Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på kött - Linderödsgris  (läst 19348 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #20 skrivet: 19 apr-13 kl 18:40 »
Jag har inget att tillägga i debatten om kilopriset, men som konsument vill jag poängtera en sak.

Att sätta ett pris, som man sedan tvingas höja för att man räknat för lågt från början är ALDRIG lätt att sälja in hos kunden. Vem tror egentligen på motiveringen att man sålt sin produkt med förlust??  Att vända sig till medvetna kunder i rätt område och sätta rätt pris för sin produkt från början e hela grejjen. Det är alltid lättare att sänka ett pris, för att man inte säljer produkten. Motivationen till varför du har det pris du väljer har du redan ;)

Hejja er produsenter :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 19 apr-13 kl 18:46 »
Det finns faktiskt människor som värdesätter kött från frigående grisar, ägg från frigående höns, grönsaker på torget från en lokal producent, och som gillar att verksamheten är småskalig. De är beredda att betala en merkostnad för detta. Så det gäller bara att hitta sin kundgrupp. Och att kundgruppen är tillräckligt stor för ens verksamhet.

Jag skulle aldrig sälja något med förlust, då äter jag det själv, eller ger bort till släktingar. Jag räknar inte med att få någon timlön på min småskaliga verksamhet, men varje såld vara ska betala sina kostnader. På riktigt, så det gäller att ha koll på sina kostnader och räkna rätt.

4-ever, räkna ut vad det faktiskt kostar att hålla dina grisar, inklusive avskrivningar på stängsel, byggnader osv. Sen ser man över kostnaderna, kanske finns det någon kostnad som går att minska, med bibehållen bra djurhållning, bibehållen arbetsinsats osv. Och sedan, när man anser att man har den djurhållningen som är rimligt kostnadskrävande, men djur- och människovänlig, så prissätter man varan, i ditt fall köttet, så att den med liten marginal täcker kostnaderna.

Det finns ingen anledning att betala för att andra ska kunna äta mat av superkvalitet, jag betalar med pengar och slit för att JAG ska kunna äta mat av superkvalitet, och överskottet säljs till sådana som värdesätter kvaliteten.

Däremot ser jag självklart till att hålla nere kostnaderna, genom att vara välplanerad och minska på körkostnader, förhandla om priser och köpa mycket på en gång. Genom att vara finurlig när man planerar och anlägger på sin gård kan man minska kostnaderna avsevärt.

Bra kött är värt 80-150 kr/kg styckad vikt tycker jag. Och bra ägg är värda 2,75 kr/st inkl moms, det är vad jag tar i alla fall, och jag har sällan ägg över  ;). Bra mat från djur som producerar LITE mindre och lever ett bättre liv, blir man mättare på och jag är övertygad om att det är nyttigare. Och sin hälsa är de flesta beredda att betala för att förbättra/behålla.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: (Ämne saknas)
« Svar #22 skrivet: 19 apr-13 kl 18:50 »
Det är ju bara trams att tro att man kan bedriva äggproduktion , eller kött, genom att låta djuren äta spindlar och fästingar.  Man har ju inte slutat med det för att det var så lönsamt. . Nej ska det bli ägg så är det värpfoder och moderna höns som gäller om man ska få fram ägg för under kronan per st.

Beror väl på.....hur många spindlar & fästingar man har då, men en kr/st är ungefär vad ett ägg kostar att ta fram här. Tyvärr ger vi bort lite väl många ägg ibland så nån lön blir det inte. Å andra sidan, det är inte därför vi har höns.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #23 skrivet: 19 apr-13 kl 18:56 »
För att inte tala om några kullar slaktsvin på skolor! !! :-D
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens!

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 apr-13 kl 18:59 »
Man får nog dock vara lite försiktig med att påstå att köttet skulle vara hälsosamt :) .då får man nog snart nån på sig.  Men självklart går det att sälja några grisar med kanske 1000 kr i vinst. Det var vad jag räknade med på mina. Problemet var att jag då behövde sälja 200 st per år. Och det var däremot ett problem.  Men att sälja kanske 20 st är ju inte svårt. Men då får man ställa sig frågan om de 20 000 är värt besväret.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 19 apr-13 kl 19:05 »
Men att sälja kanske 20 st är ju inte svårt. Men då får man ställa sig frågan om de 20 000 är värt besväret.
Fast det är väl så många alternativare gör? Man har några grisar, några får, några höns osv. Tillsammans kan gårdens verksamhet, om man är kreativ och håller nere kostnaderna, samtidigt som man har rätt kunder, betala vad gården kostar. 20 000 här, 5 000 där, 12 000 där osv, så kan man få ihop till räntor, investeringar osv. Rik blir troligen ingen med den typen av verksamhet, men jag tror att man kan få den att bära sig, om man inte räknar med en lönekostnad. Målet kan ju istället vara i princip gratis mat och boende, mycket slit, men också mycket glädje.

Ska man dra in en vanlig lön, då är det nog tyvärr storproduktion och försäljning med flera led till slutkonsumenten som gäller.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 19 apr-13 kl 19:13 »
Man får nog dock vara lite försiktig med att påstå att köttet skulle vara hälsosamt :) .då får man nog snart nån på sig.  Men självklart går det att sälja några grisar med kanske 1000 kr i vinst. Det var vad jag räknade med på mina. Problemet var att jag då behövde sälja 200 st per år. Och det var däremot ett problem.  Men att sälja kanske 20 st är ju inte svårt. Men då får man ställa sig frågan om de 20 000 är värt besväret.
Det är väl liter så vi tänker här, att produktionen ska styras av de resurser som ändå finns. Har man ett hönshus för 20 hönor så är det begränsningen. Har man 1 ha mark ska man inte ha mer än några höns, några kaniner och kanske några kalkoner. Vill man ha ett par hästkrakar eller får så måste man bekosta resurserna till det. Stall, paddock, hagar hit & hagar dit, bete, foder........... Och då "lönar det sig inte".
Har man en ladugård som räcker till 4 suggor, ha då 4 suggor och investera inte för 150 till. "Det lönar sig inte" heller.             

Existens!

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 apr-13 kl 19:43 »
Sen kan man ju alltid ställa sig den eviga frågan varför en yrkesgrupp ska sponsra andra med billig mat, men motiveringen att dom tycker sitt jobb är roligt, och därför aldrig räkna med nån lön.

Inte jobbar en på Volvo gratis bara för att nån ska få köpa billigare bilar.

forestman78

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 19 apr-13 kl 20:57 »
Jag är beredd att betala mer än normalt butikspris för riktigt bra kött som man köper direkt av producenten och tror fler än jag vill göra det.
4-ever, jag kollade in din hemsida och såg att du bor nära min mamma. Jag vill gärna köpa en halv finstyckad gris i höst när jag antar att det är dags för slakt om det finns möjlighet! Fin hemsida och trevligt att ni bevarar lantraser!!!

Biodlande torpare med hund och gäss.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 19 apr-13 kl 21:10 »
Sen kan man ju alltid ställa sig den eviga frågan varför en yrkesgrupp ska sponsra andra med billig mat, men motiveringen att dom tycker sitt jobb är roligt, och därför aldrig räkna med nån lön.

Jag tycker att det är helt fel att en YRKESGRUPP sponsrar andra med billig mat. Självklart ska bönderna kunna få ut en vettig lön. Men jag menar att om man är småbrukare med självhushållningsambitioner och ett fåtal hektar mark, så kan/vill man inte ha storproduktion. Och då kostar det mer att producera maten, tyvärr. Ofta så pass mycket mer, att man inte kan räkna med någon lön alls, även om man säljer sina produkter väsentligt dyrare än butikspriserna. Men kanske kan man betala räntor på lånen, renovering av gården osv från pengarna man får in, och det är ju värt mycket bara det.

4-ever

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 19 apr-13 kl 22:19 »
ieenilorac - väl talat!!!!
Jag räknar inte heller med någon timlön eller att bli rik på detta.
Vill bara ha mina djur för att främst vi i familjen ska kunna äta bra mat.
Men jag kan inte be grisarna bara få 2 kultingar... Och resten vill jag ju inte skänka bort!
För vår del så är de ju utegrisar. Visst de har ju sina hus, och sitt stängsel. Har inte ens tänkt på att räkna med det  :-[
Det jag tror vi kan få ner kostnaden på är att hitta billigare foder. Vi köper allt på granngården nu till grisarna.

forestman78 vi kommer förmodligen att slakta till hösten. Och då är det på Sjunkaröd de kommer att slaktas.
Skriver upp dig på min lista. Jo, jag har insett att jag behöver en sådan.
Tack för berömmet om sidan  :-[

Det finns ju faktiskt människor som vill ha mat från "oss" där de vet var allt kommer ifrån. Och jag är inte ute efter att bli rik. Bara att kunna leva och inte bara existera!

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #31 skrivet: 19 apr-13 kl 22:46 »
Nej det är väl det konkurrensmedlet man har som självhushållare, att djuren lever ett bra liv och är friska. Och att folk kan få veta det. Ännu mer betyder det efter allt folk fått veta på sistone om allt fusk.

Kanske det är samma baksida på samma mynt att man varken kan tillverka fartyg, glas, gräsklippare, kompressorer eller bilar eller ta fram livsmedel i Sverige längre. "Det lönar sig inte" Och hur mycke malm har skeppats ut för att det "inte lönar sig" att förädla? Och trävirke?

Man ska inte leva på andra, utan betjäna varandra!

Existens!

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 apr-13 kl 08:42 »
Alla lever väl på andra?  Allt man gör som drar in pengar handlar ju om att nån annan betalar de pengarna.

Jag tror inte du har jobbat gratis hela livet, TiB för att betjäna andra. .? Och jag har definitivt tröttnat på det efter 25 år som livsmedelsproducent.
Och man ska inte tro att kunder är lojala för att man jobbar gratis åt dom. Finns ingen som tackar en för det.  Jag hade kunder som med gråten i halsen bönade om att jag aaaaaldrig fick sluta med grisarna för det var så fint kött.  Sen hittar dom nån som är billigare och man hör aldrig ett ljud mer.

Så nej, jag köper inte det här pratet om att 'det är en livsstil'.. 'det viktiga är att djuren har det bra' osv längre.

Men alla får ju såklart göra som dom vill, men själv kommer jag aldrig nånsin mer att ägna mig åt en livsmedelsproduktion som går ut på att folk ska få billiga mat på min bekostnad.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 apr-13 kl 08:50 »

Ja det kan man ju undra var för en hel yrkes grupp måste hålla på att ha socialbidrag från EU och indirekt svenska skattepengar  om dom är så präktiga  Så slopa bidragen och ta betalt som det passar er  så behöver ju inte någon bondläpp gnälla sen ;D nu är dom ju bara snickna efter bidrag så man  kan ju fråga vem som vem som föder vem egentligen .

Kristofer

« Svar #34 skrivet: 29 maj-13 kl 22:22 »
De här två sista inläggen tycker jag var väldigt trista och det finns de här som bara tycks vilja få andra att tappa lusten att göra något affärsmässigt med grisar överhuvudtaget. Jag förstår inte vad som är så kul med att försöka få andra att tappa sugen.

Jag har linderödssvin och min idé är att förädla köttet så mycket som möjligt för att kunna ta ut bra priser på slutprodukterna. MEN för ett drygt år sedan sålde jag en galt (slaktvikt ca 80 kg) ostyckad i helfall för 150 kr/kg till en av Stockholms bästa restauranger. Kockar därifrån kom ut hit några månader innan och valde ut vilken galt de ville ha. Efteråt var de mer än nöjda, tyckte att det var billigt för den kvalitet de fick och ifrågasatte liksom jag varför det skulle vara så mycket billigare med fläskkött än med nötkött. Sug på den i stället!

Förutsättningen för att man ska kunna ta ut ett sådant pris på köttet är att det håller absolut högsta kvalitet och det är i sin tur är beroende av foder, levnadsomständigheter och hur slakten går till. Kan man dessutom förmedla hur djuren lever och dör så höjer det värdet på köttet.

Jag öppnar mitt charkuteri om några veckor och tänker göra charkuterier av absolut högsta kvalitet av mina egna grisar. Jag hyser ingen som helst rädsla för att folk inte kommer att köpa mina produkter till ett högt pris, det enda jag fruktar just nu är att själva bygget av charkuteriet ska knäcka ekonomin när fakturorna ramlar in.

Existens!

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 maj-13 kl 22:46 »
Jag vet inte vad du menar som är så trist?  Jag skrev att jag aldrig mer tänker ägna mig åt nån livsmedelsproduktion som går ut på att förse folk med billigt kött på min bekostnad.
Det motsäger väl inte att du får ta ut vad du vill för ditt exklusiva galtkött.?
Hoppas du får det till att funka, men jag tycker ju det är lite märkligt att dom köpte 1 galt för över ett år sen och sen aldrig har kommit tillbaka för att köpa fler.  För mig är det ganska ointressant att sälja en gris per år, eller varannat år, om dom så betalar 500 kr/kg.
En granne till mig var förra året i tidningen med sina 500 lamm.. där berättades att det skulle komma ut kockar från restaurangerna för att välja ut sina lamm och det skulle ge väldigt bra betalt.  I år är verksamheten nerlagd. Där går väl 10 får nu.
Men jag hoppas ju såklart att det går bra för dig, men själv är jag rätt luttrad vid det här laget när det gäller att sälja mat.

Neon Knight

• -
« Svar #36 skrivet: 30 maj-13 kl 10:10 »
Är det bara jag som klickat på TiB:s länk?

http://www.szabos.se/sida1.html

Priset 39 kr/kg gäller halv gris inklusive allt. Allt ingår i vikten (även huvud, tassar etc)

Styckdetaljer kostar samma som på ICA.

Affärsidén verkar realistisk, då man vill attrahera kunder med annat än pris eller exklusivitet.

Kristofer

« Svar #37 skrivet: 30 maj-13 kl 10:41 »
Jag vet inte vad du menar som är så trist?  Jag skrev att jag aldrig mer tänker ägna mig åt nån livsmedelsproduktion som går ut på att förse folk med billigt kött på min bekostnad.

Det som är trist är att varje gång som någon här har planer och idéer om grisuppfödning, så ska du gå in och förklara att det är omöjligt att få ekonomi i det. Vad man än kommer med för motexempel så måste du försvara ditt eget misslyckande med att det är generellt omöjligt att få det att gå runt och ge vinst.

Citera
Hoppas du får det till att funka, men jag tycker ju det är lite märkligt att dom köpte 1 galt för över ett år sen och sen aldrig har kommit tillbaka för att köpa fler.  För mig är det ganska ointressant att sälja en gris per år, eller varannat år, om dom så betalar 500 kr/kg.

Den troliga orsaken till att de bara köpte en gris är att restaurangägaren flyttade till Frankrike för att öppna restaurang där. Men en av kockarna har just öppnat egen restaurang i Malmö och vill ha mina charkuterier där.

Citera
En granne till mig var förra året i tidningen med sina 500 lamm.. där berättades att det skulle komma ut kockar från restaurangerna för att välja ut sina lamm och det skulle ge väldigt bra betalt.  I år är verksamheten nerlagd. Där går väl 10 får nu.
Men jag hoppas ju såklart att det går bra för dig, men själv är jag rätt luttrad vid det här laget när det gäller att sälja mat.

Ytterligare ett anekdotiskt exempel på att matproduktion är helt omöjligt och kommer att misslyckas även om det ser ljust ut i början. Jag undrar hur många bra idéer och drömmar som du har kvävt vid det här laget.

Existens!

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 30 maj-13 kl 11:01 »
Dom som är orealistiska, hoppas jag. Så slipper kanske några dra olycka över sig.  Har man en bra plan , och det kanske du har, det vet vi inte än, så kan man säkert lyckas bra. Tyvärr är det snarast vanligt att det inte går som tänkt.  Det finns ju en hel del konkursbon med charkutrustning om man säger så. En kompis här byggde ett slakteri på gården och slaktar några tusen grisar per år och det går hyfsat, men då hade han ett antal egna miljoner att sätta in vid start. Han berättar om folk som kommer på besök för att dom själva funderar på att bygga, men tyvärr är det många av dom som inte har en aning om vad det handlar om. Och det är väl deras grejer man sen hittar till salu kan tänkas. 

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #39 skrivet: 30 maj-13 kl 11:27 »
Dom som är orealistiska, hoppas jag. Så slipper kanske några dra olycka över sig.  Har man en bra plan , och det kanske du har, det vet vi inte än, så kan man säkert lyckas bra. Tyvärr är det snarast vanligt att det inte går som tänkt.  Det finns ju en hel del konkursbon med charkutrustning om man säger så. En kompis här byggde ett slakteri på gården och slaktar några tusen grisar per år och det går hyfsat, men då hade han ett antal egna miljoner att sätta in vid start. Han berättar om folk som kommer på besök för att dom själva funderar på att bygga, men tyvärr är det många av dom som inte har en aning om vad det handlar om. Och det är väl deras grejer man sen hittar till salu kan tänkas.

Det är kanske det som är skillnaden många gånger. För stora lån för att man vill ha alltihop, HÄR och NU! Men kan man börja i liten skala och expandera för egna inkörda pengar så kan det mesta lyckas. Blir det en liten vinst  i liten skala så kanske det lönar sig i större skala också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser