Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis Matilda  (läst 6156 gånger)

mytom

• Västergötland
Potatis Matilda
« skrivet: 08 maj-13 kl 20:09 »
Hejsan
Jag letar efter en potatissort som heter Matilda....Någon som har eller vet vart jag kan få tag på den? Behöver inte mer än ca 10-20 st. Tacksam för tips, har själv inte lyckats hitta den.

hånung

• Gäst
SV: Potatis Matilda
« Svar #1 skrivet: 08 maj-13 kl 20:16 »
Nyfiken vad har har denna sort  för egenskaper ? Obs lite nyfiken  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 maj-13 kl 20:32 »
Hejsan
Jag letar efter en potatissort som heter Matilda....Någon som har eller vet vart jag kan få tag på den? Behöver inte mer än ca 10-20 st. Tacksam för tips, har själv inte lyckats hitta den.

Se om någon ska uppåt. Finns ekologiska på Maxi i Olofström. De säljer ut nu. 40 spänn för 5 kg. Odlade en dryg mil från affären.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 maj-13 kl 21:28 »
Denna sort köpte jag mycket av för sådär 20 år sedan,  den odlades ofta ekologiskt.  Men sedan vill jag minnas att det uppstod något fel med den, som gjorde att den inte blev så populär.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

hånung

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 maj-13 kl 21:38 »
Intressant  undrar vad som felades sorten ?

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 maj-13 kl 21:43 »
Den är mottaglig för nematoder. Kanske det? Men tålig som fan mot bladmögel och brunröta, tydligen. (Glor i en lista)

Resistent mot kräfta och tålig mot nåt potatisbladrullvirus och nån krussjuka.

hånung

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 maj-13 kl 21:56 »
Den är mottaglig för nematoder. Kanske det? Men tålig som fan mot bladmögel och brunröta, tydligen. (Glor i en lista)

Resistent mot kräfta och tålig mot nåt potatisbladrullvirus och nån krussjuka.
Oki tack försvar .

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 maj-13 kl 22:00 »
Oki tack försvar .

Fast det är ju inte säkert det är det. Kan säkert vara något annat med.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 08 maj-13 kl 22:11 »
Denna sort köpte jag mycket av för sådär 20 år sedan,  den odlades ofta ekologiskt.  Men sedan vill jag minnas att det uppstod något fel med den, som gjorde att den inte blev så populär.

Som jag minns det är det överdrivet att säga att det uppstod ett fel. Men däremot så har den efterhand stått emot någon sjukdom, jag tror bladmögel, lite sämre. Matilda är en mycket bra mjölig potatis för Götaland och Södra Svealand, särskilt på lerjord. Den kokar lätt sönder, men om man kokar försiktigt så går det. Bra att ugnssteka, bra att steka kokta, ganska bra allround matpotatis.

mytom

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-13 kl 12:11 »
Tack för svaren, tyvärr är Olofström lite för långt bort..:)  men intressant med all info om potatisen. Själv bor jag utanför Trollhättan så är det någon runt omkring här som har några knölar liggande över så hojta till! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser