Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245951 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #880 skrivet: 01 sep-13 kl 13:01 »

Härligt att höra micke !
  Nu kan vi tampas med de gröna bladen också , och är en erfarenhet rikare.
« Senast ändrad: 01 sep-13 kl 13:08 av Rustica1962 »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #881 skrivet: 02 sep-13 kl 07:23 »
Ja härligt när man märker att det funkar!
Kul att du vidareutvecklat till en täckt låda också, förmodar att det går ännu fortare att få dem gula i den.

Rustica1962

• Halland
« Svar #882 skrivet: 02 sep-13 kl 08:55 »

Ja, det gör det säkert.
 Vill tacka både Tännlappen och Lurkers väldigt mkt för detta , för hade inte de börjat prata om bladhögar och lägga ut länkar så vet jag inte vad som hade hänt.

Smajsan

• -
« Svar #883 skrivet: 02 sep-13 kl 09:47 »
Jag har lagt mina gröna blad i en hög. Är inne på 3:e dagen och dom är lika gröna som när jag plockade dom. Hur lång tid tar det innan något blad färgar om.
Jag plockade dom på plantor med gula blad nederst. Kanske jag är otålig  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #884 skrivet: 02 sep-13 kl 12:43 »

Lite svårt att säga Smajsan , men skifta om i högen minst en gång om dagen så ska det komma.
    Känner du en förhöjd temperatur inne i högen ?

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #885 skrivet: 02 sep-13 kl 15:43 »
Tycker att du borde börja se en skiftning nu smajsan, vart har du dem? Mina bladhögar ligger i uppvärmt, typ 22 grader, ganska fuktigt rum. De börjar skifta efter bara ett par dagar tycker jag.
Men ha tålamod och blanda högen så kommer det nog.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #886 skrivet: 02 sep-13 kl 16:08 »
Ja, det gör det säkert.
 Vill tacka både Tännlappen och Lurkers väldigt mkt för detta , för hade inte de börjat prata om bladhögar och lägga ut länkar så vet jag inte vad som hade hänt.
Japp det verkar ha hänt lite här inne  ;D

-Maila när du vet om receptet från 1801 rustica1962. Själv är jag inte inne här speciellt ofta längre..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #887 skrivet: 02 sep-13 kl 19:10 »
      Ja , det gör jag Sork.
      Den var faktiskt klar nu idag , jag har betalat och laddat ner boken om 63 sidor i PDF-format.
      Ska öppna filen nu och se hur det ser ut och hur jag kan skicka er den på något vis.
      Kan ni som är med på receptet skicka ett pm till mej med den e-mailadress som ni önskar få filen skickad till , så ska jag försöka skicka receptet till er.
      Lyckas jag inte med det bränner jag ner det på skiva och skickar till er.
      Vänligen skriv erdert alias efter adressen.
« Senast ändrad: 02 sep-13 kl 20:09 av Rustica1962 »

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #888 skrivet: 02 sep-13 kl 22:26 »
Jag har lagt mina gröna blad i en hög. Är inne på 3:e dagen och dom är lika gröna som när jag plockade dom. Hur lång tid tar det innan något blad färgar om.
Jag plockade dom på plantor med gula blad nederst. Kanske jag är otålig  :)

Är ofta så att toppbladen på plantorna inte är helt mogna när man höstar dom, och dom tar mycket längre tid å få från grön till gul och brun.Låt dom bara inte torka ut å byt om dagligen å hold dom fuktiga (inte våta) så skiftar dom färg, men det kan ta tid...jag hänger mina blad, och varje år är det likadant, dom nedersta bladen som är mogna först skiftar färg relativt fort, men toppbladen som inte är helt mogna (jag tar dom alltid lite för tidigt  :o) tar mycket längre tid på sig, är också en skillnad i tiden detta tar från tobakssort till tobakssort.

Rustica1962

• Halland
« Svar #889 skrivet: 02 sep-13 kl 23:13 »

Grovt Snus

• Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
« Svar #890 skrivet: 03 sep-13 kl 00:51 »
Vänner i tobakslanden !
   Vi flyttade hit till Kjula vid nyåret. Kanske tog jag mig vatten över huvudet i våras, för nu står jag med en gigantskörd som jag inte vet hur jag ska hinna med att få in i tid.
   Beställde två påsar Alidafrön från Skansen och det skulle vara 200 i varje... det kom upp 300 från varje påse, alltså totalt 600 småplantor som jag nogsamt omskolade i pluggbrätten och drev upp under lysrör. Det hade nog räckt med Alidorna men eftersom jag redan dessförinnan hade köpt Impectas Virginia och Bondtobak så sådde jag givetvis även dem, alltså ytterligare några hundra stycken. Bondtobaken misslyckades fullständigt: små blad, små plantor trots samma näring som de andra. Dessutom var grobarheten bara 30%. Har inte skördat dem än men ett av de stora Virginiabladen ger nog mer snus än alla Rusticor tillsammans.
   Sådde hälften av fröna från respektive sort den 29 mars och den andra hälften två veckor senare d.v.s. sex respektive åtta veckor före planerad utplantering i början av juni. Dock var vädret så stabilt i mitten av maj att jag planterade ut de första hundra den 15:e och sedan hundra en gång i veckan fram till midsommar. De första som planterades den 15:e maj var väldigt tröga i starten och jag vattnade och slet med ogräset (jag är fullständigt ny som "bonde" så det här fältet är det första som jag plöjt...och det gjorde jag två veckor innan utplantering=mycket ogräs). I stort sett hände ingenting före den 15:e juni vad gäller plantornas utveckling fastän vi övertog 25 kubikmeter välbrunnen stallgödsel från den tidigare ägaren som jag spred ut några kubik av på den nyplöjda åkern och även grävdes ner i planteringsgroparna åt de små plantorna.

Lärdomar:
   Ha inte så bråttom att få ut plantorna. Är de välkultiverade så hinner de att utvecklas från mitten av juni till mitten av augusti. Bättre länge i kruka och ut i varm jord. Vi har ganska leriga jordar (=kalla) här öster om Eskilstuna och snön låg nästan en vecka längre kvar här än den gjorde bara några kilometer härifrån.
   I år hade jag rad-/plantavstånd 60/60 cm. Ska nog ta 80/80 cm nästa år, då kommer man emellan med gräsklipparen med marginal.
   Lägg ut gula dukar bredvid fälten för att locka bort Rapsbaggarna från grödan.
   En (1) rejäl vattning vid utplantering i välgödslade planteringsgropar (två matskedar hönsskit per planta). Behövs det mer vattning så hamnar det lättare där det ska i gropen.
   Skörda sandgodset innan huvudskörd eller skippa den helt om det blir tidsbrist.

Bygga en kalkugn... ;D. Kiln översätts med det. Sök på "Dohany"(tobak på ungerska) på Tuben så stoppar de in tobaksbladen tätt i en kontainer som värms med gas...nån slags värmebehandling

Någon som har tips om hur man bemästrar kletet från bladen. Hopplöst att knyta bomullssnöre med klister på fingrarna... ::)

Vänligen

Mats

Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

Smajsan

• -
« Svar #891 skrivet: 03 sep-13 kl 12:23 »
Hej GrovtSnus!
Wow säger jag bara vilken odling, vilka blad och vilken bra tork ställning. Jag ser att du slitit och att det har gett bra resultat  :)
Du får prata tobak i den skalan du har med Rustica1962. Han kör den slitiga stilen, med många plantor som du  :D
Fantastiskt att ni orkar.
Men man får ju gott efter. Ni är super duktiga allihop  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #892 skrivet: 03 sep-13 kl 20:18 »

Någon som har tips om hur man bemästrar kletet från bladen. Hopplöst att knyta bomullssnöre med klister på fingrarna... ::)

Vänligen

Mats

Vanlig ståltråd använder jag och tycker det fungerar alldeles utmärkt , har ju en '' nål'' i änden hela tiden.
 Kiln kollade jag upp och fick fram det mer som en torkugn än kalkugn/kakelugn , men fördedrar naturliga torkprinciper framför en uppvärmd container.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #893 skrivet: 04 sep-13 kl 09:29 »
Vanlig ståltråd använder jag och tycker det fungerar alldeles utmärkt , har ju en '' nål'' i änden hela tiden.
 Kiln kollade jag upp och fick fram det mer som en torkugn än kalkugn/kakelugn , men fördedrar naturliga torkprinciper framför en uppvärmd container.

Jag brukar också ståltråd numera, för om åren brukade jag bambupinnar, med mycket mera arbete som följ med å snitta upp alla bladen.
En "Kiln" refererar jo oftast till et fermenteringsskåp eller box av något slag, dvs. processen efter avslutat "Color Curing" (torkning)

Balder

• Halland
« Svar #894 skrivet: 04 sep-13 kl 10:12 »
Hej där Grovt snus om det är jobbigt/stressigt med skörden och du har plats så funkar det ypperligt med att hänga in hela plantan.Jag har spänt upp rostfri mig tråd i taket på loftet trätt en spik i stammen och hängt den upponer då kan du plocka av bladen allt efter dom mognar,tar lite större plats men går mycket fortare att få in och torkar långsammare,mina började tillockmed blomma igen däruppe.http://i.imgur.com/vZmvXpT.jpg

Balder

• Halland
« Svar #895 skrivet: 04 sep-13 kl 10:19 »
Nu gick det lite väl fort länken är till min egna typ av kiln,en rökugn som precis blivit klar och testad,klantade mej och eldade upp två kilo prima Alida,får hoppas jag lärde mej något av det.

Smajsan

• -
« Svar #896 skrivet: 04 sep-13 kl 10:59 »
Nu har jag skördat 2/3 av mitt land. Ska ta resten nu i dag. Alla plantor är mogna och mer därtill. jag har satt dom så tätt så jag har inte kunnat komma in i mellan plantorna. Men när jag väl kom in så var alla plantor klara för skörd  :D

Så nu har jag ett jätte jobb många dagar framöver. Hänga, hänga o hänga blad. Och plocka runt i alla högarna.
Men vad roligt det är. Helt fantastisk känsla.
Det är det enda jag får skörda i år, jag har några rot selleri också men tomaterna är bruna av kylan på nätterna. Det har varit +2 här i förrgår natt. Mycket fin sommar men med kalla nätter.
Tjo Hej!

Smajsan

• -
« Svar #897 skrivet: 04 sep-13 kl 16:47 »
Nu har jag skördat klart hela mitt lilla tobaks land. Hurraaaa!
Nu måste jag fixa smarta ställen att hänga dom på med. Hela taket kommer bli fullt på övervåningen. Men vad kul det känns att få se tobaken från frö till skörd  :D

Tännlappen

• -
« Svar #898 skrivet: 04 sep-13 kl 18:37 »
Smajsan hoppas det fixar sig med torkningen....Övrigt...finns tunna typ op eller mekhandskar att köpa på Biltema om bladens klistrande effekt stör hanteringen av bladen...Fungerar än så länge bra med mina högar..rätt stora högar så jag tar en bunt och rester i luften  :D ...Dom som blivit lite gula lägger jag i en annan hög för bättre koll...

Rustica1962

• Halland
« Svar #899 skrivet: 04 sep-13 kl 21:30 »
Nu har jag skördat klart hela mitt lilla tobaks land. Hurraaaa!
Nu måste jag fixa smarta ställen att hänga dom på med. Hela taket kommer bli fullt på övervåningen. Men vad kul det känns att få se tobaken från frö till skörd  :D

Heja Smajsan !
Tänk , du som  inte skulle få några plantor alls tidigare och än mindre skörda + lägga i bladhögar !
Nu har dina Rustica växt om alla våra sådana och du kan ståta med en , vad jag förstått en riktigt fin skörd av ditt livs första Bondtobak med stort B   :D
Du behöver inga ''dasslock'' , du har ju redan dom    ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser