Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  zon 7-8?  (läst 4380 gånger)

emmyjane

• Norge
zon 7-8?
« skrivet: 27 apr-13 kl 20:15 »
Någon mer som bor i dessa zoner och vill dela med sig av vad som funkar och inte funkar att odla?

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
SV: zon 7-8?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-13 kl 22:16 »
vi bor i zon 7 men har väl lokala platser med bättre lägen. Moror bor och odlar i zon 8 tror jag det räknas som (ev gränslandet mellan zon 7 och 8) och ingen har sagt till henne att man inte kan odla här uppe ;)

Vad som funkar är ju bland annat
potatis (mandel är ju vardagsmat härikring alla odlar det), kål i alla dess former, de flesta rotsakerna, sockerärter, bondbönor, jordgubbar, vinbär, krusbär, hallon, äpplen, massa olika kryddörter (basilika ska man fjäska med däremot), sallat, rabarber, spenat, smultron, lök, tomater (växthus eller dylikt), squash (samma som tomat), pumpa, etc etc.

det känns snarare som vad kan man inte odla här ;)
vissa perenna växter blir ju ettåriga här och endel måste man ju förså men annars så slipper man ju mördarsnigar och andra hemskheter.

emmyjane

• Norge
« Svar #2 skrivet: 28 apr-13 kl 16:39 »
Vad har ni för blommor och prydnader i dessa zoner??

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #3 skrivet: 28 apr-13 kl 18:15 »
hmmm jag gillar inte växter som inte har nån nytta, vi har ölandsstok, rosa gammeldags rosor, vita, gammeldags rosor, div lökar, kärleksört, tibast och massa annat (det mesta vildvuxet eftersom vi inte riktigt har intresset) vissa har ju riktigt riktigt fina trädgårdar men det är inte min avdelning.

dom här bor däremot nära min svärmor i zon 8 om jag minns rätt
http://lindastradgard.se/minavaxter.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 4 användare (1 dolda)
frökenfräken, nordictinkerer, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser