Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakta äldre tackor  (läst 1637 gånger)

rackarns

• Närke
slakta äldre tackor
« skrivet: 06 maj-13 kl 08:55 »
Vi har några tackor som vi tagit över från en släkting. Några är lite äldre, någon är lite fet, de är samtliga utav sort/ras som vi igentligen inte tänkt ha, vi vill satsa på våra Kle.
Ingen av dem är det i gentligen några större fel på förutom som jag skrev, någon lite äldre, några lite feta.

Har hört skräckhistorier om att vissa fått BETALA till slakteriet då de skickat äldre/fetare tackor. Är det verkligen en risk för det?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: slakta äldre tackor
« Svar #1 skrivet: 06 maj-13 kl 09:06 »
Skulle inte förvåna mig. Finns det ingen i närheten som vill slakta hemma?

rackarns

• Närke
« Svar #2 skrivet: 06 maj-13 kl 09:32 »
nja.. någon enstaka kan man ju ta själv eller finna någon som vill slakta själv. Men inte allesammans.

Kanske är bäst att försöka någon som vill ha dem som livdjur för de får ju fina lamm... men då ska man hitta någon som tar dem också :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-13 kl 09:57 »
Så här års borde det väl inte vara något problem? Betesdjur är en brist idag. Hyr ut dem och räkna med att slakta i höst, då kanske du kan få dem sålda till liv med lite tur under tiden.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 maj-13 kl 11:35 »
Hade du inte bott så långt bort hade jag gärna slaktat och ätit upp dem.

Prova att göra återtag, och sälj köttlådor, t ex till alternativare som vill äta mat som hade det bra när de levde, och som de vet ursprunget på.

Till rätt maträtter ger gamla tackor den bästa råvaran. Titta på recept från t ex Marocko eller Indien, mustiga, kryddiga grytor som får puttra tills köttet är så mört att det smälter i munnen. Det är lyxmat om något, dessutom mättande och prisvärt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser