Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor från en majs-novis  (läst 2003 gånger)

AnnaPåsen

• Blekinge
Frågor från en majs-novis
« skrivet: 16 maj-13 kl 11:04 »
På 5åriga dotterns uppmaning odlar vi majs i år. Vi har förodlat i lådor och nu har de kommit upp och tar upp den mesta platsen på fönsterbrädorna. Hur gör jag nu??? Jag har bredsått, men måste jag skola om alla plantorna innan de kan sättas ut? Vi bor i Blekinge, så det är växtzon 1 eller 2. Kan de stå kvar inne en tid i sina lådor och sättas ut direkt (efter avhärdning). Det känns som att de vill ha djupare jord nu. De skickar ut rötter från en bit upp på stammen som de förankrar sig med.
Vill ju inte misslyckats nu när jag har lovat dottern grillade majskolvar till sommaren ;)

kurt

SV: Frågor från en majs-novis
« Svar #1 skrivet: 16 maj-13 kl 13:58 »
Har ingen praktisk erfarenhet, men Runåbergs och FOBO brukar ha bra råd:

http://www.runabergsfroer.se/?m=86
http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/gronsaker/ovrigt/majs.shtml

Bullerybo

• Närke
« Svar #2 skrivet: 16 maj-13 kl 15:36 »
Majs är lite kinkiga att plantera om, de får snabbt stora rötter som kan trassla in sig i varandra. Till nästa år kan jag rekommendera att ni sätter dem direkt i lite större krukor (tex halva mjölkpaket) med planteringsjord i ca 2/3 och lite såjord överst där fröt kan gro.

Om man tycker det tar mycket plats kan man så dem i svampkuber (root riots) men de är ganska dyra.

Men utifrån den situation som är nu så föreslår jag att ni skolar om dem innan rötterna blir allt för stora.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 maj-13 kl 18:16 »
Här i zon 1 har jag redan satt ut mina på friland. Jag såg att hönsnens majskorn började gro  överallt i landet, så då måste det ju vara lagom tid att sätta ut plantor också. Tänk bara på att skydda dem för solen och avhärda dem gärna några dagar först!
MVH Rosita zon 1

rosengård

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-13 kl 23:01 »
De går nog att sätta ut nu.Tänk på att sätta de i ring,alltså inte i rader,pga pollineringen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 17 maj-13 kl 13:05 »
Nja, ring behöver man inte sätta dem i, rader går utmärkt, men det ska vara flera rader. Alltså hellre korta rader och många, än långa rader och få. Majs kan gärna planteras i en rektangulär form, med den kortaste sidan mot den vanligaste vindriktningen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jonas L

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 18 maj-13 kl 18:38 »
Nu är det här mitt första år med majs, så ni ska nog ta mina tips med en nypa salt:

Även här i Blekinge (på gränsen mellan zon 1 och 3 enligt zonkartan, men känns ofta som 3) borde det gå bra att sätta ut dem. Jag ska alldeles strax ut och sätta igång med den stora utplanteringen av majs och frilandsgurka.

Jag direktsådde några majsfrön som grodde fint. Tyvärr glömde jag bort detta igår kväll när jag skulle rensa bort ogräset i den bädden innan den stora planteringen, så dessa rensades bort ;)

AnnaPåsen

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 19 maj-13 kl 19:51 »
Nu har vi satt ut dem. Vi satte i ett block med 25 -30 cm mellan. Nu får vi bara hålla tummarna  :) Nu när det har varit så varmt blir man lätt förledd att sommaren är här, men idag har det varit mer "normal" temp och regn. Hoppas det inte ska skada dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
johber, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser