Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plöja ny mark, veketågen, ogräset, öppnar man upp för mer ogräs då?  (läst 3441 gånger)

Bondbönan82

• Västergötland
Jag ska plöja upp en åker och göra om den till äng, vet att detta innebär att jorden ska vara så näringsfattig som möjligt, men jag vill veta om det finns någon möjlighet att få det att funka ändå. jag är mest orolig för att när jag bryter upp marken med plöjning och harvning så delar jag upp ogräset och gör att det kommer in fler. är det någon som gjort detta ? hur blev resultatet?

Ängen vill jag främst ha för att öka den biologiska mångfalden, (insekter, fåglar etc.)
Lev livet och ångra inget :)

Xoot

• Gäst
Detta skulle du egentligen gjort i höstas eller under tidig vår men funkar ju nu också.

Bara plöj..
Sen hade jag låtit det stå ganska länge men kollat ogräset regelbundet, sen dragit med kultivatorn på djupet.
Då gör du dig ändå ganska fri. Finharva eller köra med krosskillen direkt funkar vilket som, såmaskin nästa.

När du har en färdig vall går det att rensa ändå och stödsätta om där behövs inom några rutor.
Det är inte så omständigt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, -kaja-

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser