Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träning - Border collie  (läst 1626 gånger)

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
Träning - Border collie
« skrivet: 04 feb-07 kl 19:38 »
Jag har en BC på 10 månader som förhoppningsvis ska bli duktig på att hålla ordning på djuren nån gång. Han tycker att det är jätteroligt att vara med djuren (nötkreatur), och han verkar ha känsla för hur hårt man kan driva på en koskock för att få den att flytta sig i lagom takt.

Nu vore det givetvis önskvärt att han kunde driva flocken i en bestämd riktning, förslagsvis åt förarens håll. Han verkar inte ha riktigt koll på att hans önskvärda position är på andra sidan flocken, helst vill han vara så nära mig som möjligt. Jag har provat att platsa honom och sedan själv förflytta mig till andra sidan. Vi har sedan ibland lyckats förflytta koskocken med mig gående först, sedan korna (eller kvigorna för att vara mer exakt) och sedan unden sist.

Men hur ska jag få honom att själv placera sig på baksidan av flocken? Han tycks inte alls förstå mina kommandon och vilda gester... :)

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Träning - Border collie
« Svar #1 skrivet: 05 feb-07 kl 14:34 »
Det är nästan omöjligt att ge råd så här på ett forum, så mitt råd till dej blir:

Anmäl dej till en vallningskurs där kunniga instruktörer kan se dej och hunden tillsammans och ger råd därifrån.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
Re:Träning - Border collie
« Svar #2 skrivet: 17 mar-07 kl 21:48 »
Hej.

Jag tycker att du ska gå in på Svenska vallhundsklubbens hemsida och kontakta en instruktör i in närhet. Du spar mycket tid på att den inte lär in fel, något som är lätt hänt då man försöker på egen hand.

MVH Kajsa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser