Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta kaninhanar?  (läst 1075 gånger)

emmagranlund

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
Äta kaninhanar?
« skrivet: 25 apr-13 kl 10:52 »
Snubblade över ett onämnt forum och läste där att kaninhanar över 4 månader kan smaka lite sisådär. Är det sant? Blir köttet sämre i samband med könsmognad eller vad? Ngn som har ngt klokt att säga till en rookie som mig?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äta kaninhanar?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-13 kl 10:55 »
Köttet blir inte sämre i samband med könsmognad. Däremot är många helt inkompetenta när det gäller att hålla en god hygien kring slakt, styckning och matlagning, och då kan man lätt förstöra det bästa av kött.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

emmagranlund

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Äta kaninhanar?
« Svar #2 skrivet: 25 apr-13 kl 14:52 »
Jamen så bra! Slakt och styckning känner jag mig ganska bekväm med, det är kaniner jag är nybörjare på, tack för svaret!

magnols

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: Äta kaninhanar?
« Svar #3 skrivet: 27 apr-13 kl 12:18 »
Tänk på att skinnet runt inre bakbenen och magen kan vara mycke tjockt och segt på vissa könsmogna hanar. För att underlätta slakt så ta dom innan könsmognad. Annars samma goda smak :)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Äta kaninhanar?
« Svar #4 skrivet: 27 apr-13 kl 12:38 »
Skinnet är inte bara segt på könsmogna hanar, dom är mycket jobbigare att flå också! En oerhörd skillnad mot honor!
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

emmagranlund

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Äta kaninhanar?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-13 kl 12:25 »
Trevligt att få en till infallsvinkel. Nu är slakten en bit in i framtiden, men det ska bli mycket intressant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 3 användare
Dalibor, Olofssonskan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser