Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda jeansen - diverse tips  (läst 4498 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Rädda jeansen - diverse tips
« skrivet: 15 maj-13 kl 13:22 »
Jeansen vårt vanligaste plagg näst efter underkläder.
Vad kan man göra - laga  eller återanvändning ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Dalarna
SV: Rädda jeansen - diverse tips
« Svar #1 skrivet: 15 maj-13 kl 13:26 »
Blixtlåset har gått sönder.  Mickligt att byta till nytt. 
Finns det alternativ

PS det finns inget som angagerar folk så mycket som om man går med öppen jylf.  Min son brydde sig inte när han var liten utan så när folk påpekade att "det behöver vädras".
Jag skulle vilja säga samma sak men man behöver mandat för annat också   o:)
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 15 maj-13 kl 14:09 »
Jag limmar/stryker på laglappar när det går hål på jeansen. Köper mina brallor på loppis för 25-40 kr paret. :)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 maj-13 kl 14:22 »
Finns det alternativ

Sy i knappar istället?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

hånung

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 maj-13 kl 14:55 »

Nä krångligt är det väll inte klarar en kar av det så ska väll ett fruntimmer  klara sy i en drag kedja . sy i knappar före slog någon det tar ju minst lika långtid att göra i alla fall för mig .  Men det finns ju såna där trycknappar kan det va något  .

queer

« Svar #5 skrivet: 15 maj-13 kl 14:57 »
Tryckknappar modell större kanske ... eller kardborrband ...

Eller sy igen och använd bälte/hängslen ...

Kort kjol som täcker ... Du kan bli en trendsättare ...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 15 maj-13 kl 18:36 »
PS det finns inget som angagerar folk så mycket som om man går med öppen jylf.  Min son brydde sig inte när han var liten utan så när folk påpekade att "det behöver vädras".
Jag skulle vilja säga samma sak men man behöver mandat för annat också   o:)

På jobbet var det en karl med öppen jylf. När det påtalades säger han:  Jag vill inte ha flugor i ansiktet

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 maj-13 kl 20:14 »
Hur har det gått sönder? Om det bara åker ner funkar det bra att trä i en nyckelring som du fäster runt knappen innan du stänger brallorna.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

knöcklan

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 16 maj-13 kl 10:11 »
Sy i knappar istället?
Ja kanske blir det en större knapp mitt på. Har tänkt på kardborrband också men vet inte om det håller för den överdimensionerade påfrestningen innifrån.  Sista morgonrocken har jag satt kardborrband och det är inte dumt alls speciellt inte eftersom skärpet brukade fastna i toadörren på mornarna.

Men fortfarande förstår jag inte och kommer väl aldrig att förstå varför det är så viktigt att ha gylfen stängd.  I regel har man ju nått under ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 30 maj-13 kl 08:42 »
Barnens jeans som kanske fått ett hål på knät eller blivit för korta brukar klippas av till shorts. Det avklippta sparar jag och klipper trasor av. Håller på att virka en jeansmatta. Ett projekt som stått stilla ett par år visserligen men, ändå. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

alternativsus

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 06 jun-13 kl 11:13 »
Citera
På jobbet var det en karl med öppen jylf. När det påtalades säger han:  Jag vill inte ha flugor i ansiktet

Haha! Modigt.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 10 jun-13 kl 23:17 »
När jeansen blir tunnslitna ii grenen eller precis under rumpan (precis innan det är hål, just när dom är som bäst) limmar jag en lapp på insidan med textil-lim. Är meckigt att sy bra där och med lim blir det inga sömmar heller. Byxan blir som ny :-D
Kommer det en haj - simma fortare.

nikaan

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 23 jul-13 kl 08:22 »
Jag tycker det blir för stelt med textillim och brukar sy, även i grenen. Men inte bara längs kanterna utan i rutmönster över hela området där lappen sitter. Jag brukar använda hyfsade delar av jeans jag ger upp om och bestämmer mig för att inte laga fler gånger. Är hålet på nåt annat ställe än i grenen (knät, t ex) syr jag hellre dit lappar av gamla t-shirt, blir kul med mönster bakom liksom. :-) Att jeansen är lagade kommer förmodligen att synas i vilket fall, varför dölja det? Jag vill hellre visa upp att jag är kreativ, att jag KAN laga kläder och att jag bryr mig om att göra det. :-) Detsamma gäller förresten även när jag stoppar raggsockor, jag brukar välja ett garn i en helt annan färg att laga med. :-D En annan sak med att laga jeans, förresten, är att tyget ju sträcks en hel del när man använder det, lagningar brukar hålla bättre, tycker jag, om man gör dem innan man tvättar jeansen, när de är formade efter kroppen, annars ska ju sömmarna sträcks också och då är det större risk att det  går nya hål bredvid det lagade området.e

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser