Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänligt alternativ till plast? För att skydda mot fukt  (läst 4216 gånger)

Moga

• Uppland
Hej!
Håller på att bygga en balkongodling av ett gäng trälådor. Planerar också att bygga en maskkompost. Är total nybörjare :)

Tänkte att mina trälådor och planerade kompost nog förmultnar ganska snabbt om jag häller jord direkt i dom. Så man kanske borde klä insidan av lådorna med plast för att täta, och borra hål genom båda plasten och lådorna för dräneringen. Men plast släpper väl ifrån sig läbbiga kemikalier? Finns det någon plast som är säker att odla i? Kan jag använda andra material för att skydda mot fukt så att lådorna håller längre utomhus?

Tack!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Miljövänligt alternativ till plast? För att skydda mot fukt
« Svar #1 skrivet: 06 maj-13 kl 22:10 »
Polyeten kan anses som säker, den plasten kan man göra tunn folie av utan att behöva tillsätta otrevliga mjukgörare (ftalater mm). Det enda orosmomentet är eventuella färgämnen.

Om du absolut inte vill använda plast så kan andra alternativ vara t ex plåt (inte gärna koppar eller kopparhaltiga legeringar, men t ex aluminium eller förzinkad stålplåt bör gå bra. Även rostfritt om man har råd) eller björknäver.

Moga

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-13 kl 00:15 »
Tack för tipset! Verkar som vanlig presenning är gjord av det, funkar det eller är de gröna färgämnena giftiga? och stod ngt om glasfiber-armorerat, ingen koll på om sånt är giftigt eller inte...? Vanliga plastsäckar verkar vara gjorda av polyeten men då återvinnen sådan, och läste nånstans att då kunde det vara giftigt ändå. En riktig djungel det här :P

Annars verkar det bra, ska kolla efter lådor i det materialet, eller "livsmedelsklassade" plastlådor på biltema, eventuellt till komposten!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 07 maj-13 kl 18:34 »
Så kallad byggplast brukar också vara gjord av polyeten.
När det gäller styv plast så finns även polypropen (kallas ofta polypropylen) som har ungefär samma egenskaper.

fishyerik

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-13 kl 20:17 »
Glasfiber-armerat betyder att plasten är förstärkt med fibrer av glas, glas släpper inte ifrån sig några skadliga ämnen att tala om.

Ska du odla en liten del av din kost i några få år skulle jag inte oroa mig.

De billigaste odlingsbehållarna av livsmedelsgodkänd plast kan man tigga till sig på närmsta restaurang, hinkar och dyligt som det varit mat i. Vill du ha större brukar det gå att köpa tunnor och IBC-tankar som det varit livsmedel i via annonser.   

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser