Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boende med odlingsmöjligheter? förslag?  (läst 2359 gånger)

Ruth B

• Värmland
Boende med odlingsmöjligheter? förslag?
« skrivet: 28 apr-13 kl 22:29 »
Självhushållning är ett av mina största intressen och målet här i livet. Idag bor jag i en liten men billig lägenhet där jag odlar i fönstren allt vad jag har plats för. Jag vill flytta till något ställe där det går att odla mer. Drömmen är ett hus men jag vill inte ta lån. Sen har jag kolla på att köpa mark men det är ganska hög kostnad det med. Jag skulle gärna flytta till en ekoby men vill gärna hålla mig i Värmland. Jag funderar på alternativet husvagn på en camping där får man ju lite att odla på i alla fall och relativt billigt. Har även tittat på olika koloniområden. Problemet är att man inte kan bo där året runt. Är det något jag missat? Någon som har ytterligare förslag? Jag har egentligen inte så höga krav. El och vatten är inget måste men en klar fördel. Jag vill bo där jag odlar. Jag vill inte frysa när det blir vinter och minus tjugo ute. Och jag vill gärna vara kvar i Värmland. Sen får kostnaden inte bli för hög.

wahlgrens

• Uppland
SV: Boende med odlingsmöjligheter? förslag?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-13 kl 22:51 »
Men i värmland är det väl inte särskilt svårt att hitta billigt boende? För en tid sedan såg jag ett torp på hemnet med några hektar mark, för typ 200 000. Det betalar man ju av relativt snabbt om man bara planerar övriga utgifter rätt. Du får förmodligen dyrare hyra än lån, om du köper något för den summan.

Ruth B

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-13 kl 23:01 »

Men i värmland är det väl inte särskilt svårt att hitta billigt boende? För en tid sedan såg jag ett torp på hemnet med några hektar mark, för typ 200 000. Det betalar man ju av relativt snabbt om man bara planerar övriga utgifter rätt. Du får förmodligen dyrare hyra än lån, om du köper något för den summan.

ja det är sant. Det är inte så mycket pengar. Dock vill jag inte binda upp mig men framförallt har jag ingen fast tjänst vilket krävs när du ska låna tyvärr. Det finns ju möjlighet att jobba ihop pengarna men tålamodet till det vet jag inte om jag har. Jag kollat ju i vilket fall på alternativ till detta. :)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-13 kl 06:18 »
Man kan ju hyra hus med trädgård.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Ruth B

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 29 apr-13 kl 18:17 »
Man kan ju hyra hus med trädgård.

Ja precis. Kollade lite men hyrorna ligger ändå på en 5000kr i månaden. Jag vill försöka hålla månadskostnaden så låg som möjligt då jag vill bli självhushållande. Det är ju mycket som ska in varje månad i så fall.

Jag funderar på de som lever i exempelvis ekobyar eller nå naturområde. De jag kollat på får man köpa in sig eller betala månadshyra. Finns det inga andra alternativ? Där man kan bygga upp en by och odla tillsammans utan att betala hyra. Där alla siktar på självhushållning helt enkelt?

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 apr-13 kl 18:20 »
Billigast är kanske att skaffa en barack och bo i och skaffa sig en tomt att odla på .Men inget är gratis .

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 29 apr-13 kl 21:19 »
Nej inget är gratis. 5000 är i sammanhanget ganska lite tycker jag.

Vet du att även om man äger en gård utan lån på så måste man dra in skattade pengar för fastighetsskatt och fan och hans moster. Det är bara ett sånt skitland vi lever i  ;)
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 apr-13 kl 21:22 »
Alla små billiga stugor har en tendens att öka i hyra under sommaren när de kan hyras ut veckovis till turister

hånung

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 apr-13 kl 22:05 »

Vet du att även om man äger en gård utan lån på så måste man dra in skattade pengar för fastighetsskatt och fan och hans moster. Det är bara ett sånt skitland vi lever i  ;)
Ja vist kan det va lite men för andra kan det vara mycket. skitland och skitland vi har ju gratis sjukvård mm långt i från alla läder som har det .Men  Svedala har sina fel med  men här kan vi i alla fall gå ut i skogen till skillnad mot andra skit länder .

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 30 apr-13 kl 06:11 »
Något sånthär är vad du skulle behöva:
http://www.worldchanging.com/archives/004123.html

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #10 skrivet: 01 maj-13 kl 20:42 »

Vilket/vilka länder är bättre och varför bor inte du där?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 01 maj-13 kl 21:40 »
Vart i Värmland skulle du vilja helst vilja bo? Jag menar, det är ju rätt stor skillnad mellan att bo här i Arvika regionen, i Gullspång eller Hagfors... Har du bil, moppe eller nå`t? Jag frågar för jag vill veta vad jag har att utgå ifrån om jag ska hålla utkik efter boende.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 maj-13 kl 21:46 »
Vart i Värmland skulle du vilja helst vilja bo? Jag menar, det är ju rätt stor skillnad mellan att bo här i Arvika regionen, i Gullspång eller Hagfors... Har du bil, moppe eller nå`t? Jag frågar för jag vill veta vad jag har att utgå ifrån om jag ska hålla utkik efter boende.
Hammarö skall vara fashionabelt annars, har jag hört

hånung

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 maj-13 kl 21:57 »
Gullspång borde det absolut gå att hitta något  att köpa billigt eller hyra fören liten peng.
« Senast ändrad: 01 maj-13 kl 22:14 av håning »

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 maj-13 kl 22:13 »
Bygg/skaffa en redig vagn.
Hyr markplätt av lämplig markägare.
Sätt en enkel mätare och hyr in dig på elström.
Hyr in dig på någon form av vattenförsörjning också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 01 maj-13 kl 22:56 »
Nog borde det väl gå att hitta något med torrdass och brunn på tomten för en låg kallhyra? Det kanske inte alltid läggs ut på nätet/tidningen för den som har ett sådant hus på ägorna inser att man kan få mycket problem med fel hyresgäst för en eller två tusingar i månaden. Då är det bättre att det står tomt. Men med lite tips och sedan ett besök så borde det väl finnas något? Annars håller jag på Lopts variant. Med lämplig markägare kan du få en trevlig granne som blir guld värd.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 04 maj-13 kl 08:58 »
Vilket/vilka länder är bättre och varför bor inte du där?
Nordvästra territorierna i mitten av artonhundratalet, innan dom annekterades av Förenta Staterna och Kanada. Jag bor inte där för att jag är född under 1980-talet på Södertörn.

Men kan du inte hålla med om att det är konstigt att man inte kan få leva utan att betala skatt? Även utan inkomst, även utan bil eller barn eller ens vård, om du bara bor äger och bor i en stuga i mörkaste skogen utan att ens ha väg, så ska du betala skatt. Det betyder att du måste ha inkomst, vilket i sig är beskattningsbart.

Jag tror faktiskt det finns många ställen i världen där man kan leva mer oberoende. Jag bor här för att jag och mina förfäder är födda här. Det är inte landskapet som är skit, utan staten och regerinen.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #17 skrivet: 04 maj-13 kl 23:24 »
Det är ju bara bostadshus och hustomter som genererar fastighetsskatt, man kan bo i husvagn/barack på ett skogsskifte, men jag tror inte någon som har sett samhället kan bo helt utanför samhället och utan att använda något som är skattefinansierat.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Dela detta:

* Inloggade just nu

925 gäster, 1 användare
chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser