, och det är inget behagligt sätt att dö på..
Så låt dem vänja sig vid elnätet innan du låter dem vara själva.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 17 maj-13 kl 10:37 »
Tack för svaren, båda två. Det här med tillvänjning och att se till att ha ett stopp utanför elen i början är jag med på.

Vad tror ni om det blåa vildsvinsstängslet jag skickade en länk till? Det är lite glesare (och billigare!), har trådar på 22,41 och 63 cm över mark? Att det är lite mer luft till nedesta tråden är väl kanske ingen nackdel - lättare att slippa kortslutning?

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 maj-13 kl 10:44 »
Ja, det tror jag kommer fungera bra. Det var ju ett billigt stängsel så det kan man ju köpa ett par rullar av.

Angående aggregatet så tror jag definitivt att 1.5 joule kommer räcka, men ju kraftigare destå bättre.. :)
Se till att du får ordentlig jordning till aggregatet bara.

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 maj-13 kl 11:02 »
Dum fråga då . Men om det fungerar på vildsvin så borde det ju fungera på tamsvin då dom borde ha samma beteende ?

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #6 skrivet: 17 maj-13 kl 11:47 »
Dum fråga då . Men om det fungerar på vildsvin så borde det ju fungera på tamsvin då dom borde ha samma beteende ?

Dels är väl en instängd gris kanske lite mer desperat och enträgen än ett passerande, utstängt, vildsvin?
Dels har jag ingen erfarenhet av vildsvinsstängsling heller, så det var bra att höra att produkten faktiskt borde fungera innan jag köper.

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 maj-13 kl 12:45 »
Jag hade mina linderödare instängda med 2 eltrådar, fungerade bra för det mesta.. Rymde ett par ggr, och då var det pga att trådarna hade jordat för mkt så det inte var mkt kräm i dem.

aston_sol

• Småland
« Svar #8 skrivet: 23 jul-13 kl 08:26 »
Är lite intresserad av vildsvinsstängslet för mina 8v kultingar. Tror ni att den lägsta tråden som sitter 22cm över marken är för högt upp? Kommer de krypa under?

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #9 skrivet: 24 jul-13 kl 23:18 »
Det slutade med att vi kör med plaststolpar och två elrep. Har fungerat utmärkt hittills. Det känns som att det här blev mer flexibelt. Och billigare.

Fanny

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 02 mar-14 kl 15:38 »
albinh, hur fungerade stängslet i längden? Det ser så enkelt och bra ut, så nu när jag tittar runt och planerar för våra första grisar, undrar jag hur det gick för er? Några rymningar? Plaststolpar och band är ju både relativt billigt och lätt flyttat  :)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #11 skrivet: 02 mar-14 kl 19:38 »
albinh, hur fungerade stängslet i längden? Det ser så enkelt och bra ut, så nu när jag tittar runt och planerar för våra första grisar, undrar jag hur det gick för er? Några rymningar? Plaststolpar och band är ju både relativt billigt och lätt flyttat  :)

Det fungerade utmärkt. När de växte flyttade vi upp trådarna lite högre än på bilden. Inga rymningar trots att vi ibland hade ganska dålig kräm i stängslet. Vi använde elrep och inte band men det går kanske på ett ut. I år ska jag se till att planera hur hagarna ska flyttas redan i början av säsongen. Det blev lite onödigt mycket jobb för att vi var så oplanerade.

Jag har skrivit lite om vad jag lärde mig av första året med gris här:
http://marstorp.albinholmgren.se/2013/12/09/grissummering/

Fanny

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 09 mar-14 kl 21:54 »
Vilken bra läsning, tack för att du delar med dig av lite tips till nästa år :) Du skriver att det var svårt att uppskatta hur stor yta de behövde, har du någon ungefärlig gissning nu i efterhand för två grisar? Vi tänker oss ca 1000kvm, 50x20 m.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #13 skrivet: 09 mar-14 kl 22:01 »
Våra var på ca 300 kvadratmeter i år, men då hade de dåligt med bete ibland. 1000 låter både rymligt och rimligt. Tänker ni släppa dem på hela ytan direkt eller beta av del för del?

Ex.

• -
« Svar #14 skrivet: 10 mar-14 kl 07:20 »
Om du sätter upp en bitnippel till dom redan när dom är små, Albin, så kommer dom att fatta. Dom lär sig saker betydligt bättre i unga dar.
Då kopplar man bara på en trädgårdsslang, så har dom fri tillgång till vatten hela sommaren utan att man behöver släpa. Dessutom får dom bättre, rent, vatten.
Enda kruxet kan ibland vara att dom får i grus i nippeln, och så hänger den sig. Har för mig att bitkulan hade störst problem med det. Nippel med bara pinne klarade sig bättre, men var å andra sidan svårare att få dom att begripa sig på.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #15 skrivet: 12 mar-14 kl 19:39 »
Eftersom vi köper smågrisarna kan vi inte börja med nippeln förrän efter två månader. Förra året lyckades vi inte lära dem då, men vi kanske hade otur.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #16 skrivet: 12 mar-14 kl 21:04 »
Se till att inte annat vatten finns att tillgå vid inlärandet av nippel. Sätt någon liten träkil i nippel nå att den står och rinner ett tag. Brukar gå att lära de mest vrånga nassar så.

Ex.

• -
« Svar #17 skrivet: 12 mar-14 kl 23:40 »
Eftersom vi köper smågrisarna kan vi inte börja med nippeln förrän efter två månader. Förra året lyckades vi inte lära dem då, men vi kanske hade otur.

Alla smågrisar som föds inomhus kan nipplar.. men du kanske köper nån annanstans?  Men man kan behöva ha samma typ som dom haft när dom var små.. dom är rätt vanemässiga.. :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Fanny

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 03 apr-14 kl 14:28 »
Våra var på ca 300 kvadratmeter i år, men då hade de dåligt med bete ibland. 1000 låter både rymligt och rimligt. Tänker ni släppa dem på hela ytan direkt eller beta av del för del?

Vi tänkte släppa dem på hela ytan. Men nu först tänkte vi ha en liten inhägnad av 2x3 lastpallar med eltråd på insidan så att de lär sig elen, sedan en lite större hage under våren medan de är små och det är dåligt med gräs. Sedan tänkte vi släppa dem i den stora hagen under sommaren och hösten. Vad tror du om det? Alla tips är välkomna :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser