Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246929 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #800 skrivet: 13 aug-13 kl 14:33 »
Tack det värmer med beröm från folk som vet mer än mig :) jag känner mig stolt över mina 76 tappra plantor. Bestälde Alida och Virginia Gold från www.tobaksfro.n.nu och det skulle vara en aklimatiserad Gold men den har inte tagit sig lika bra som Alidan. (På bilden är det V Gold närmast och Alida i bakgrunden) tror inte allt det gula är redo att skörda, de blek gula har nog blivit missgynnade på nått sätt därav färgen :)

Plockade ju en omgång gigantiska gröna tjuvar och försöker få det att mogna hemma. (men inte mögla) Vad tror ni om den här upphängningen i garaget ? (Se bild)

ser bra ut , och julgranen är fixad ser jag..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #801 skrivet: 13 aug-13 kl 21:32 »
Nu är dom hypernervösa tobakstiderna kommit...sniglarna är historia.
Men nu gäller det å få mina blad å torka.. eller bättre sagt, skifta färg sakta..sakta...sakta, från grön till gul och i slutändan en fin brunfärg som med stolthet kan gå ned i fermenterings-kassrullen  om sådär  5-6-7-(?8) veckor, och då starter en ny nervös period.

Till hjälp har jag två luftfuktare, två röda husdjurslampor (grannorna funderar väl på det tänker jag..."say no more")
Har också "spikat" i hop tre små computer fläktar.
+ en massa fuktighets och temperatur mätare och dylika...

Å vara tobaksodlare handlar inte bara om å odla, det är bara halva jobbet !
(tycker jag)

Efter det kommer det "roliga" : fram med pizzarollen å ta bort (midt-nerven på någon hundra blad,  8)

(Efter å ha sorterat dom i olika sorter, och hur från plantan dom kom från)

Då alle bladen är fuktade just precis så mycket att ingen mögel kommer snokande, så är det lufttätt plastpåsar som är tingen, så är det lagring.
Jag brukar et golv med värme till poserna.

Till jag så småningom när alt är frid och lugn  i det hemliga miljön ...(brukar komma ut på hösten/vintern)
 då tar jag fram mina cigarmold och saks,pizzaroll och andra skarpa saker samt gummiarabicum  och startar på något som ger svar på hur det gick denna säsong!

Rustica1962

• Halland
« Svar #802 skrivet: 14 aug-13 kl 22:04 »
   Då har du o göra nu i höst då Lurkers , låter mysigt och pyssligt också     :)

Efter lagring i ett par dagar nu är jag ingen olycklig snusare längre , ser fram emot nästa etapp då vi kopplar in den starka Rustican , och då blir det åka av det lovar jag..... ;D

Recepten från 1852 är så sakteliga på väg upp mot Himle , Balder , först hittade jag inte det , sen glömde jag ju bort det såklart...... :-[

Det var inte jag som hittade det , det var nån annan , men gitter inte leta på vem det var.
   Tyvärr så verkar det som att de inte går att skicka via mejl , men ska försöka lösa det på nåt vis.....
   Hittade annat spännande när jag kom så långt som till Libris : Den uppenbarade hemligheten, eller Konsten att bereda alla sorter snus och rök-tobak, efter holländska sättet, till nytta så väl för     fabrikanter, som alla snus- och tobaks-ällskare, uppgifven af en holländsk emigrant. Öfversättning. : Stockholm, tryckt hos A. Zetterberg, 1801.

Denna bok kunde man visst få skickat till sig i en digitaliserad version för 292 kr , det kunde vi ju skramlat ihop till , eller vad säger ni ?
  1801 är ju t.o.m före Ljunglöf......Jag e på direkt
  Här kommer en länk , bara klicka på den blå texten för att ladda hem recepten från 1852 :  http://weburn.kb.se/metadata/959/EOD_2568959.htm
  Den har vi snusmumriken att tacka för .

« Senast ändrad: 14 aug-13 kl 23:01 av Rustica1962 »

Lurkers

• Värmland
« Svar #803 skrivet: 14 aug-13 kl 23:15 »

Efter lagring i ett par dagar nu är jag ingen olycklig snusare längre , ser fram emot nästa etapp då vi kopplar in den starka Rustican , och då blir det åka av det lovar jag..... ;D

Recepten från 1852 är så sakteliga på väg upp mot Himle , Balder , först hittade jag inte det , sen glömde jag ju bort det såklart...... :-[

Det var inte jag som hittade det , det var nån annan , men gitter inte leta på vem det var.
   Tyvärr så verkar det som att de inte går att skicka via mejl , men ska försöka lösa det på nåt vis.....
   Hittade annat spännande när jag kom så långt som till Libris : Den uppenbarade hemligheten, eller Konsten att bereda alla sorter snus och rök-tobak, efter holländska sättet, till nytta så väl för     fabrikanter, som alla snus- och tobaks-ällskare, uppgifven af en holländsk emigrant. Öfversättning. : Stockholm, tryckt hos A. Zetterberg, 1801.

Denna bok kunde man visst få skickat till sig i en digitaliserad version för 292 kr , det kunde vi ju skramlat ihop till , eller vad säger ni ?
  Här kommer en länk , bara klicka på den blå texten för att ladda hem recepten från 1852 :  http://weburn.kb.se/metadata/959/EOD_2568959.htm

Vis jag hade al tid i värden, (och plats till det) så skulle jag ha odlat x antal plantor till för snus (jag brukar ca. 50 g, pr. dag) i början malde jag alt ned för just det föremålet, men av 110 plantor så blev det inte värd jobbet för min del, så jag skenade in på cigarren...men jag har alltid tobak kvar till lite piptobak, så jag får kolla in det holländska sättet...Hur går det med er andra där ute?

Tännlappen

• -
« Svar #804 skrivet: 15 aug-13 kl 00:25 »
 :D...Två och en halv kasse bruna blad nerplockade...Kollar då och då om några blad är mogna...fram med stora saxen och klipper bort mittnerven...Faktiskt sett vitt luddmögel på någon mittnerv men det får man ta...klipps väck ändå...Många blad kvar att torka..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #805 skrivet: 15 aug-13 kl 12:57 »

Låter som en jätte bra ide Rustica1962, Är vi några stycken så får vi ju ner summan och kan dessutom lägga ut det här, med tiden..
Tycker att alla intresserade ska anmäla intresse så att vi vet hur mycket var och en ska lägga!
-Man bör dock tänka på att receptet troligen är komplicerat (eventuellt inget att själv göra sitt snus efter). Men man kan ju alltid testa att apa efter det vid ett tillfälle, eller så nöjer man sig med vetskapen om hur ett recept från tiden kunde se ut.. Sen har ju allt förenklats och moderniserats..
Men jag är absolut med på att skramla slantar..
« Senast ändrad: 15 aug-13 kl 14:03 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #806 skrivet: 17 aug-13 kl 00:53 »
Hej! Nu har min tobak som odlades för ett år sedan hängt på tork sedan dess och blivit gul/brun och luktar väldigt fint. Vet någon vad nästa steg är för att få rökbar tobak? Funderar på att göra cigarrer av tobaken men just nu är den "snustorr".

mvh Markus

Lurkers

• Värmland
« Svar #807 skrivet: 17 aug-13 kl 01:33 »
Hej! Nu har min tobak som odlades för ett år sedan hängt på tork sedan dess och blivit gul/brun och luktar väldigt fint. Vet någon vad nästa steg är för att få rökbar tobak? Funderar på att göra cigarrer av tobaken men just nu är den "snustorr".

mvh Markus
Rör inte tobaken, så ska du fukta den så man kan hantera den.

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #808 skrivet: 17 aug-13 kl 10:44 »
Rör inte tobaken, så ska du fukta den så man kan hantera den.

Är den färdig att röka efter att ha fuktat upp den?

Lurkers

• Värmland
« Svar #809 skrivet: 17 aug-13 kl 12:10 »
Är den färdig att röka efter att ha fuktat upp den?

Har den hängd ett år, så ta å test den.

(går ut i från att du inte har tänkt å fermentera den, utöver 1 år i upphängd tillstånd)

Balder

• Halland
« Svar #810 skrivet: 17 aug-13 kl 15:36 »

Här kommer en rapport från Himle där det växer vare sej man vill eller inte.Har skördat alla plantor och nu har skotten från stubbarna kommit upp till 120cm på Rustikan och 150cm på Alidan.Loftet på ladan är smockfullt och det blir en andra skörd det var jag inte beredd på,dessutom såg jag igår att Alidan har frösått sig vilt i rabatten utanför min snusverkstad,stog därinne och flisa och malde i vintras och sopade ut böset från golvet genom dörren kanske har Alidan acklimatiserat si såpass att man snart får den vild i naturen om vi hjälper den på traven lite.
« Senast ändrad: 17 aug-13 kl 16:04 av Balder »

Smajsan

• -
« Svar #811 skrivet: 17 aug-13 kl 16:15 »
Helt otroligt vad skotten växer !!!!! Dom ser så oerhört livs kraftiga ut. Fin fina plantor. Men vad överraskande för dig att det blir mer tobak  :D

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #812 skrivet: 17 aug-13 kl 17:53 »
Har den hängd ett år, så ta å test den.

(går ut i från att du inte har tänkt å fermentera den, utöver 1 år i upphängd tillstånd)

Jag har följt tråden sedan den startade och har dragit mig för fermenteringen eftersom det verkar svårt att få till det om man inte bygger om ett kylskåp ;)

Då ska jag prova i morgon med det. Hur mycket ska man fukta bladen? Bara så att de blir smidiga eller?

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #813 skrivet: 17 aug-13 kl 18:02 »
Det är Alida tobak jag har odlat. Någon som vet om den passar till cigarrer? Läste på nätet att den skulle passa bäst till snus och cigaretter

Rustica1962

• Halland
« Svar #814 skrivet: 17 aug-13 kl 18:59 »

= Rustica från Armenien heter Mahorka # 2
                                                                                                                                       Hoppas få hit både den och 12 andra Bondtobakfrö från USA i höst / vinter
« Senast ändrad: 18 aug-13 kl 08:09 av Rustica1962 »

Lurkers

• Värmland
« Svar #815 skrivet: 17 aug-13 kl 22:58 »
Det är Alida tobak jag har odlat. Någon som vet om den passar till cigarrer? Läste på nätet att den skulle passa bäst till snus och cigaretter

Fungerar skitbra till cigarrer..det år en Virginia sort, som passar till det mesta.

Har du som tänkt å roll cigarrer, så anbefaller jag dig å läsa på för du startar den processen...gå in på en site feks, "How to grow tobacco" eller dylikt,

Rappen

• Bohuslän
« Svar #816 skrivet: 17 aug-13 kl 23:05 »

"1964 Sista handrullade cigarren gjord på svenskodlad tobak var just Åhus-Havanna som gjordes på tobak odlad av mor Alida. Hon slutade sin odling 1964 i Åhus."
http://www.carlscorona.com/carlscoronacigars/ccchistoria.html

Allt jag kan säga är att till snus, så är "Alida" tobaken HELT perfekt för min del, köpesnuset smakar budgetsnus, nu när man vant sig till med hemkört  ;D
Balder: Nog fasen är inte bara dina fingrar gröna, du måste vara grön som Hulken  ;) fantastiskt !

Lurkers

• Värmland
« Svar #817 skrivet: 17 aug-13 kl 23:06 »

= Rustica från Armenien heter Mahorka # 2

Ho-ho...den där ser ut som en nikotinbomb x 10! :-)

Lurkers

• Värmland
« Svar #818 skrivet: 17 aug-13 kl 23:13 »
I fjor så fabricerade jag en massa "single" cigarr med bara Alida, helt ok och med en bra smak/arom ..dom sista svensk producerade cigarrer var från just denna sort...

Lurkers

• Värmland
« Svar #819 skrivet: 17 aug-13 kl 23:17 »
"1964 Sista handrullade cigarren gjord på svenskodlad tobak var just Åhus-Havanna som gjordes på tobak odlad av mor Alida. Hon slutade sin odling 1964 i Åhus."
http://www.carlscorona.com/carlscoronacigars/ccchistoria.html

Allt jag kan säga är att till snus, så är "Alida" tobaken HELT perfekt för min del, köpesnuset smakar budgetsnus, nu när man vant sig till med hemkört  ;D
Balder: Nog fasen är inte bara dina fingrar gröna, du måste vara grön som Hulken  ;) fantastiskt !

Men vad fan! jag handrullade en i 2012! ;D och i 2011, 2010,2009.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser