Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246254 gånger)

Smajsan

• -
SV: Tobaksodling
« Svar #920 skrivet: 08 sep-13 kl 20:42 »
Jag håller just nu på att hänga mina blad i ladugården. Den är allt annat än tät och det är betong golv och bra korsdrag. Och det som jag hängde igår ser bra ut än så länge. Jag ska resa bort i 2 dagar så jag måste få upp det mesta ikväll. Men ska åka hemifrån 05,30 imorgon så jag kan inte hänga hur länge som helst i kväll heller.
Jag är super stressad för jag tror att dom bladen jag inte får upp i kväll kommer att bli en brun snor tills onsdag.......
Kanske ska packa också.....
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #921 skrivet: 08 sep-13 kl 21:25 »
Jag håller just nu på att hänga mina blad i ladugården. Den är allt annat än tät och det är betong golv och bra korsdrag. Och det som jag hängde igår ser bra ut än så länge. Jag ska resa bort i 2 dagar så jag måste få upp det mesta ikväll. Men ska åka hemifrån 05,30 imorgon så jag kan inte hänga hur länge som helst i kväll heller.
Jag är super stressad för jag tror att dom bladen jag inte får upp i kväll kommer att bli e brun snor tills onnsdag.......
Kanske ska packa också.....

Som en i forumet sa, så passa på så dom inte torkar för fort, mitt första torkställ när jag började odla var en utedass!! (inget dass var dog  kvar )
Men det fungerade hyfsat ok. inget mögel, men vissa torkade för fort och resulterade i gröna blad, som var totalt obrukliga i en cigarr.
Men kolla om 2 dager och går processen för fort så häng dom tätare samen.
Lugn! inget brunt snor på onsdag! :-)

Rustica1962

• Halland
« Svar #922 skrivet: 09 sep-13 kl 12:59 »

Steg 1 i en process att framställa snus av 575 gr torkad tobacco :

003
« Senast ändrad: 09 sep-13 kl 16:05 av Rustica1962 »

Maria C S

• Småland
« Svar #923 skrivet: 09 sep-13 kl 13:20 »
Jag kör mitt i hushålls apparaten med nyslipade knivar.
Men jag har sett visserligen för mjöltillverkning men samma princip så kan man byta ut veven mot en skruvdragare .. bara en ide värd att titta på.
En annan variant är att man istället för vev sätter dit ett hjul med plats för rem som körs/drivs av en motor jämte  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rappen

• Bohuslän
« Svar #924 skrivet: 10 sep-13 kl 13:42 »

Steg 1 i en process att framställa snus av 575 gr torkad tobacco :

003

Ser bra ut, sållar du efter malning ?
Själv kom jag över en stor elektrisk kaffekvarn från 60-talet, vilket fungerar bra så länge bladen är krut-torra.
Jag har inte börjat mala dom kladdigare  toppbladen ännu, vilket nog inte kommer att gå lika lätt,
då dom antagligen kommer att kleta fast i kvarnen, men jag har även en gammal Husqvarna om det skulle behövas...

Rustica1962

• Halland
« Svar #925 skrivet: 10 sep-13 kl 14:34 »

Nej , jag '' förmaler'' dom ( bladen) med händerna sen maler jag dom som de är.
   Tar ut efter steg 1 nu i em kl.3 och ligger till mer vatten + karbonatet , så det är färdigt imorgon kl 9.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #926 skrivet: 10 sep-13 kl 14:49 »

Nej , jag '' förmaler'' dom ( bladen) med händerna sen maler jag dom som de är.
   Tar ut efter steg 1 nu i em kl.3 och ligger till mer vatten + karbonatet , så det är färdigt imorgon kl 9.

Jag menade om du sållar/silar bort dom lite större "bitarna" efter malning, för att få ett finare snuspulver ?
När det gäller förmalning använder jag samma teknik 8)

Rustica1962

• Halland
« Svar #927 skrivet: 10 sep-13 kl 15:40 »
   Nej , det gör jag inte.  8)

SNUSET BETALADE PENSIONERNA.

Det svenska försvaret och Sveriges första pensionsreform byggdes upp med hjälp av intäkterna från svenskt snus sedan1915. Staten tvingade till sig de lönsamma snusföretagen. Sedan dess har General gått från att vara allmänhetens enkla snus till ett kvalitetsvarumärke; ett premiumsnus; med ett recept som idag består av 22 tobakssorter. Sedan 1995 är det absolut störst på den svenska marknaden. Varje år tillverkas och säljs ca 50 miljoner dosor General. Undrar om Johan A Boman skulle våga tro på dagens siffror när han en gång började fundera på om snus och citron skulle bli en bra mix?

Klippet taget ur : http://svensktsnus.se/sv/fran-fro-till-dosa/

Kopia av Riva ner torkad tobak
  = riva ner tobak för att ge plats för ny......
                                                                                                                                             blev felvänd på något vis men nu mer rätt
« Senast ändrad: 11 sep-13 kl 10:10 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #928 skrivet: 11 sep-13 kl 20:36 »
Som en i forumet sa, så passa på så dom inte torkar för fort, mitt första torkställ när jag började odla var en utedass!! (inget dass var dog  kvar )
Men det fungerade hyfsat ok. inget mögel, men vissa torkade för fort och resulterade i gröna blad, som var totalt obrukliga i en cigarr.
Men kolla om 2 dager och går processen för fort så häng dom tätare samen.
Lugn! inget brunt snor på onsdag! :-)

Hej!
Jag han klart med upphängningen söndag kväll, och hoppade på bussen mot Norge kl. 06,00 Glad och riktigt ont i händerna och i ögonen efter 2 1/2 tim sömn. Men kunde koppla av när jag visste att bladen hade det bra  :-[

O det ser ut att torka i ganska lagom takt och inget mögel. Ska se om jag behöver hänga dom tätare om någon dag.

Tog bort en stammning  ;)
« Senast ändrad: 11 sep-13 kl 20:58 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #929 skrivet: 11 sep-13 kl 21:13 »

Det gillar jag skarpt , undrade om du skulle hinna..... :D
  Då har du snart eget snus i munnen  måntro ?

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #930 skrivet: 12 sep-13 kl 04:11 »

Har följt Rustika länge här på Alternativet och tycker att han är en pärla som gör att iaf jag mår bra.

Fint med människor som Rustika! Blev nästan lite upphetsad när jag såg han klänga runt bland sina tobaksblad bara klädd i kalsonger som den värsta Tarrzan.

Klart bästa tråden på Alternativet!!!! Mer sådant och mindre kvasiintellektuellt vegantrams och iaf jag skulle bli glad!

Rustica1962

• Halland
« Svar #931 skrivet: 12 sep-13 kl 08:35 »
   Alltid kul att bli lite upphetsad  eeh näe jag menar uppskattad.   ;D
   Tack , kul att du uppskattar mig !
   Det är shorts , inte kalsonger....

« Senast ändrad: 12 sep-13 kl 20:50 av Rustica1962 »

Jocke

« Svar #932 skrivet: 12 sep-13 kl 21:39 »
Har läst er tråd o blev väldigt intresserad av att testa sj nästa år😃
O undrar var kan jag köpa tobaks frön?

Rustica1962

• Halland
« Svar #933 skrivet: 12 sep-13 kl 22:01 »

Hallo Jocke !

Kul om du kommer med oss och odlar tobak nästa år.
 Frö behöver du nog inte köpa några , om du inte vill förstås , här är säkert många här som mer än gärna delar med sig .
 Själv kommer jag att ha miljontals frö från årets kapslar att dela med mej av.
 Är det någon speciell sort du är ute efter och vad ska du använda tobaken till ?
 Har köpt en hel del av mina frö på eBay och det har fungerat jättebra med både leverans och betalning.

Rustica

« Senast ändrad: 12 sep-13 kl 22:27 av Rustica1962 »

Jocke

« Svar #934 skrivet: 13 sep-13 kl 05:16 »
Tack för välkomnandet
Tycker det verkar hur spännande som hellst. Då jag är helt novis ang tobaks odling så vet jag inte vilka sorter som passar bäst utan förlitar mig på er😃.
Vill ni dela med er av era fröer så är det ju helt fantastiskt är inte så hemma med e bay. Jag hade tänkt försöka göra eget snus o piptobak för hushålls behov.😃

Jocke

Rustica1962

• Halland
« Svar #935 skrivet: 13 sep-13 kl 10:50 »
       Annars är här några alternativ ,  http://www.tobaksfro.n.nu/
                                                           http://www.tobaksfro.n.nu/facebook = direkt till försäljning av tobaksfrö
                                                           http://www.cuthof.se/index.php?route=product/category&path=143
                                                           http://www.tobaksochtandsticksmuseum.se/  = hit kan du ringa ( lämpligast)  Jeanette Danielsson : 08-658 03 93
                                                                                                                                                                                       Helena Frenzel : 08-658 02 49         Bägge tjejerna är väldigt trevliga och hjälpsama
                                                           På museet kan man bl.a köpa frö från den svenska tobaken Alida och dom har fler sorters frö vet jag men vet inte vilka , bara fråga.
« Senast ändrad: 13 sep-13 kl 21:44 av Rustica1962 »

Jocke

« Svar #936 skrivet: 13 sep-13 kl 11:59 »
Kanon tack för hjälpen

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #937 skrivet: 13 sep-13 kl 13:46 »
Kanon tack för hjälpen

Jag kan säkert avse någon frön fran: Alida, Connecticut Broadleaf ,Connecticut Shade och Habana2000 till vintern.
Så "frölös" går du inte!  ;)

Smajsan

• -
« Svar #938 skrivet: 13 sep-13 kl 15:16 »
Hej!
Av mig kan du få Rustica frö om du vill.

Balder

• Halland
« Svar #939 skrivet: 14 sep-13 kl 08:22 »
Och av mej kan du få Alida,Small stalk black mammoth,Corojo

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser