Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fixar man bästa gödselstacken?  (läst 2853 gånger)

Rutagården1885

• -
Hur fixar man bästa gödselstacken?
« skrivet: 24 apr-13 kl 13:07 »
Hej!
Behöver styra upp en bra gödselstack och tar gärna del av andras erfarenheter.

Jag önskar såklart:
Att gödselstacken ska ta så lite plats som möjligt. Och förmultna så fort som möjligt.
Att vi förutom hästskit också ska kunna dumpa hönsskit och gräsklipp samt annat "smått" trädgårdsavfall i den.

Hästarna och hönsens skit är blandat med spån. Och det är inga extrema mängder vi pratar här, det är två små ponnyer och tio hönor.

Jag har hört att en gödselstack utan bottenplatta  är det absolut bästa, stämmer det?
Är det en bra idé att mura upp kanter av lättbetong som sedan putsas?
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Hur fixar man bästa gödselstacken?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-13 kl 14:04 »
Vi har 14 tackor med lamm som går i stall över vintern. De äter av storbal. Jag mockar runt balen vid varje balbyte. Det blir en del gödsel som ligger direkt på jorden utan betong någon stans. Gödseln körs ut i en hage där den fortsätter bränna. Sedan körs den ut i hagarna och förbättrar jorden där. Ett bra kretslopp som passar oss.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Johan87

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 01 jan-16 kl 13:55 »
Jag läste någonstanns att gräs klarar hönsgödsel bra. Är det sant och gäller det även färsk outblandad?Jag har en gräsmatta som ser ut som skit så jag tänkte testa och se vad som händ3 om jag räfsade ut vinterns hönskit ovanpå till våren.

Nikenik

• -
« Svar #3 skrivet: 01 jan-16 kl 15:34 »
Dom flesta böcker brukar rekommendera ett ratio runt 1:4 , 1:3 med kolbaserat material till gödsel. Alltså går det åt 4 gånger så mycket gräs som gödsel om du vill få en bra kompostering.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 01 jan-16 kl 15:55 »
Det är inga stora mängder gödsel du får under ett år.
Min direkta fundering är om du odlar.

Jag skull nog fundera en hel del på hur man kan använda gödseln direkt.
Gräsklippet är naturligtvis en del som går till direktgödsling och marktäckning.
En del av hästgödseln och hönsbajset lägger man i de odlingsbäddar som man planerar ha sina squash och pumpor då dessa växer bäst i välgödslad jord.
Vinterns hästgödsel är lämplig att använda i varmbänkar.
Eventuellt överskott gödslar du ut i bäddarna under vintern.
Hönsgödsel under sommaren blandar du i nässelmixturen så har du riktigt raketbränsle till dina växter.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Johan87

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 01 jan-16 kl 20:46 »
Dom flesta böcker brukar rekommendera ett ratio runt 1:4 , 1:3 med kolbaserat material till gödsel. Alltså går det åt 4 gånger så mycket gräs som gödsel om du vill få en bra kompostering.
Aha. Jag tänkte mer göda gräsmattan direkt med hönsskit och att ddt livande gräset klarade det rätt bra  Jag hoppas det funkar för gräsmattan hos oss är gul och ful..

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-16 kl 08:09 »
Jag läste någonstanns att gräs klarar hönsgödsel bra. Är det sant och gäller det även färsk outblandad?Jag har en gräsmatta som ser ut som skit så jag tänkte testa och se vad som händ3 om jag räfsade ut vinterns hönskit ovanpå till våren.
Ett tunt lager välbrunnen hönsgödsel gör gräsmattan grön och fin. Färsk hönsdynga lär göra gräsmattan ännu gulare än förrut ;) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nikenik

• -
« Svar #7 skrivet: 02 jan-16 kl 13:14 »
Aha. Jag tänkte mer göda gräsmattan direkt med hönsskit och att ddt livande gräset klarade det rätt bra  Jag hoppas det funkar för gräsmattan hos oss är gul och ful..

Mitt svar var mer till för hur man gör en gödselstack, inte hur man gödslar gräsmattan.
Om jag var du skulle jag testa att göra svamprikt (mycelium-rich compost tea) kompost-te och vattna gräsmattan med. Är svårt att misslyckas med och det bästa är att antingen så funkar det och gräsmattan blir bättre eller så händer inget alls. :)
Häller du på för mycket hönsgödsel direkt på gräsmattan är det risk att gräset dör.

Johan87

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 02 jan-16 kl 20:38 »
Men det borde väl döda mossan i samma veva? Altid något i så fall :)

Nikenik

• -
« Svar #9 skrivet: 04 jan-16 kl 02:20 »

Mossa växer ovan jord, typ på sten och lera. Om du gör jorden bättre i din gräsmatta kommer andra arter att ta över.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 04 jan-16 kl 07:58 »
Allra smidigaste sättet är att släppa in hönsen i trädgården, då kommer de att sprätta upp mossan så den dör. Å andra sidan lär de gräva upp rabatter och odlingsland också....
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Johan87

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 04 jan-16 kl 18:58 »
Allra smidigaste sättet är att släppa in hönsen i trädgården, då kommer de att sprätta upp mossan så den dör. Å andra sidan lär de gräva upp rabatter och odlingsland också....

De går redan helt fritt men min gård är rätt stor och avlång och där gräsmattan är sämst är de sällan. Kanske kan stänga in dem där men tja... vi frångick kanske gödslstacken nu. Ber om ursäkt för detta  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser