Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trivseltemperaturen för japanska vaktlar?  (läst 4543 gånger)

Brahmaputra

• Gotland
Trivseltemperaturen för japanska vaktlar?
« skrivet: 22 apr-13 kl 00:08 »
Hittar ingen info om hur varmt vaktlar kan bo. Jag har mina i pannrummet som håller ca 26 grader. Jag upplever att dom är lite slöa ibland så frågan är om det är för varmt? I vilken temp mår dom bäst?

Broberg

• Gäst
SV: Trivseltemperaturen för japanska vaktlar?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-13 kl 00:29 »
Se till att de kan gå ut och in, som de själva vill, så sköter de det själva och du slipper tänka på det. Pannrum. Är det vedpanna och tillräckligt med syreomsättning där?

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 apr-13 kl 00:46 »
Om man tänker sig pannrum som de brukar se ut. En panna, en ventil, en dörr och kanske ett fönster. En förbränningspanna suger till sig massa luft och kommer att suga som fan från ventilen, dörren och fönstret, om de tillåter det. De luftströmmarna går säkert, till största del, rakt in i pannan. Får vaktlarna då del av de luftströmmarna, eller sitter de i en hörna som blir typ utan?

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 22 apr-13 kl 00:50 »
Trivseltemp. mellan 12-18 °C.

MCS@GP

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 apr-13 kl 07:33 »
.
« Senast ändrad: 27 apr-13 kl 10:39 av MCS@GP »

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 22 apr-13 kl 19:24 »
Okej. Bra svar! Det är två rum med två fönster som ligger i markplan som pannan värmer upp. Pelletseldning så bara en liten låga. Har flera djur som ex hönskycklingar, marsvin och kinesiska dvärgvaktlar i dessa rum. Alla stortrivs utom japanerna o då är det troligtvis lite för varmt för dom då....har flyttat ut en grupp i en utebur idag. Ska ordna en till den andra gruppen också...

MCS@GP

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 apr-13 kl 20:39 »
.

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 23 apr-13 kl 23:06 »
MCA@GP: Hej! Menar du att dom klarar -20? Det låter ju riktigt bra  :D Jag tog in mina i värmen hos hönsen när det blev minusgrader. Just för att dom inte gick in i sitt varma hus. Så de skulle ha klarat sig bra utan att flyttas in? Det som har varit lite påfrestande på dom är att de har värpt som galningar hela vintern,så ingen viloperiod alltså. Det får dom väll automatiskt om de är ute?
Tänk vad man får lära sig  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

MCS@GP

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 apr-13 kl 07:02 »
.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 24 apr-13 kl 09:26 »
Skydda från väta och blåst skriver ni. Har de vett att skydda sig själva? Jag menar, om de har platser som är skyddade, t.ex. ett "hus", går de in där när de behöver? Som jag planerat min vaktelgård så är inte utedelen helt skyddad om det blir oväder (det finns tak men eftersom det kommer att vara ståhöjd så kan det säkert blåsa in snö och regn från sidorna i delar av gården). De kommer att kunna gå in i en egen del av hönshuset.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

MCS@GP

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 apr-13 kl 10:42 »
.
« Senast ändrad: 27 apr-13 kl 10:40 av MCS@GP »

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 24 apr-13 kl 11:34 »
Byggplast! Vilken bra idé. Lätt och billigt sätt att vindskydda.

Behöver de ett stort inneutrymme. Vi hade tänkt att bara skärma av en smatt som är ca 70 x 70 cm. Sedan får de en utevoljär om ca 5 kvm. Tanken är att ha 6-10 vaktlar.

Vårt alternativ är att göra en större bur (men betydligt mindre än 5 kvm) helt inomhus under vintern. Vilket skulle vara bäst för dem?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

MCS@GP

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 apr-13 kl 11:42 »
.
« Senast ändrad: 27 apr-13 kl 10:41 av MCS@GP »

MCS@GP

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 apr-13 kl 11:46 »
.

Smajsan

• -
« Svar #14 skrivet: 24 apr-13 kl 20:26 »
Hej!
Jag har vanliga japaner, har 15 st. som just nu bor inne i egen kupé i hönshuset. Där är dörrarna alltid öppna på dagarna så de får vanlig dagstemp på dagarna. Hönsen är ju riktiga fryslortar så dom vill ha stängt på vintern så då fick vaktlarna ha det med.
Jag ska snart flytta ut vaktlarna till deras sommar residens  :P Det är oisolerat hus med voljär.

Men vad fint du fixat till dina fåglar  :D Såg jag även 2 små kanariefåglar i vaktelburen? Min fd. svärfar hade duvslag och han hade kanariefåglar tillsammans med duvorna och dom stor trivdes. Iofs i Danmark, men det vore kul om man kunde ha det här med.
Nu känns det lättare att ha vaktlar igen,jag tänkte faktiskt göra mig av med dom för inte så länge sedan. Men nu får de vara kvar.Tack för bilder och info MCS@GP  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 apr-13 kl 21:23 »
Jag  skall visa er hur våra bor. Bli nu inte förskräckta över storleken!  ;) De delar voljären med 8st Parakiter som behöver flyhöjd.
Detta är ett stort vaktelboende/samboende med flygande fåglar. Vi har ganska många Japaner.
Vi börjar med utsidan och själva voljären.

Blir de inte superstressade och störtar in i tak och väggar och dör, när de får tillgång till så stor yta och höjd?

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 apr-13 kl 23:00 »
Svar NEJ!

Underligt. Flera stycken här inne har påtalat att så är fallet. Var i någon diskussion om nya regler.

MCS@GP

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 apr-13 kl 23:04 »
.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 apr-13 kl 23:19 »
Våra vaktlar har levt så här i mååånga år! Och inga störtar in i väggar och tak och dör! En del av vaktlarna har tom. lärt sig att ryttla utmed nätet och klättra upp till Parakiterna på detta sätt. Här är ett bildexempel på en vaktel som självmant valt att ta sig upp dit.

:) :)

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 25 apr-13 kl 23:30 »
Otroligt fint! Idag har jag byggt hela dagen och gjort om en hönsgård till voljär ca 50 m2 och stenhuset som hör till är 8 m2. Jag flyttade ut två vaktelgrupper på sammanlagt 18 hönor o två tuppar. De var lite stressade först o flög upp i taket men det har jag klätt med mjukt alloxnät så dom klarade sig bra. Dom har torvbadat o jordbadat o solat o haft det helkul. Hoppas att tupparna nu inte börjar slåss.....i morgon fortsätter arbetet med att inreda detta enorma landskap. Måste gnugga geniknölarna. Vill ju ha många krypin och skydd men det måste ju gå att hitta äggen också.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 5 användare (2 dolda)
Hans Hultén, Helena Wätte, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser