Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksväxter, grönsaker, kryddor och bär i zon 5 (Umeå)  (läst 2724 gånger)

solidaritet

• one drop can build a river of change
    • Västerbotten
    • Gröna Huset Umeå
Jag funderar på vad jag ska satsa på att odla iår...

Förra sommaren odlade jag i sex st pallkragar, hälfter 40 cm djupa och hälften 20 cm djupa.

Potatis, rädisor (emellan) tomater (skyddade av gamla fönsterrutor!) brytbönor med spaljeer som stöd och mot väggen.

Jordgubbar, gräslök, dill persilja basilika pepparmynta, plocksallad, mizunakål (ny favorit!!) ruccola.

Allt växa rätt bra, egetligen lite för snabbt på höjden tror jag.. kanske för energirik jord? Hade blandat iganska rejält med  hästgötsel som legat och göttat till sig i några år...

Det jag framför allt saknar är LÖÖÖK!!
Jag älskar all sorts lök, purjo, vitlök, sallads lök, röd scharlotten, silver, gräslök! varav den den sistnämnda var det enda jag provade förre sommaren.

Då jag inte vet än (men snart hoppas jag!) om jag kan få lov att odla på min innergård för mina nya hyresvärdar, så kan jag inte vara så förutseende med lökväxter t.ex.

Har ni några tips på hur jag kan få odla några sorter, även om jag börjar nu på våren??

Andra grönsaker, kryddor, ätbara blommor och bär som jag inte får missa??

Allt som går att äta ut landet gör mig superlycklig!

Tack på förhand! Annika i Umeå

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser