Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga pallkrage  (läst 15505 gånger)

Eldskimmer

• Skåne
Bygga pallkrage
« skrivet: 29 apr-13 kl 18:58 »
En ödmjuk grön nybörjare ber i förväg om ursäkt för att jag kanske skriver detta i fel forum, men ger det ett försök ändå.

Har blivit med odlingslott(som jag ska dela med mer erfaren kompis) i Malmöområdet, och jorden är tydligen rätt kass så vi funderar självfallet då på pallkragar. Men vi vill ju helst inte köpa och självfallet inte av ha impregnerat trä(HUVVA!), så vi funderar på att bygga egna. Söker därför tips, råd, bloggtips, boktips och vad som än kan hjälpa oss komma på en billig och giftfri lösning på detta, typ något i stil med:

http://pinterest.com/pin/506655026799566085/

Fnixen

• Öland
SV: Bygga pallkrage
« Svar #1 skrivet: 29 apr-13 kl 19:38 »
Sånt kan du göra av vilka brädlappar som helst. Jag tog hem trävirke från jobbet som kom som embalage och det ska bli kragar. Det som blir över eldas. Kostar mig nada.

Fnixen

• Öland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-13 kl 19:40 »
Angående länken.

Du ser ju hur det är gjort. Detta kan du inte läsa dig till. Learn by doing :)
« Senast ändrad: 29 apr-13 kl 20:19 av Fnixen »

Eldskimmer

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 apr-13 kl 20:07 »
Angående länken.

Du ser ju hur det är gjort. Detta kan du inte läsa dig till. Lern by doing :)

Will do, men tips kan en faktiskt läsa sig till ;) Och det skadar ju inte!  :)

hånung

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 apr-13 kl 20:16 »
Man kan göra av mycket man kan till exempel slå ner stolp och bara stapla brädorna eller rund virket och låsa upp till med ståltråd.

kamel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 apr-13 kl 20:33 »
ett tips för att snigelsäkra de upphöjda bäddarna (ifall där nu finns några sniglar i närheten) är att lägga en planka (eller annat) vågrätt längst upp på kanten så den sticker ut en bit, så att sniglar för att komma in måste krypa uppochner, det gillar dom inte och alltså kommer dom inte in.

ett tips för att slippa ogräs som kommer underifrån är att lägga något i botten, i länken du har i första inlägget används kartong, det funkar men den är nedbruten på 1-2år kanske , någon typ av markduk eller vad det heter i botten kan hålla längre.
kartong/tidningar/gräsklipp kan användas som täckmaterial, täck de öppna jordytorna i odlingen så hålls fukten kvar längre + ogräset växer inte om det inte får sol.

lägg gödsel i botten av bäddarna så blir den jord med tiden och att näringen finns längre ner gör att rötter (tex morötter) "söker sig neråt" alltså kan man få längre morötter än om näringen är längst upp i bädden.

du skriver att jorden är kass, försök hitta gödsel och starta jordförbättringsprojekt tills nästa år eller nästa igen.

billigaste lösningen på material för att bygga bäddarna av beror ju på vad du har tillgång till, kan du fixa gratis grenar och bygga som dom gjorti länken du visat så är ju det bra, kan du fixa gratis pallar kan det användas osv..

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 29 apr-13 kl 21:13 »
Jag körde med bäddar, med hopspikade sarger av brädor, några år. Men när de ruttnat upp gick jag över till upphöjda bäddar utan sarg. Jag har gräsklipp och ogräsrens i gångarna. Ger näring och håller fukt. Bra för att djupvattna också. Bara lägga en slang några timmar.

Jag anlade det genom att fräsa upp området. Gjorde rännor där bäddarna skulle vara och använde en grep för att djuplufta. Lade på ris, löv, gräsklipp och kompost. Drog sedan upp jord över. Ca 3x0,9 m (ögonmått). Med ca 40 cm gångar. Ca 20-25 cm höga. Fem i bredd och tre i längd. Kan fräsa eller köra med radhacka runt om och i gångarna.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 29 apr-13 kl 21:25 »
En sak jag sett på flera ställen. Folk är livrädda och varnar för pallar och pallkragar. "DE ÄR JU IMPREGNERADE!!!  :o " Sånna har jag sett i undantagsfall men antagligen bara färgade. Vissa företag gör så för att hålla koll på tillhörigheten. Men impregnerade måste va nått "stadsfenomen"   o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

malarmaster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 apr-13 kl 21:33 »
har heller aldrig sett impregnerade kragar o pallar. men finns kanske på sergels torg? ulf

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 29 apr-13 kl 23:28 »
 Normalt så impregnerar man inte pallar och kragar pga kostnaderna.
Det händer dock att dom kan vara kokta för att döda insekter och annat levande. Men dessa pallar skickas ofta med gods som åker till Australien och andra länder som har strikta införselsregler på trävaror.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Eldskimmer

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 apr-13 kl 23:52 »
Är kanske ett stadsfenomen med impregnerat trä, sett en del utanför hyresrätter här i Malmö tyvärr.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 29 apr-13 kl 23:56 »
Bygger man upphöjda odlingsbäddar av sprängsten så håller de väldigt väldigt länge... Det är också betydligt snyggare med sten än med pallkragar :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

hånung

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 apr-13 kl 00:00 »
Bygger man upphöjda odlingsbäddar av sprängsten så håller de väldigt väldigt länge... Det är också betydligt snyggare med sten än med pallkragar :)
Men bra mycket svårare att få ur jorden när det är så dags sam att det är jobbigare att hantera för hand snyggast är väll timrade kragar i så  fall  .

Vasa81

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 30 apr-13 kl 11:42 »
Efter 30år erfarenhet i familjen med emballage, nytillverkning och reparation.

Om ni ser en stämpel som ser ut att bestå av en veteax är det värmebehandlat, för att kunna fungera internationellt. (idag görs det normalt på allt nytt emballage, jobbigt att behöva byta ut pall osv bara för att den skall skippas.)

Finns säkert impregnerat material där ut, har dock inte sätt det.

Den inte helt obetydliga bil och lastbils tillverkaren på västkusten som har eget emballage. Doppar sitt emballages i blå skyddsfärg, för att skyddas och för igenkänning.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #14 skrivet: 03 maj-13 kl 08:04 »
Efter att ha jobbat inom industrin i halv mitt liv så vägrar jag pallkragar i min trädgård, så fula!
Visade på bloggen när jag byggde lådor förra året, blev inte så pedagogiskt som jag hade tänkt dock. Tror lite grövre virke hade varit bättre. Jag oljade och betsade dom och jag älskar färgen. Nu var dom till en kund men när jag lägger ner mitt stora land och bara skall ha litet med lådor skall jag ha den färgen tror jag.
http://tradgardsalskare.blogspot.se/2012/06/att-bygga-odlingslador.html
Och här kom dom på plats:
http://tradgardsalskare.blogspot.se/2012/06/lador-pa-plats.html

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 03 maj-13 kl 08:32 »
Jättefina lådor. Fast det går bra att måla vanliga pallkragar oxå, (om man är kass på att snickra) här finns en omgång målade med falu rödfärg och en omgång målade med svart oljefärg, samt en massa omålade. Dom håller bättre om man målar dem. De helt obehandlade vittrar ner efter 7-8 år om de står i jord året runt. En idé för längre hållbarhet vore att olja dem undertill och inuti (och måla utsidan) innan de sätts i och med jord.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bullerybo

• Närke
« Svar #16 skrivet: 06 maj-13 kl 17:03 »
De flesta pallkragar man kan få tag på från byggen mm är inte impregnerade. Jag brukar göra så att jag använder sådana pallkragar de första åren när jag anlägger ett nytt land (de är nämligen ytterst lätta att flytta). När jag vet med mig att jag är nöjd med läget och klurat ut vilken storlek som passar på platsen så bygger jag en permanent krage med hörnstöttor och brädlappar.

hånung

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 maj-13 kl 17:09 »
De flesta pallkragar man kan få tag på från byggen mm är inte impregnerade. Jag brukar göra så att jag använder sådana pallkragar de första åren när jag anlägger ett nytt land (de är nämligen ytterst lätta att flytta). När jag vet med mig att jag är nöjd med läget och klurat ut vilken storlek som passar på platsen så bygger jag en permanent krage med hörnstöttor och brädlappar.
  Hur byter du jord när du har byggt permanentbädd får du ösa ur jorden ?

Bullerybo

• Närke
« Svar #18 skrivet: 06 maj-13 kl 17:13 »
Det gör jag inte. Bara om jag vill göra en varmsäng då skofflar jag ut lite för att få i mer hästskit och kompost.

hånung

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 maj-13 kl 17:15 »
Ok men då blir ju jorden utarmad på sikt vad ja förstår . Ut om som du inte gör varmbänk ut av då förstås .

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser