Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätt av kläder i stuga utan vatten  (läst 11887 gånger)

Prinsessan

• Västergötland
Tvätt av kläder i stuga utan vatten
« skrivet: 03 maj-13 kl 13:28 »
Tittat just nu på stugor för året runt boende och det är inte helt ovanligt att det inte finns indraget vatten. Hur gör ni som inte har vatten indraget med tvätten? Man är ju lite bortskämd med tvättmaskin och det kan verkligen bli massor av tvätt.

karsan

• Södermanland
SV: Tvätt av kläder i stuga utan vatten
« Svar #1 skrivet: 06 maj-13 kl 22:05 »
Jag har bara erfarenhet av sommarstuga utan vatten.  Där brukar  jag tvätta småtvätt, typ underkläder och sockor.  Det går åt mycket vatten så man får pumpa och bära rätt många extra hinkar. Har man hårt vatten - bra att spara regnvatten till blötläggning och tvätt. Jag har inte heller el - om man har det är en centrifug prio ett.  Vrida ur är ett jobbigt moment, och torkningen tar längre tid utan centrifugering innan.

Jeans, lakan och handdukar tar jag hem till stan och tvättar - men har man el är det kanske möjligt att passa cyklerna i en tvättmaskin och hälla i vatten när det är meningen. Avloppsslang till lämpligt ställe är ett måste.

Nuförtiden finns ju inga tvättomater som fanns på 60-talet.  Innan dess fanns det tvätterier och innan dess tvättgummor - något som pekar på att tvätt utan el och vattenledning var ett stort företag som man ofta lejde bort.

Istället för tvättomat får man utnyttja goda vänner. 

Hur länge håller engångslakan?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-13 kl 22:36 »
Det här med tvätt har verkligen förändrats med tiden. Förr tvättade man ett par gånger om året i sk storbyk. Då trumlade man ihop ett gäng som tvättade samtidigt och tillsammans, och hade kul ihop en hel dag. Då gjorde det inget tex att tvättstugan låg en bit bort att gå eller att det var kallt utav att skölja med ouppvärmt vatten. Idag är vi verkligen bortskämda. Vi vädrar inte längre, vi tvättar allt som är det minsta ofräscht. Tom när jag var liten så gick det bra att lagra en del tvätt som tex kökstextiler, gardiner och sängkläder och annat, oftast i linne eller bomull ganska länge (utan att det uppstpd mögel). Småsaker som underkläder kunde man tvätta upp för hand emellanåt. Det var aldrig några problem, idag har vi helt andra krav. Tiderna förändras.

Det jag upplever mest problematiskt med tvätten i stugan är inte själva tvätten, det är torkningen. Om jag tvättar en massa på en gång, exempelvis motsvarande en maskintvätt och hänger upp inomhus, så är hela huset fuktigt. Det är nämligen litet väl tätt byggt och det är det jobbiga. Om det inte är varmt nog torkar det inte heller på en vecka ens. Frystorka utomhus funkar inte så bra på moderna textiler heller. Så det har inneburit att jag använder en annan typ av kläder också när jag är i stugan. Bära vatten kommer man dock inte ifrån, oavsett vilka textiler man har.

Jag tror att bostadsytan (jag tänker på ett trähus här) måste vara omkring 50m2 minst för att inte bli för fuktig, vare sig det är med eller utan torktumlare, torkskåp eller liknande. Är det mindre får man tvätta i separat byggnad/tvättstuga om det skall ske regelbundet året runt. En ensam person kanske går, men även då får man tänka sig för med ventilationslösningar och koll av fönster, kondensfukt osv.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Prinsessan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-13 kl 20:42 »
Tack så mycket för bra tips och svar! Helt klart har vi andra krav idag på renhet. Har börjat använda mer ull och uppskattar verkligen att ull klarar en hel del utan att tvättas på ett tag. Till skillnad på dagens kläder som ibland behöver tvättas efter bara en dags användning.  ::)
« Senast ändrad: 12 maj-13 kl 20:47 av Prinsessan »

Hattstugan

• -
« Svar #4 skrivet: 12 maj-13 kl 20:59 »
Har  skrivit tidigare om Wonder Wash tidigare här på alternativ. Den ser ut sådär http://www.laundry-alternative.com/index.php/products/washing/the-wonderwash.html. Jag har vatten inne men bara i köket i mitt hus. Jag tycker att Wonder Wash funkar mycket bra. Större saker som mattor och filtar får man tvätta på annat ställe.
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-13 kl 21:01 »
Skaffa en toppmatat tvättmaskin och slå i vatten för hand med en spann.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 maj-13 kl 21:18 »
Vet inte hur andra här lever? Men mina kläder och andra textiler, går då inte att vädra "rena".

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-13 kl 21:23 »
Man måste nog ha textilier som tål mer om man ska bo så och kanske skaffa tillgång till tvättstuga någon annan stans. En väninna som bodde så använde tvättmaskin och torkrum på jobbet och duschade på simhallen.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-13 kl 21:25 »
Jag tvättar för tillfället för hand och funderar på detta med urvridningen. Skulle man kunna använda honungsslunga eller en sån mjölk/grädd separator/centrifug eller vad det heter?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 12 maj-13 kl 21:55 »
Jag tvättar för tillfället för hand och funderar på detta med urvridningen. Skulle man kunna använda honungsslunga eller en sån mjölk/grädd separator/centrifug eller vad det heter?

Lösningen på det problemet heter vridmaskin. En sådan som alltid fanns på 50- talets agitatortvättmaskiner. Det är två gummiklädda valsar, kanske 50-80 mm i diameter, antingen handvevade eller motordrivna, som man använder för att pressa ut det mesta av vattnet ur tvätten. Ungefär som en mangel men annorlunda dimensionerad och som sagt med en tjock, mjuk gummibeläggning på valsarna.

Det är nog inte rimligt att ha en handvevad centrifug, det går åt för mycket effekt för att det ska vara rimligt att handveva den de 5-10 minuter som behövs för att få tvätten någotsånär torr.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-13 kl 22:00 »
Jag har använt sådan maskin med valsar för att pressa ur vatten de funkar bra men man får se upp med ömtåliga knappar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 12 maj-13 kl 22:08 »
Kom just att tänka på att det finns moppurvridare med två valsar... Det skulle kunna vara nått.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 13 maj-13 kl 23:33 »
Jag har precis en sån där agitatortvättmaskin från 50-talet som torbjörn skrev om. Jag har dragit nya elledningar i den så att den gick att använda tills helt nyligen. Nu är dock alla gummidelar slut, så jag kan inte använda den till att krama ur tvätten ens. Vart kan man få tag på nån ny grej som man kan klämma ur tvättvattnet med? Skulle vara lösningen på problemet med långa torktider och fukt i huset.

MvH
Christina G

karsan

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 16 maj-13 kl 22:44 »
Fast finns det el kan man ju använda centrifug.  Jag kommer ihåg vridgrejerna, mamma hade en sån när jag var liten. Men centrifug är mycket snabbare att använda, för man kan slänga i allt på en gång.  Vridmaskinen tar i princip en sak  i taget, men så klart bättre än att handvrida om man inte har el.

Ja, torkmomentet är väl så besvärligt som själva tvätten, åtminstone på hösten och vintern. Så ju mer vatten man kan pressa ut innan man hänger upp desto bättre.

Lite OT, men en massa av de vindar som nu byggs om till bostäder och säljs för dyra pengar i Stockholms innerstad var från början torkvindar.  En rätt energismart lösning där tvätten torkhängdes under tak och väl fick lite värme från våningarna under.

Smultronbarn

« Svar #14 skrivet: 29 jul-13 kl 02:53 »
En kompis på landet (som då levde utan el och rinnande vatten inne) byggde nån slags handvevad enkel tvättmaskin av en gammal tvättrumma som fick lock, vev mm. Minns inte riktigt hur den såg ut eller funkade, men kanske kan man söka upp nån beskrivning här eller på övriga internätet?

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 03 aug-13 kl 20:32 »
Jag har precis en sån där agitatortvättmaskin från 50-talet som torbjörn skrev om. Jag har dragit nya elledningar i den så att den gick att använda tills helt nyligen. Nu är dock alla gummidelar slut, så jag kan inte använda den till att krama ur tvätten ens. Vart kan man få tag på nån ny grej som man kan klämma ur tvättvattnet med? Skulle vara lösningen på problemet med långa torktider och fukt i huset.

MvH
Christina G

Den måste ju gå att reparera på något vis. Kanske det skulle gå att passa in en standard STEFA-packning eller kring axeln nere i trumman och kränga på någon lämplig tjockväggig gummislang eller någon sorts självvulkaniserande gummiband kring valsarna.
Det måste gå på något vis.......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 04 aug-13 kl 15:33 »
Ja någon ny gummiklädsel kanske skulle bli bra. Det ginge säkert att trä på. Den gamla var räfflad och satt fasst, alltså var välpassande och snurrade inte runt. Om någon har förslag på var man kan köpa någon sådan gummigrej i Västjämtland så vore jag tacksam för tips. På närmaste byggmarknad i Järpen hade dom inget passande tyvärr. Jobbigt när man bor i obygden och inte har bil. Man kan inte bara åka runt och hoppas på att man hittar dom grejer man behöver nånstans. För det mesta får man tillverka själv så långt det går.

MvH
Christina g

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 04 aug-13 kl 21:17 »
Någon mjuk gummislang av lämplig kvalitet kanske skulle kunna fungera. Passa på när det är industri- och underhållsmässa, det brukar vara en sådan i Sundsvall runt månadsskiftet augusti-september och jag antar att i stort sett samma mässa brukar dyka upp även i Östersund. Där brukar det finnas ett antal industrigummifirmor som har med sig prover på slangar och andra gummimaterial som man kan klämma och känna på.

Det slog mig förresten att vridmaskiner brukar användas än idag på bilvårdsfirmor för att klämma ut vattnet ur sämskskinn.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 05 aug-13 kl 19:38 »
Jag skrev tidigare att jag inte har bil. Det blir orealistiskt dyrt för mig att åka så långt som till Sundsvall för en bit gummislang. Först tågtaxi ca 1100:- till järnvägsstationen och sedan 954:- för tågbiljetten t.o.r. Det blir mer än två tusenlappar sammanlagt. Då blir det nog billigare att försöka hitta en vridmaskin att köpa online eller kanske att bygga själv av något skrot. Det svåraste är att hitta lämpliga metalldelar.

Så är det att bo i obygden, man får klara sig med det man har! Eller om man har tur och bor nära någon granne som inte är senil pensionär som alla mina grannar är...

MvH
Christina G

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 05 aug-13 kl 19:55 »
Men kolla om det dyker upp någon lämplig mässa i Östersund, och undersök sedan om det går att ta sig dit på något billigare sätt - buss, samåkning med någon granne som ändå ska dit, lifta med mjölkbilen etc. Och passa på att uträtta andra nödvändiga stadsärenden på samma gång.

Tågbiljett mellan Sundsvall och Östersund kostade omkring 250 kr sist jag åkte för ett par år sedan (då förbokade jag inte ens biljett utan betalade kontant ombord på tåget). Försök inte boka hos SJ (det blir dyrt och helt oförutsägbart pris) utan använd respektive länstrafikbolags kort eller boka via Norrtåg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser