Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245885 gånger)

amobro

• Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #760 skrivet: 08 aug-13 kl 17:21 »

Citera
Inget att bekymra sig över HasseStefan , bara torka bladen tills dom är bruna , sen är det bara att mala ner till pulver.

Nja det där håller jag inte med om. Går att mala dem direkt i köttkvarnen och låta massan torka i solen eller under en fläkt. Det är inte cigarrer vi pratar om här utan SNUS!
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 19:23 av hildegard »

Kaffedax

• Närke
« Svar #761 skrivet: 08 aug-13 kl 19:22 »
Med din inställing så är det ett under att alla som gör på samma sätt som dom får fram bra snus och får det att fungera även om de råkar blanda olika metoder för att nå dit de vill även en glad amatör kan också ha rätt i saker som de så kallade proffsen tycker är fel och tror sig veta allt bäst.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 19:32 av hildegard »

amobro

• Uppland
« Svar #762 skrivet: 08 aug-13 kl 19:32 »
Citera
Med din inställing så är det ett under att alla som gör på samma sätt som dom får fram bra snus och får det att fungera även om de råkar blanda olika metoder för att nå dit de vill även en glad amatör kan också ha rätt i saker som de så kallade proffsen tycker är fel och tror sig veta allt bäst.

Helt ok för min del.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 19:44 av hildegard »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #763 skrivet: 08 aug-13 kl 20:30 »
amobro:
Gör du snus på gröna malda blad ?
Blir det inte gräs-smak på snuset ?
Jag bara undrar då tobaken för min del luktar gräs när den torkar grön, tobaksdoften kommer
inte fram förrän bladen blir bruna.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #764 skrivet: 08 aug-13 kl 20:52 »
Ca. 4-5 blad kvar på varje  planta å hösta, men får vänta en vecka till, så tar jag en runda.

Nu har mördarsniglarna hittat hit, så nästa år får jag ta till tyngre åtgärder! först å främst så får jag prova å införskaffa en billig jordfräs..lerjorden blir for tuff  >:( och dom små åkersniglarna hittar gömställen i sprickorna i leran när den torkar upp.

I början när jag startade odla tobak hängde jag upp bladen  med bambustänger, men från å med i fjol har jag brukat ståltråd, mycket enklare och fungerar helt perfekt..  :D

Gud!  man har då inte just precis hobbys som är hälsoframbringande....hade nån tagit sig in i mitt förråd så förste ögonkast hade möts av et x antal tobaksblad, vidare in i rummet så hade man sett min humletork...men än ting vet jag ! En god cigarr och en hembrygd Ale räcker länge för mig!  ;D
(Hade jag hat tid och utrymme, så odlat jag x antal plantor till för snus, men ej!)

Lurkers

• Värmland
« Svar #765 skrivet: 08 aug-13 kl 21:11 »
Jag står i skrivande stund å sköljer blad :) ska prova Sundströms för-jäsnings metod på denna (gigantiska) tjuvskörd men plocka gula blad allteftersom från lotten (har en del gula plantor men trodde de fått nått fel då dom är mycket mindre och inte alls känns färdig utvecklade...) ska försöka ta en bild på hela odlingen imorn å ladda upp. Tack för hjälpen!

Börja skörda från botten, å inte vänt till alla  bladen blir gula! (det blir dom inte)
En lätt metod for å avgöra om et blad är moget, är å  boja spetsen på bladet, knäcker det med en "markant krispigt ljud är bladet mogen.
Läste från en gammal Amerikansk bok om tobaksodling, att det var bättre å skörda för tidigt en för sent...(kommer inte i håg varför.) -
men detta var tobak för cigarr och cigaretter, men jag som snusar själv dagligen tycker om en snus som smakar tobak och inte hö.

PS. Dom små gula plantorna har jag också varje år, ofta dom som blivit till övers och som man trycker ned lite här och där..dom får for lite näring så dom utvecklar sig negativt.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 21:19 av Lurkers »

thyr

« Svar #766 skrivet: 08 aug-13 kl 21:23 »
Mm testade böjtrixet men inte ens de helgula å halvbruna brast då.. Men om jag lite mer resolut bröt av dom så gick dom av med knäpp å kändes redo :) så jag tänker att det är lite olika på sorter å klimat :D

Men om jag skördar mogna gröna blad å trär dom på tråd så hänger dom efter några dar som hopkrympta kokånger å det är inte säkert att dom gulnar vad jag märkt på tidiga test, har dock bara provat med små blad..

Satt uppe till tre inatt och gjorde i ordning gårdagens panikskördande av enmeterstjuvarna så nu blir det till att snabbt slänga ihop nån slags torkställningen för så här kan det nog inte hänga längre än till imorn om det inte ska mögla...(se bild)

thyr

« Svar #767 skrivet: 08 aug-13 kl 21:30 »
Tack för svar föresten :) å skönt å höra att det förekommer små gula plantor hos fler.

Lurkers

• Värmland
« Svar #768 skrivet: 08 aug-13 kl 21:44 »
Tack för svar föresten :) å skönt å höra att det förekommer små gula plantor hos fler.

Torkningen fixar du!  ;D

Men för bäst möjligt resultat! så är en fuktighet på ca.70% och 22 grader varme ganska optimalt. torkar dom för fort, så häng dom tätare.

thyr

« Svar #769 skrivet: 08 aug-13 kl 21:45 »
Är så rädd för möögel.. Snyft :(

Lurkers

• Värmland
« Svar #770 skrivet: 08 aug-13 kl 21:52 »
Är så rädd för möögel.. Snyft :(

Jag har haft mera problemen med att vissa blad torkar gröna (dom va inte helt mogna när jag höstade dom) mögel, har jag  fått en gång, och då torkade dom utomhus, å det var för kalt och fuktigt för dom, nu torkar jag inomhus med, värmekälla å luftfuktare vid behov (just nu så brukar jag inget av delarna) ca 19 grader och 65-70% fuktighet och bladen mycket tätt.

"böjtrixet" måste du göra på levande plantor, inte blad som är plockat, (eller ruttna och "döda" blad) (böj ca 3-4 cm. från spetsen av bladen och lyssna.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 22:08 av Lurkers »

thyr

« Svar #771 skrivet: 08 aug-13 kl 22:15 »
Ska försöka skapa rätt förutsättningar imorn nånstans men det lutar åt att låna en trådbur på hjul av Coop å spänna najjtråd med bladen i den. Ha den i garaget å ta ut den när det blåser å är sol.

Ska testa böjjgrejjen igen nästa gång jag är till lotten.

Lurkers

• Värmland
« Svar #772 skrivet: 08 aug-13 kl 22:19 »
Ska försöka skapa rätt förutsättningar imorn nånstans men det lutar åt att låna en trådbur på hjul av Coop å spänna najjtråd med bladen i den. Ha den i garaget å ta ut den när det blåser å är sol.

Ska testa böjjgrejjen igen nästa gång jag är till lotten.

Du skall ikke ta den ut når det blåser og er sol, da får du grönne törre blad på to-tre timer ;)

thyr

« Svar #773 skrivet: 08 aug-13 kl 22:26 »
Ok inget ute å sol då :) men om det skulle bli torra gröna blad av en eller annan anledning, kan jag fortfarande mala ner det till snus med gott resultat?

Lurkers

• Värmland
« Svar #774 skrivet: 08 aug-13 kl 22:33 »
Ok inget ute å sol då :) men om det skulle bli torra gröna blad av en eller annan anledning, kan jag fortfarande mala ner det till snus med gott resultat?

Jag har aldrig provat en sats med gröna blad för snus, men dom andra här på siten kan ge dig et bra svar på just detta, angående nikotin så blir det inte sämre.

thyr

« Svar #775 skrivet: 08 aug-13 kl 22:45 »
Tack nu kan jag sova gott med hopp om att alt ändå ordnar sig tillslut :)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #776 skrivet: 09 aug-13 kl 02:44 »
-Jag testade 200g pulver på gröna, Tyckte inte att snuset blev lika gott som de bruna bladen...
Kan för visso vara för att jag var medveten om att dom torkats till gröna (kan även bero på att det var stor del tjuvar).

Skulle dom mot förmodan torka gröna kan du ju höra av dig igen. Men jag tycker att du ska testa en liten satts själv, bara du själv kan ju veta var du själv drar gränsen för hur noga du behöver vara med ditt snus.
Jag tror att du blir mer nöjd med ett något misslyckat egenodlat snus än vad du blir med en köpt dosa..

Jag var väl för den delen inte så impad av det egenodlade innan jag glömde snuset hemma när jag stack till jobbet och lyckades tigga till mig en dosa med lite köpe snus; tog en prilla men... Den dosan återlämnades dagen där på och som betalning fick han me en dosa av mitt snus. Först skakade han på huvudet åt det men när dosan var slut ville han köpa en stock av mitt snus..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rappen

• Bohuslän
« Svar #777 skrivet: 09 aug-13 kl 18:30 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #778 skrivet: 09 aug-13 kl 20:38 »
  Hur bra som helst Rappen , sånt gillar jag skarpt , pratade med en tjej här utanför Halmstad för ett tag sedan som tänkte gå på typ stordrift.
  Skulle ev. sälja den som råtobak till ett företag i Borås som jag tror heter Prillan.
  Här är Eskils företag : http://osterlensnus.wordpress.com/
  '' Skånskt ekosnus, från frö till läpp ''
  Ett radioreportage från P 4 Kristanstad : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5548466
« Senast ändrad: 09 aug-13 kl 21:08 av Rustica1962 »

Lurkers

• Värmland
« Svar #779 skrivet: 09 aug-13 kl 23:37 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser