Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plantera pioner  (läst 2386 gånger)

Orkideh89

• mat- och växtintresserad kvinna
    • Västergötland
plantera pioner
« skrivet: 15 maj-13 kl 21:58 »
Hej!
Idag har jag köpt två stycken luktpioner som jag vill gärna sätta någonsatns som jag ser från vardagsrummet, och då kan det blir antingen på ena sidan med fönster som är lite surt och lerig jord eller på den andra sidan som är berigigt.
Var är bäst att placera pionerna? Va trivs dem bäst?
Jag är rädd att där det är bergigt är för tunn jordyta så att de inte kan klara sig och blir uttorkade, och andra sidan är det lite för mycket vatten som samlas på den andra sidan, när det rgenar och det blir små vattenpöl.
Var skulle ni ha valt om ni var i min kläder? Hur djupt ska dessa planteras när jag tar ut dem från krukor?

Förra året flyttade jag en pion som jag hade, men den klarade det sig inte, så nu vill jag ah dessa levande.
Tack för feedback!
40+ kvinna med intresse för mat och växter!

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
SV: plantera pioner
« Svar #1 skrivet: 17 maj-13 kl 21:26 »
Jag hade absolut planterat på lersmäcken, nu är ju inte stående vatten det ultimata, men om du planterar lite upphöjt med förbättrad jord så. Jag brukar kraffsa rumt rothalsarna tills jag känner rötterna när jag planterar pioner och kupa upp jorden dit, rötterna brukar ligga mer eller mindre synligt efter något år när jorden sjunker/bryts ner så då tycker jag det är lagom att fylla på lite mer överst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser