Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vide  (läst 7694 gånger)

ElinorE

• Västergötland
Vide
« skrivet: 29 apr-13 kl 09:50 »
Jag fick en bukett vide att ha som påskris. Jag gav den vatten och det kom fina löv. Nu lyfte jag på buketten och upptäckte att den har fått rötter. Jag har bin som säkert skulle bli glada för mer sälg om våren, så jag undrar om jag kan plantera ut kvistarna så de kan bli träd?
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

saperda

• Småland
SV: Vide
« Svar #1 skrivet: 29 apr-13 kl 10:05 »
Visst det är bara att plantera, så gynnar du inte bara dina egna bin utan även den stora mångfald av fjärilar, humlor och solitära bin som är beroende av viden/sälg. Det går också att sätta kvistar av sälg viden direkt i jorden. De rotar sig då ofta.  Kanske låter det konstigt men viden och sälg är troligen den viktigaste begränsningen för hur stor humlepopulation det finns, de blommande sälgarna ger de övervintrade humledrottningarna deras första och viktigaste mål mat. Varje humla på sälgen på våren kommer att ge upphov till ett helt humlesamhälle. Så vill du ha bra pollinering av frukträd, grönsaker, bärbuskar m.m. så är det jättebra att plantera sälg/viden.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 apr-13 kl 11:03 »
Sälg är en av få arter salix som inte lätt rotar sig i vatten, så det kanske snarare är kvistar av gråvide? Akta dig för att plantera i såna fall, det blir fula buskar snarare än de trevliga träd som sälgen kan bli

ElinorE

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-13 kl 13:17 »
Kvistarna kommer från ett stort fint träd i min hyresvärds trädgård.  :)
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 2 användare
ärt, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser