Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möggel o annat skit i hösilaget!  (läst 1619 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Möggel o annat skit i hösilaget!
« skrivet: 23 apr-13 kl 23:17 »
Har ni andra haft samma problem som jag i år eller har bara jag otur??
Oavsett vilken bonde jag har köpt hösilage av ( 5st nu) denna vinter så är balarna dåliga .
Antingen möggel eller jästsvampar eller lera och jord!!

Jag ger fanimej upp och köper torrt hö nästa vinter men tom torrhö balarna jag har köpt har jag fått kassera en del av pga möggel o dyl.
Bönderna häromkring verkar tycka att man inte kan kassera en hel bal pga möggel i den och fast jag berättar att sporerna sprids så vägrar dom lyssna. >:D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Möggel o annat skit i hösilaget!
« Svar #1 skrivet: 24 apr-13 kl 07:01 »
Vi har haft tre olika leverantörer av hösilage den gångna vintern. Den första och den sista har levererat kanonfint foder, inget dåligt. Den andra levererade drygt tjugo balar som var blöta och två av dem var dåliga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 24 apr-13 kl 07:14 »
Vi har haft tre olika leverantörer av hösilage den gångna vintern. Den första och den sista har levererat kanonfint foder, inget dåligt. Den andra levererade drygt tjugo balar som var blöta och två av dem var dåliga.

Hösilage är ju blött, inte lika blött som ensilage men det är ju heller inte kruttorrt. Ofta är det svårt att få ett hösilage att hålla lika bra som ett ensilage då ett halvtorrt hö klarar sig sämre inplastat. Men man vill ju inte heller ge ensilage till sina hästar så då blir det ofta hösilage om man inte kan få tag på torrhö.

Vi har haft ganska tur i år med vårt hösilage. Kanske 5 balar av 100 som det varit lite mögel och jästsvamp i, men då bara ytterst lite.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 24 apr-13 kl 09:00 »
Vi har haft tur, av 60 inköpta balar har samtliga hittills varit helt utan mögel eller liknande. Vi ber särskilt om så torrt hösilage som möjligt, dels för att det är svårhanterligt när det är blött (fryser, tungt) men främst för att risken för mögel minskar. Hur vår hösilagebonde lyckades med bedriften förra sommaren förstår jag inte, så mycket regn som föll över våra trakter.

I fjol tog hösilaget slut under våren och vi fick köpa 15 balar från en annan leverantör........de balarna var oanvändbara, började bränna bara några timmar efter de öppnats, men de var både blötare och hade skurits för nära marken.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-13 kl 09:06 »
vi hade bara 8 lager plast på våra och dom va tyvärr mögliga.... till årets skörd skall jag beställa 12 eller 14 lager plast (dyrare men jag vill inte ha mögel)

Pirg

• Västmanland
    • Stall Övre Tappen
« Svar #5 skrivet: 24 apr-13 kl 11:05 »
Av hittills 30 balar har två varit mögliga rakt igenom. Övriga kalasfina med hela 59% i TS i 13 av balarna. (Övriga låg på 52%)

Det var en knepig sommar förra året enligt min bonde.
Det här måste man ju kunna göra själv. Hur svårt kan det vara?

Baxton

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 24 apr-13 kl 11:39 »
Tror det är viktigt hur inplastaren är justerad, så försträckningen blir korrekt. Efter vi bytt plastare fick vi ett bättre foder utan mögel. Tidigare hade vi stora problem med mögliga balar. Nu är våra egna balar slut och har fått köpa, dessa har bara 4 lager plast och är riktigt torrt. Jättefint foder!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-13 kl 10:38 »
Nån som kan rekomendera nån man kan köpa av i västmanland?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser