Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vintersquash/pumpa  (läst 2458 gånger)

Tobbes matte

• Bohuslän
vintersquash/pumpa
« skrivet: 15 maj-13 kl 16:39 »
Nu har jag letat och läst i handboken utan att finna svar så därför undrar jag om någon av er smarta människor som odlat pumpa och vintersquash tidigare har ett bra svar..  :)

Jag har för avsikt att odla butternutpumpa (vintersquash?) i år och så långt allt väl. Jag köpte frö av en busksort, Butterbush, som jag tänkte odla i stora krukor/kassar på uteplatsen. Men jag köpte även vanligt butternutfrö som jag tänkte ha på friland i en plasttipi och där kommer min fråga äntligen:

Hur stor jordvolym behöver en pumpa?

I handboken står att en pumpa behöver ca en kvadratmeter i yta för sina blad osv men det står inget om jorddjup eller rotvolym. Jag skulle ju önska att jag kunde sätta planten i en jordsäck eller liknande och fylla på med gödsel istället för att sätta den i marken. (Mindre ogräs, mindre grävande, mindre jobb.) Ytvolymen skulle då vara tillräcklig utanför säcken men jag funderar på om det blir för lite plats för rötterna?

Input någon?

Mrlom

• Östergötland
SV: vintersquash/pumpa
« Svar #1 skrivet: 15 maj-13 kl 19:43 »
Jag har odlat pumpor i säckar, inga problem. Försök ha säcken stående. En 40 l säck med ca hälften jord/kompost. Har även täckt med gräs.

Bullerybo

• Närke
« Svar #2 skrivet: 15 maj-13 kl 20:17 »
Jag brukar gräva upp ett hål på kanske ca 20 liter och fylla med koskit och kompost, sen sätter jag i den där. Det räcker bra fast då finns det ju (kass lerjord) jord runt att växa i om det kniper.

Tobbes matte

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 20 maj-13 kl 18:49 »
Tack för svar! Jag skulle ju kunna göra som du brukar, DeGodaLivet, men jag skulle gärna slippa gräva alls. ;)

Å då var det ju skönt att se att det funkar att odla direkt i planteringssäcken!

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 7 användare (2 dolda)
torbjorn, Själv är bäste dräng, gorlan, Lilla i, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser