Ankägg under hönor?

Startat av Grabbarnasmatte, 14 Maj-13 kl 01:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grabbarnasmatte

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att lägga ankägg undet hönor? :)

lena70

Jag har kläckt ett ankägg under en höna..De 10 sista dagarna blötte jag ägget med en blomspruta..Resultatet blev en anka, som nu i midsommar fyller 2 år. ;D
Lycka till med dina ankägg!!! ;D
PS Hönsen tog utmärkt hand om ankan sedan!!! ;D

Marielle

Citat från: Fru solvända skrivet 14 Maj-13 kl 06:46
Jag har kläckt ett ankägg under en höna..De 10 sista dagarna blötte jag ägget med en blomspruta..Resultatet blev en anka, som nu i midsommar fyller 2 år. ;D
Lycka till med dina ankägg!!! ;D
PS Hönsen tog utmärkt hand om ankan sedan!!! ;D

Vilken solskenshistoria ! Kan se synen framför mig  ;D
Dum fråga kanske, men varför blötte du ägget ? Vad skulle kunna hända om du inte gjort det ?

lena70

Citat från: Marielle skrivet 15 Maj-13 kl 13:01
Vilken solskenshistoria ! Kan se synen framför mig  ;D
Dum fråga kanske, men varför blötte du ägget ? Vad skulle kunna hända om du inte gjort det ?

Jag blötte ägget, för att ankan inuti ägget lättare skulle få hål på skalet.. I naturen, blöter ankmamman atomatiskt ägget/äggen hon ruvar på, när hon går upp och ner ifrån badet, och lägger sig på äggen..När det är ankägg under en höna, blir det lite anorlundare allt..! Om jag inte blött ägget, hade ankan kanske inte tagit sig ut lika lätt.. :-\

Marielle

Citat från: Fru solvända skrivet 15 Maj-13 kl 19:50

Jag blötte ägget, för att ankan inuti ägget lättare skulle få hål på skalet.. I naturen, blöter ankmamman atomatiskt ägget/äggen hon ruvar på, när hon går upp och ner ifrån badet, och lägger sig på äggen..När det är ankägg under en höna, blir det lite anorlundare allt..! Om jag inte blött ägget, hade ankan kanske inte tagit sig ut lika lätt.. :-\

Såklart !!  :-[

Grabbarnasmatte

Tack snälla för snabba svar.

Då kommer ytterligare en fråga, vad ger man ällingar att äta?  :)

allvetarn

finns säkert ett speciellt ankfoder, men det går lika bra med allfoder, hönsfoder etc..
Till mina ällingar krossade jag maten i en mortel när dom var jättesmå, jag tog lite vad jag hade.
Lite hönspellets, kornkross, bröd, kokt ägg, havregryn. Var försiktig med havregrynen bara, för mycket havregryn och dom kan få problem med magen.
När dom blir några veckor kan man börja ge dom hel pellets också. Och glöm inte frukt och grönt  ;)
Brevduvor, höns

Grabbarnasmatte

Marielle

Men nu börjar ju JAG få massa idéer ... ;D
Jag söker ju egentligen " färdiga" löpankor eller evt Mignonankor , men det verkar hopplöst att köpa nu.... Även ällingar verkar det tomt på ! Eller så är jag bara felplacerad ( Stockholmsområdet)
Samtidigt är jag sugen på att låta några höns ruva, så varför inte .....??  ;)
Då slänger jag in några fler ank/ hönsfrågor här !
Hur länge bör man hålla hönsmamman med ällingar åtskilda från de andra hönsen ? Har både dvärgar och två stooora höns. Behöver man komplettera med värmelampa också, trots hönsmamma ? Från vilken ålder ska de små ha badmöjligheter ? Jag vill minnas att vi lånade två ällingar, för barnens skull, för en herrans massa år sedan, de " drunknade" . Fast " invärtes"?  ( hm, dåligt förklarat) hursomhelst sa ägaren att de hade fått bada för länge/ för mkt... De var småååå.... ( inget snack om värme där inte ! ) 
Slutligen, om en dvärgkochin ska ruva, hur många ankägg klarar hon då ?

allvetarn

Mamman ska ju skydda ungarna från dom andra så egentligen behöver dom inte vara åtskilda, men jag hade nog låtit dom vara enbart med mamman i en vecka iaf, så dom hinner växa på sig lite.
Du behöver inte någon extra värmelampa, mamman värmer ällingarna.
Glöm inte att fukta ankäggen med t,ex en blomspruta, iaf de sista dagarna.

Badmöjligheter - dom kan ju börja med att få ta ett dopp vid nån veckas ålder om vädret är bra, så dom torkar ordentligt sen.

Ankägg är lite större än höns ägg, så om du vet hur många hönsägg du brukar ha under en dvärg kochin så kan du dra väck ett par stycken om du ska kläcka ankägg, matematiken får du göra själv..

Brevduvor, höns

Marielle

Grabbarnasmatte

Här kommer fler "nybörjar frågor" jag hoppas någon kan svara på :)

Nu har vår gulanka lagt två ägg som vi lämnat kvar hos henne.
Hon ruvar på dem med jämna mellanrum.
Hur fungerar ruvningen, hur länge kan hon lämna äggen utan att något "förstörs"?

ieenilorac

Citat från: Grabbarnasmatte skrivet 22 Maj-13 kl 00:27
Här kommer fler "nybörjar frågor" jag hoppas någon kan svara på :)

Nu har vår gulanka lagt två ägg som vi lämnat kvar hos henne.
Hon ruvar på dem med jämna mellanrum.
Hur fungerar ruvningen, hur länge kan hon lämna äggen utan att något "förstörs"?
Hon ruvar i normalfallet inte på så få ägg, hon ligger ovanpå dem och passar dem. Ällingarna börjar inte utvecklas förrän hon legat på dem i många timmar, typ 24-36 h. Om du känner på äggen när hon precis gått därifrån, så känner du säkert att de är kallare än kroppstemperatur.

Jag brukar aldrig låta ägg ligga kvar så, de riskerar bara att bli smutsiga. Jag brukar ge dem fejkägg, och förvara de riktiga inomhus, tills ankan ruvar stadigt, då byter jag ut fejkäggen mot riktiga. De riktiga förvaras i ett äggfack, med spetsiga änden nedåt, och äggfacket ställs med ena änden på något högt, så att facket lutar 20-45 grader, man vänder facket 180 grader minst två gånger per dygn. Märk äggen med datum, alla ägg som är max ca 10 dagar kan du lägga under ankan när hon väl ruvar. Ca 12-20 ägg kan ankan ruva på, beroende på ras, rede och ankans erfarenhet.

Se till att andra ankor inte kan värpa i redet när ankan väl ruvar, då blir det olika kläckdatum, så det finns risk att ankan lämnar redet med ällingar kvar i äggen, dessutom kan det bli för många ägg, så de blir ojämnt värmda, och då kan ällingarna dö i äggen. Det är också risk för att ankorna kivas om äggen, och då kan de ha sönder ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grabbarnasmatte

Tack igen :)

Vi har en gulanka och hon är för tillfället ensam med en drake, bör även de sklijas åt när hon väl ska ruva eller kan de gå "ihop" ?

ieenilorac

Om inte hanen bråkar med henne, så går det bra att han är på samma ställe. Om han börjar trängas med henne, så att man riskerar att äggen går sönder, så är det bäst om man har dem på olika ställen.

Jag brukar ha ruvande ankor och anka med ällingar i en hönstraktor, så att de är skyddade för rovdjur. När ällingarna är 2-3 v börjar jag släppa ut dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grabbarnasmatte

Citat från: Marielle skrivet 18 Maj-13 kl 16:57
Men nu börjar ju JAG få massa idéer ... ;D
Jag söker ju egentligen " färdiga" löpankor eller evt Mignonankor , men det verkar hopplöst att köpa nu.... Även ällingar verkar det tomt på ! Eller så är jag bara felplacerad ( Stockholmsområdet)
Samtidigt är jag sugen på att låta några höns ruva, så varför inte .....??  ;)
Då slänger jag in några fler ank/ hönsfrågor här !
Hur länge bör man hålla hönsmamman med ällingar åtskilda från de andra hönsen ? Har både dvärgar och två stooora höns. Behöver man komplettera med värmelampa också, trots hönsmamma ? Från vilken ålder ska de små ha badmöjligheter ? Jag vill minnas att vi lånade två ällingar, för barnens skull, för en herrans massa år sedan, de " drunknade" . Fast " invärtes"?  ( hm, dåligt förklarat) hursomhelst sa ägaren att de hade fått bada för länge/ för mkt... De var småååå.... ( inget snack om värme där inte ! ) 
Slutligen, om en dvärgkochin ska ruva, hur många ankägg klarar hon då ?

Om allt går som det ska i vårat hönshus så kommer det säkert finnas Svensk gulanka ällingar :)
Vi finns i sthlm .. :)

Marielle

Citat från: Grabbarnasmatte skrivet 24 Maj-13 kl 15:22

Om allt går som det ska i vårat hönshus så kommer det säkert finnas Svensk gulanka ällingar :)
Vi finns i sthlm .. :)

...men jag vill ju ha löpankor..... ::)

Grabbarnasmatte

Sorry läste slarvigt.. ;)

Visst skrev du att du bodde i sthlmsområdet?
Har en kompis som beställt löpankor från Ekerö..
Har du kollat om dom kommer att ha några löpankor på hönsbytardagen i sorunda nu i juni?

oskar98

Hade en höna som ruvade på ankägg, men såklart så gick hon av på dag 25 och märkte det lite sent så det blev bara 2 ällingar av äggen när de kom in i kläckaren..
Ge de startfoder tillsa de är 1 månad sedan kan du blanda säd och tillväxtfoder
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Marielle

Citat från: Grabbarnasmatte skrivet 27 Maj-13 kl 00:02
Sorry läste slarvigt.. ;)

Visst skrev du att du bodde i sthlmsområdet?
Har en kompis som beställt löpankor från Ekerö..
Har du kollat om dom kommer att ha några löpankor på hönsbytardagen i sorunda nu i juni?
Ja, jag bor några mil norr om Sthlm. Beställt från Ekerö, hur då ? 
Sorunda  vet jag inte ens vart det ligger .... ::)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 277 Gäster, 0 användare