Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kruka till klematis?  (läst 2692 gånger)

Kattuggla

• Blekinge
    • Sleeping Forest
Kruka till klematis?
« skrivet: 26 apr-13 kl 18:38 »
Hej!

Igår köpte vi lite klematis, murgröna och penseer som vi planterade på vår balkong. Vår balkong är "inbyggd" och har spaljeer på vardera sida som vi vill att klematisen (om man säger så) ska klättra upp för dessa. Det jag undrar är om man kan plantera dem i en varsin balkonglåda, när vi köpte dem så var plastkrukorna ganska avlånga, nämligen. Men vi har inga djupa krukor. Vi har redan planterat dem  men jag ville kolla för säkerhets skull så att de inte hinner bli förstörda. Om man behöver ha djupa krukor så får jag försöka hitta det någonstans lite snabbt och plantera om dem.

Skulle bli riktigt tacksam för svar!
Some people are so poor, all they have is money.

christelle

• Blekinge
SV: Kruka till klematis?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-13 kl 19:03 »
Tror dom vill ha lite djup att stå i, alltså inte grunda balkonglådor, och sand och skugga runt rothalsarna som ska ner en bit och inte vill ha sol/ljus.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

CaJo

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 apr-13 kl 19:45 »
Murgröna och penséer går bra i balkonglådor. Klematis behöver en kruka på minst 10 liter om det ska bli nåt av den, och naturligtvis med hål i botten.

Kattuggla

• Blekinge
    • Sleeping Forest
« Svar #3 skrivet: 26 apr-13 kl 22:11 »
Murgröna och penséer går bra i balkonglådor. Klematis behöver en kruka på minst 10 liter om det ska bli nåt av den, och naturligtvis med hål i botten.

Tack ska du ha!
En dum fråga kanske - men hålet längst ner, vad är det till för? För att vattnet ska kunna komma underifrån när man har krukan stående på ett fat?
Some people are so poor, all they have is money.

CaJo

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 apr-13 kl 20:45 »
Tack ska du ha!
En dum fråga kanske - men hålet längst ner, vad är det till för? För att vattnet ska kunna komma underifrån när man har krukan stående på ett fat?

Kan det också vara, men oftast för att överskottsvattnet ska ha någonstans att ta vägen. Särskilt viktigt med hål i botten är det när man har krukor och lådor ute, då är det ju vår Herre som sköter bevattningen ibland och han har inte alltid den rätta känslan för rätt mängd vatten på växterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser