Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246148 gånger)

Balder

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1580 skrivet: 27 feb-16 kl 18:21 »
Hur är det i stugorna börjar det bli dags tycker ni,jag är såkåt som satan men får hålla mej några veckor till då gro fönstret är upptaget.Skall försöka slå PB i år också nånstans mellan 1200 och 1500 plantor Burley Corojo och Connecticut Broadleaf skippar Alidan efter många år då jag tycker den skjuter för mycket skott,synd då det är en kulturväxt men kräver för mycket jobb men jag tror inte att jag klarar mej helt utan då det kommer upp självsådda plantor lite överallt i landen bla. en Rustika som jag inte har odlat på flera år.Har som mål att kunna lägga undan lite blad och lagra i nåt år för att se om kvaliten blir bättre,tycker att min tobak är något smaklös och nikotinfattig trots att jag har testat dom mest potenta sorterna hoppas på ett bra år för alla tobaksodlare därute.

mössan

« Svar #1581 skrivet: 27 feb-16 kl 23:12 »
Hej på er.
Har läst mycket på denna sida så det skall bli kul att följa detta odlings år.
Tänkte börja plantera nästa helg, med följande sorter.
V gold ,Florida sumatra,crillo 98. ,Long red.pergue brazil. Samnt Alida från tobaks museet. Och Alida från en spansk odlare . Tänkte  jämföra dessa två..
Tänkte göra cigarrer av detta.l
« Senast ändrad: 27 feb-16 kl 23:23 av mössan »

Maria C S

• Småland
« Svar #1582 skrivet: 29 feb-16 kl 22:18 »
Hoppas på ett friskare år i år.
Piggare är jag redan nu så nu  >:D ska det odlas  :) Det blir sådd i morgon.
Maryland och Alida blir det nog.
Önskar er alla god odling och bra väder i år.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

husbehov

• Gäst
« Svar #1583 skrivet: 03 mar-16 kl 07:03 »
måste vänta några dagar till . men är så sugen jag med att sätta dom ! den 20 mars ska mina ner :) kanske något tidigare ;)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #1584 skrivet: 20 mar-16 kl 06:55 »
Jag väntar till mitten på april att så mina frön ,Har inte plats i växthuset att av härda dom i år .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1585 skrivet: 21 mar-16 kl 01:20 »
Mina plantor växer otroligt långsamt i år?? Vad gör jag för fel? Kan jag gödsla små plantor utan att bränna rötterna?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Balder

• Halland
« Svar #1586 skrivet: 21 mar-16 kl 09:34 »
Jag sår mina i yrkesodlarjord alltså inte såjord då kommer dom igång fint.

opius

• Östergötland
« Svar #1587 skrivet: 26 mar-16 kl 14:06 »
Hej, var o petade lit på tobaksodling för några år sedan. Men det blev aldrig något bra av det. Därför är jag nu på jakt efter fröer igen. Främst Alida, sedan skulle det vara roligt med lite fler sorter.
Eftersöker även tips i allmänhet, mitt sista försök resulterade i att skotten blev veka och dog..
Har tänkt avsätta ca 25kvm av trädgården till detta projekt. Vad ska man ha för jord etc?

Om någon har fröer att sälja / skänka mot porto skulle jag bli jätteglad!

Mvh Stefan

Balder

• Halland
« Svar #1588 skrivet: 27 mar-16 kl 16:14 »
Om du skickar ett frankerat kuvert med din adress på till Anders Jacobsson Breidablicksvägen 1b, 43277 Tvååker så kan du få Burley, Corojo, Conecticut Broad Leaf av mej(gäller alla andra också) Jag har ganska fet jord men skall även testa ett land med sandig jord men hemligheten är mycket gödsel.Maria hoppas du får ett friskt år och en god skörd.

opius

• Östergötland
« Svar #1589 skrivet: 28 mar-16 kl 18:14 »
Tack Balder, kanske dyker upp ett kuvert nån dag.

Börjat gräva lite idag också..

Bör jag försöka få bort lönnen som står där? Det finns en del ytliga rötter där jag grävt. Ska jag anlägga våtbädd? Höja upp marknivån? Alla tips mottages. Har tyvärr ingen annan yta i trädgården till projektet.

Mvh
« Senast ändrad: 28 mar-16 kl 21:11 av opius »

husbehov

• Gäst
« Svar #1590 skrivet: 05 apr-16 kl 10:52 »
nu har fröna jag plockade från förra årets skörd tittat upp :) snart börjar pilljobbet att få över dom i småkrukor

brakelund

« Svar #1591 skrivet: 05 apr-16 kl 19:55 »
Hej!
Nu har jag läst hela tråden och måste säga att ett sådant engagemang och sådan odlarglädje har jag aldrig sett förut. Och dessutom tror jag att jag lärt mig mer än jag lärde på nio år i skolan. Tack alla fanatiska tobaksodlare där ute!

Kahavia

• Dalsland
« Svar #1592 skrivet: 16 apr-16 kl 23:04 »
För tre veckor sedan sådde jag och nu har jag planterat om de första och största av plantorna. Det var Hviles rustica-frön som sköt skott först, väldigt bra grobarhet, tack Hvile!  :)

Kvar i sålådan är Virginia, Havana och Small stalk black mamoth. Jag räknar med att ha planterat om det om en vecka eller två. Havana och Small stalk köptes från Cuthof och hittills har bara en tredjedel av fröna kommit upp. Lite dåligt tycker jag nog.

Förhoppningsvis har jag ett fyrtiotal plantor i trädgården till sommaren. Allt ska bli snus detta år förutom möjligen någon cigarr  ;D

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1593 skrivet: 17 apr-16 kl 14:53 »
Dubbelpostning..

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1594 skrivet: 17 apr-16 kl 14:53 »
Hej!
Nu har jag läst hela tråden och måste säga att ett sådant engagemang och sådan odlarglädje har jag aldrig sett förut. Och dessutom tror jag att jag lärt mig mer än jag lärde på nio år i skolan. Tack alla fanatiska tobaksodlare där ute!

Glädjen handlar nog lite om att slippa betala runt 30 kronor i skatt för varje dosa man gör slut på också...;)
Men nog fasen är det en kul liten hobby...där odlandet bara är en del av det hela.
« Senast ändrad: 17 apr-16 kl 14:59 av Rappen »

husbehov

• Gäst
« Svar #1595 skrivet: 19 apr-16 kl 07:18 »
måste flytta mina till småkrukor nu . dom växer så man ser skillnad varje dag i den lilla skogen :) 120 st i år och har halva lådan med torkade blad kvar så nu är jag i princip självförsörjande på tobak . framsteg!

husbehov

• Gäst
« Svar #1596 skrivet: 20 apr-16 kl 10:07 »
82 överflyttade till kaffeplastmuggar med hål i botten ;) 38 kvar och tänkte inte på hur mycket en nypa frön blir när man ska så . har säkert 200 kvar om inte mer när jag tagit dem jag ska ha :) blir att göra lite expriment på

opius

• Östergötland
« Svar #1597 skrivet: 20 apr-16 kl 21:23 »
Hur stora är era när ni flyttar över dom till större krukor?

Mvh

husbehov

• Gäst
« Svar #1598 skrivet: 21 apr-16 kl 07:17 »
det finns ju riktiga experter här. men jag flyttar över dom när pladpar nr 2 har blivit några mm stora inte så noga (var rädd om rötterna såklart) jag delar isär med en liten sked  . de verkar överleva allt utom frost vad jag märkte förra året :)

opius

• Östergötland
« Svar #1599 skrivet: 21 apr-16 kl 15:53 »
Då är det nog dags för mig, iaf några av sorterna  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser