Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betessläpp-Lammpellets  (läst 1118 gånger)

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
Betessläpp-Lammpellets
« skrivet: 28 apr-13 kl 18:47 »
 ??? Snart tid att släppa tackor o lamm på bete. Nu till min fråga: några lamm är tre veckor andra gott två månader samt tacka som ej har lammat, ska lammen ha lammpellets/kraftfoder när de är på bete?? Om så är fallet kommer det att bli rena cirkusen i hagen med tackor o lamm,
 men det får man ta isåfall!  :D
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Betessläpp-Lammpellets
« Svar #1 skrivet: 28 apr-13 kl 19:16 »
jag ger inga lamm kraftfoder på betet. De får klara sig. Obs. har Gutar. har insett att om de får börja beta själva så blir det ingen vomförändring. Förut så fick lammen kraftfoder inomhus (de äldre) men viktskillnaden på hösten var noll. tror att de mår mest naturligt med att lära sig beta. Gräset är väldigt näringsrikt nu på våren.....tror jag.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Betessläpp-Lammpellets
« Svar #2 skrivet: 28 apr-13 kl 22:25 »
Tycker som hustran,har också gutar.
Pellets ställer bara till med onödigt bräkande - om inte tackorna redan vant sig vid att lammen har fri tillgång pellets. Mina lamm har "lamm-bar" med pellets så länge de är inne...när de kommer ut på betet fixar gräset tillväxten ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser