En lott frös/ åts upp av sniglar i påskas när ja planterade ut, 100 plantor borta.
Men sånt måste man lära sig att leva med , klarar man inte det e det ju bara att hälsa hem.......
Denna lotten såg inte bra ut den heller efter 0-gradigt , regn + snigelattacker i Maj , men den repade sig ofattbart bra.
Alla planteringshål borrade jag ifjol på lite olika djup men de flesta ligger nog på 70-80 o även 90 cm djup.
Den dåliga lerjorden låg i olika lager , först svart sen sand eller brunlera och sist nästan grus + grundvatten.
DEN jorden kördes bort med skottkärra till en tipp på området och ersattes vid olika tillfällen med gräs , nässlor , maskrosblad ormbunkar osv osv.
Plantorna verkar ju gilla det , men sen får de oxå urin och kalksalpeter som verkar boosta på dom riktigt bra.
Lägger ogräs i mina vattentunnor , klöver + gräs , vattnar ALLTID med tempererat vatten från de tunnorna , aldrig direkt från kranen.
Har satt plantorna i en fördjupning som jag gjort i marken/leran för att kunna tömma typ 10 L i den och vattna plantan bra. Gillar de kratrarna skarpt , blir lättare att vattna känns det som.
Så hade jag gjort även på den andra lotten som ja la ner och hade ju lagt ner hundratals timmar på att borra och fylla med Ko + Hönsgödsel där , och det blev helt bortkastat kan man säga om man vill.
Fick ut en 13 kilo torkad tobak som ja har kvar av , sen har jag köpt olika sorters tobak på Wholeleaftobacco.com , röktorkad , dark aircured Virginia Red leaf och även cigartobak som blivit snus på samma vis.
Lagring i kyl är mkt viktigt också , i 2 veckor eller mer , sen blir det bara bättre med tiden i kylen.
Värmen e viktig , 100 grader minst rekommenderar jag , det dödar alla former av microber som finns i tobaken i EnVeckas Tid 24/7. ( gör att snuset inte möglar)
Kör tobak salt o vatten i en vecka , rör om i burken 1 g per dag, låt svalna ner till rumstemeratur tillsätt sedan nakarbonat eller pottaska. Använder bara pottaska själv. ( 100 gram salt till 500 gr mjöl kör jag )
Ett sjujävla gott snus blir det utan en massa onödiga konstiga tillsatser , bästa sen sommaren 97 och det kom från hjärtat. ( 15-17 gr pottaska i 500 gr snus )
Just nu har han ( Don) 35 % rabatt på cigarettobak , men jag tror att man måste vara medlem på
http://fairtradetobacco.com/ men de e löst på ett kick.
Beställ Max 4Ibs reller pound som det heter hos dom = 453 gra för 17 US minus 35 % = 11.05 US