Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245906 gånger)

piprökarhonan

• Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1000 skrivet: 11 okt-13 kl 21:17 »
Citera
Så är man i mål angående frön, har tömt frökapslar från Alida, CB,CS och Habana 2000, så nu är jag redo för å byta frön  :D
Är intresserad av tobaks sorter för cigarr mest.

CB...??? Du vill alltså byta Cannabisfrön mot tobaksfrön. Är det verkligen lagligt?

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1001 skrivet: 12 okt-13 kl 08:46 »
CB...??? Du vill alltså byta Cannabisfrön mot tobaksfrön. Är det verkligen lagligt?

;) Connecticut Broadleaf och Connecticut  Shade...inte helt det samma som canabisfrön..

Rustica1962

• Halland
« Svar #1002 skrivet: 12 okt-13 kl 19:25 »
    Kan skicka dej lite ''Hacienda Del Cura'' om du är intresserad Lurkers.
    Bara skicka namn + adress i ett pm så skickar jag dej mitt namn+adress dit du skickar ett frankerat kuvert.
                              Habano Hacienda del Cura: from the island of La Palma (Canary Islands) Keep in mind that the tobacco cigar type greatly influences the climate, soil, curing, etc.. Ideal for cigars (pure) or mixtures for pipe or cigarettes. Ideal for belly, the leaves are somewhat smaller than other cigars.

After the independence of Cuba, the mass Canarian families returned to the islands, bringing all his experience and varying degrees of success they obtained. Therefore not surprising to continue doing so well knew what to do. In La Palma and Tenerife growing areas were equipped with the necessary moisture conditions. Both rooted this tradition, that when sailing declined in favor of steam and the Canary Islands were no longer part of the route, opened special lines to continue this unique trade.

Small factories canary, called chinchales, reached such a level of quality that has put the traditional pure canary among the most appreciated by the best experts in the world. Over the years, it has remained a tradition that, every day, renews the experience has distinguished, and continues to distinguish, factories Canary and gives their cigars that level of quality characteristic. Simplicity, dedication and skill are the elements of this old knowledge that takes shape and is consolidated at each stage of the development process canaries pure manual, and that has been passed from generation to generation. It's not just technique and skill that makes up this process: they are each and every one of the details of this ritual, the affection that this art is deposited and establishing ties with the roots of it. This tradition has survived to this day with few interruptions. Enjoy pure canary is to discover this world, the combination of pride and wisdom of a people.

Rustica
« Senast ändrad: 12 okt-13 kl 19:30 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #1003 skrivet: 12 okt-13 kl 21:49 »
:) Hänger blad !

Jäpp..ser ut att flyta på bra... :)

Tännlappen

• -
« Svar #1004 skrivet: 12 okt-13 kl 21:53 »
Nu är det ju längesen jag provade Ettan och Karlskrona. De föll mig aldrig på läppen men var de inte rätt lika i smaken? Skillnaden var väl att Ettan var ungefär dubbelt så vass?  ::)

Upplysningsvis så är General "mitt" snus, gärna spetsad med några droppar Gammeldansk. Vill någon så må jag väl kallas amatör, men så är det  ;D

...Sprit och tobak verkar vara en synnerligen bra kombination...hindrar mögel också...Kollar man gamla tobaksrecept så sparas det inte på starkvarorna.... :D

Maria C S

• Småland
« Svar #1005 skrivet: 13 okt-13 kl 11:12 »
...Sprit och tobak verkar vara en synnerligen bra kombination...hindrar mögel också...Kollar man gamla tobaksrecept så sparas det inte på starkvarorna.... :D

Verkar logiskt för mej eftersom alkohol används bla i liniment för att det ska tas upp av kroppen snabbt.
Och så slipper man som du skriver mögel då det är konserverande.

Jo då största bladet mätte Längd 59 cm bredd 29 cm.

Bladen hölls inplastade i 2 dygn (för att dra igång mognings prosessen utan att dom torka ut)

Sen hängdes dom ganska tätt i gäst rummet få ställningar.

Den odlade ytan var 60 cm x 420 cm.

59 plantor stod det i den bädden (upphöjd)

Bädden blev inbakad med kanin skit och lite höns skit sen fick det vila några veckor.
Jag vattnade bädden med nässlel lösning 1 gång.
För övrigt har dom bara fått TEMPERERAT vatten.

Plantorna blev satta flera veckor efter midsommar.. vilket är på tok för sent.
Sen täcktes bädden med havtorns kvistar.

Skörden hade blivit betydligt större om jag fått ner plantorna tidigare. Men men ... tycker det blev riktigt bra endå  ;D

Ja Tännlappen det har gått över förväntningarna bra.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1006 skrivet: 13 okt-13 kl 19:33 »
Har börjat planera inför nästa säsong för det här blev ju ruskigt bra och nummer ett är att jag behöver odla mycket mer tobak!
En snäll granne kom förbi med traktorn och plöjde upp en ny odlingsyta i fint söderläge  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1007 skrivet: 13 okt-13 kl 19:35 »
Mitt recept är bara ett par år gammalt. Jag hade en dosa som var lite torr. Kranvatten är ju rysansvärt och inget vet ju vad det är i det. Så det fick bli Gammeldansk, det fungerar till allt.

Citera
Har börjat planera inför nästa säsong för det här blev ju ruskigt bra och nummer ett är att jag behöver odla mycket mer tobak!
En snäll granne kom förbi med traktorn och plöjde upp en ny odlingsyta i fint söderläge 
Jisses! Eldar du kaminen med tobak eller vad ska du med sånna ytor till?  ;D

Nej, sätt så tätt att inga ogräs kommer upp emellan. Eller har du planerat att rensa hela sommaren?
« Senast ändrad: 13 okt-13 kl 19:44 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

systermicke

• Uppland
« Svar #1008 skrivet: 13 okt-13 kl 20:02 »
Nej, sätt så tätt att inga ogräs kommer upp emellan. Eller har du planerat att rensa hela sommaren?

Det ska stå tätt  ;) men kommer nog att göra täckta gångar också typ var tredje rad eller så, så att jag kommer åt allt.

systermicke

• Uppland
« Svar #1009 skrivet: 13 okt-13 kl 20:15 »
Alida ska jag definitivt odla nästa år igen men tänkte även testa någon ny sort. Har ni erfarna några bra tips på lämplig snustobak. Den bör vara ganska robust för det är ganska kyligt här utanför Norrtälje.

Maria C S

• Småland
« Svar #1010 skrivet: 13 okt-13 kl 20:22 »
Det ska stå tätt  ;) men kommer nog att göra täckta gångar också typ var tredje rad eller så, så att jag kommer åt allt.
Ja det är viktigt att göra lagom breda bäddar så det är lätt att jobba och sköta om det hela.
Täckta gångar är målet här eller så ska det vara gräs så man kan klippa.
Även täckta bäddar.
Bra upplägg så blir allt så mycket roligare.
Tobaken gulnar på övervåningen och jag börjar smått planera nästa års odling.

Får nog kika lite å det här med fermentering i år.

Klurar på hur mycket det skiljer i smak om man låter tobaken bli mörk brun kontra gulbrun ... vad säjer ni om det ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1011 skrivet: 14 okt-13 kl 15:52 »
Alida ska jag definitivt odla nästa år igen men tänkte även testa någon ny sort. Har ni erfarna några bra tips på lämplig snustobak. Den bör vara ganska robust för det är ganska kyligt här utanför Norrtälje.

Du kan få en finländsk !   Rustica av mej om du vill  som verkar härdig eller tålig om man säjer så.
Beställde Rysk Rustica idag på http://magicles.org/ , 500 frön med namnet Tall Green Makhorka 317 av en mkt trevlig Andre.
Han t o m skickade kvitto på försändelsen !

=  Finländsk Rustica  Kessu
« Senast ändrad: 14 okt-13 kl 16:00 av Rustica1962 »

systermicke

• Uppland
« Svar #1012 skrivet: 14 okt-13 kl 20:38 »
Det låter intressant Rustica!
Vet du om det är större blad å mindre blommor på den?
Ser ju fin ut på bilden!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1013 skrivet: 14 okt-13 kl 20:48 »
Det låter intressant Rustica!
Vet du om det är större blad å mindre blommor på den?
Ser ju fin ut på bilden!

Kan inte säga riktigt om storleken men tror att dom kan vara lite större och säkert lika mkt blommor.
Men jag tycker att vi ska toppa plantorna nästa år , har för mig att jag har läst någonstans att produktionen av blommorna tar 70 % av växtkraften av plantan , och gör vi det får vi säkert större blad.
Jag har gott om frön till storbladiga Rusticas annars om du hellre vill ha dom , det får du bestämma själv.
Har massor av Black Mammothfrö oxå så bara hojta till vad du vill ha.
'' Då blomproduktionen tar nästan all näring ur plantan så plockar man bort blomanlagen för att ge denna näring till plantans utveckling och då även bladen.''

Rustica

« Senast ändrad: 14 okt-13 kl 21:02 av Rustica1962 »

systermicke

• Uppland
« Svar #1014 skrivet: 15 okt-13 kl 07:33 »
Skillnaden mellan Alidan och Rustican för mig var att Alidan bara växte och växte och behövde inte toppas eller tjyvas förrän i augusti/september då den började sätta blomställningar medans Rustican fick jag springa och tjyva hela sommaren var och varannan dag och de plantor som jag inte ständigt var på blev mer som buskar med en massa småblad. Så det blev väldigt mycket jobb och inte så mycket skörd. 10 Alidaplantor gav mer skörd än 20 Rustica.
Den där Black Mammoth har ju både ett väldigt tufft namn och ser mkt fin ut på bild! Har den växt bra här i kalla norden? Storbladig Rustica låter ju också intressant.
Hör av mig snart så jag får höra lite mer ingående hur de olika sorterna funkat för dig Rustica.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1015 skrivet: 15 okt-13 kl 11:30 »

I och med att jag har haft så många olika sorter iår så kan jag inte säga hur precis den ena eller andra sorten smakar sådär precis.
   Men Mammothen växte bra och blev en snitthöjd på 160 cm hög med rätt långa tjocka blad.  ( 50-60 -70 långa)
   Den storbladiga Rustican var väl inte så dum i storlek men där skulle man haft fler av den isåfall......
   Ska försöka att inte plantera så många sorter nästa år och det blir såklart mycket spännande , håller på att höstgräva på den ena lotten nu o är snart klar med den , sen är där en till......lott alltså

systermicke

• Uppland
« Svar #1016 skrivet: 15 okt-13 kl 16:19 »
Mammothen låter fin! Den vore kul att testa nästa år.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1017 skrivet: 15 okt-13 kl 19:12 »

Bara skicka ett frankerat kuvert till mig , adressen skickar jag till dig via pm så kommer det lite frö till dej.

Säg vad du vill ha för olika sorter om du vill ha flera.
« Senast ändrad: 16 okt-13 kl 05:43 av Rustica1962 »

systermicke

• Uppland
« Svar #1018 skrivet: 16 okt-13 kl 18:29 »
   Bara skicka ett frankerat kuvert till mig , adressen skickar jag till dig via pm så kommer det lite frö till dej.

Säg vad du vill ha för olika sorter om du vill ha flera.

Super! Nu blir jag sugen på att börja plantera igen!
Kuvert är på väg Rustica :D

Rustica1962

• Halland
« Svar #1019 skrivet: 16 okt-13 kl 20:56 »

Roligt att höra !
    Kanske kan bli några ryska frö också när de kommer i nästa vecka. ( hoppas jag)
    = Rysk Makhorka 317

Rustica
« Senast ändrad: 16 okt-13 kl 21:31 av Rustica1962 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser