Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på kött - Linderödsgris  (läst 18087 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Pris på kött - Linderödsgris
« skrivet: 18 apr-13 kl 23:50 »
Jag vet att jag snubblat över trådar där det diskuterats pris på grisar, men jag hittar inte dem nu (orkar inte leta längre)
Vad tar man för en slaktad linderödsgris??
Vi har fått kultingar nu och jag misstänker att vi kanske inte kommer att sälja alla till liv.
Givetvis ska vi ha kött själva, men det kommer också att bli över och sälja.
Då är ju frågan vad som är brukligt att ta för en gris / halv gris??
Vi tänker då skicka till godkänt slakteri, få papper och betala för slakten.
Men är det lönt??
Som sagt.... vad tar ni för en gris / halv gris?????
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #1 skrivet: 19 apr-13 kl 00:10 »
Slaktad och styckad halv gris på godkänt slakteri: 37 kr/kg.

http://www.szabos.se/
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #2 skrivet: 19 apr-13 kl 00:20 »
Gris för 37 kr/kg är ett idiotpris som garanterat leder till ren förlust för dig.  Troligen är det iofs slaktad vikt, vilket betyder ca 48-50 kr/ kilo styckad vikt.

Du ska begära minst 60 kr/kg, styckad vikt, dvs efter att ben och svål som inte hör dit räknats bort.

Kött i affärn kostar ju runt 75 kr för 'fabriksuppfödd' gris. Så varför skänka bort det?

Men jag vet att det finns en tradition att gris ska kosta 37 kr, men klarar man inte av att få ut ett högre pris än så, då ska man ägna sig åt nåt annat.

Stabon tog 75 kr för sitt Linderödskött.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #3 skrivet: 19 apr-13 kl 07:25 »
 grisar äter massvis,ska man få ut nån vinst så bör man ta 75-100kr kilot..
Fjäderfän och kaniner

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #4 skrivet: 19 apr-13 kl 09:03 »
37 kr kilot  :o
Det är ju helt knas!!
Vi tänkte sälja dem ostyckade. Ngt kan väl folk göra själva??  >:D
Om jag då kollar på din beräkning existens så bör det innebära en 45:- kilot då?
Det känns ändå väldigt lite tycker jag  :-[
Vad är det som gör att folk betalar så mycket i affären för kött de inte har en aning om men
inte är beredda att betala för fint kött??
Jo, jag har nog svaret själv... Lägg lite på mat ( köp utländskt kött )  och lägg mer på lyxkonsumtion.

Jo tack. De äter ju en del ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Existens!

  • Gäst
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #5 skrivet: 19 apr-13 kl 09:25 »
Jag tycker iofs du ska be slakteriet stycka.. det brukar kosta 5-7 kr/kg.  Då får du lättare att sälja det. Det är inte många som klarar att stycka en gris.  Det säljer sig inte själv, så man får vara beredd på att göra en del.

37 kr är ett sånt där gammal traditionellt svartpris som bönder tagit i alla tider verkar det som, och det sitter tydligen i ryggmärgen på folk.
Jag började på 47 och folk köpte rätt friskt, sen höjde jag till 60 och de flesta kunder försvann, och det började komma arga mail om varför jag var så dyr.. *jag har minsann en granne som säljer för 37 kr/kg!! *
Då var våra köttlådor finstyckade och helt jämförbart med kött i affären. Allt i lådan var bara att packa in i frysen.

Ja, 45 kr för ostyckat blir ungefär 60 kr styckat, och det är ännu en sån sak som är stört omöjlig att förklara känns det som.
En kompis sålde lådor för 40 kr, slaktad vikt, men skickade inte med ben och sånt då. Så han tog alltså betalt för t.ex 40 kg, och i lådan låg det 30.. Gick ju bra ända tills nån kontrollvägde en låda och blev helt galen..

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #6 skrivet: 19 apr-13 kl 09:56 »
Det tål att tänkas på det där med att få slakteriet att stycka.
Blir ju mindre jobb för alla egentligen plus att de som bor i stan inte har så lätt att göra av med "resterna" kanske.

Känner att jag är en sådan där surkärring i detta. Kan man inte betala för fint kött så kan man köpa danskt i affären!
37:- tycker jag är störtlöjligt! Och om man då ska skatta för det också så blir det ju inte många kronor kvar  ::)

Känns som att det är bättre att börja på en lagom nivå och slippa höja priset. Jag orkar inte med arga mail  :-\
60 kr kilot får det bli styckat och 45 ostyckat.
Det känns rimligare än 37:-

Tackar ödmjukast för svaret  :)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #7 skrivet: 19 apr-13 kl 10:24 »
Här omkring finns inga slakterier som tar emot linderödare. Finns det där nere hos er?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #8 skrivet: 19 apr-13 kl 10:33 »
Vi hörde med ett slakteri och de sa att de tog emot det.
De tar emot "allt" i princip. Vi frågade även om getter. Om det skulle bli aktuellt.
Och det tog de också.
Jag hoppas ju att de inte ändrat sig ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #9 skrivet: 19 apr-13 kl 10:40 »
Var det INGEN som orkade öppna länken och kolla prislistorna? Kliar det så innihälvitte i era tangentbord, då har i alltså inte lärt er ett skit sen igår. Men babbla går ju, trots allt är ju denhär länken på svenska  ;D

http://www.szabos.se/

ÖPPNA LÄNKEN, LÄS OCH SVARA SEN.   Det värsta som kan hända är att ni får veta vad ni pratar om.

Då ser ni också att de priserna gäller "vanlig" gris, nöt m.m. Vildsvin betalas här med 50 kr/kg.


Det är alltså inget danskekött, vad jag kommit på än. För den som orkar lyfta blicken står uppfödarna på anslag i butiken.

Dock är det ju så på många ställen, att man trycker sin egen prislista. Hugger till lite vad man vill ha. Det är därför de flesta gårdsbutiker inte har någon omsättning och framtiden bakom sig.
« Senast ändrad: 19 apr-13 kl 10:46 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #10 skrivet: 19 apr-13 kl 10:56 »
Var står det att det är frigående linderödare som kostar 37,- kg? Jag tolkar det som att det kan vara vilken rosa gris som helst.

"Kul" att du tycker att den sidan bör vara vägledande... Dvs att alla vi med svin får gå back ett par lök per slaktsvin. tack!!!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #11 skrivet: 19 apr-13 kl 11:19 »
nilsegårn;
Jag har inte sagt att det är linderödare utan tvärt om påpekat att det är "vanlig" gris!

Jag skrev också att vildsvin betalas med 50 kr/kg. likaledes som jämförelse.

Linderödare är väl något mitt emellan, till stor del självförsörjande om jag förstått rätt och ska inte kosta mycke i foder. Rätta mig om jag har fel!

Men för Bövfelen, belasta inte mig för fläskpriserna i verkliga verkligheten.  Ej heller avgör jag vilka slakterier som "ska va vägledande" eller vilka grisfarmare som ska gå back.

Om jag tycker mig vilja ha 6 kr/st för äggen för att jag "behöver" så mycke, så skiter kunderna i det, fullkomligt och totalt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #12 skrivet: 19 apr-13 kl 11:30 »
Linderödare är väl något mitt emellan, till stor del självförsörjande om jag förstått rätt och ska inte kosta mycke i foder. Rätta mig om jag har fel!

Att skjuta ett vildsvin kostar 50 spänn och lite ansträngning...

En linderödare äter lika mycket som en vanlig rosa gris och växer dessutom saktar så den kostar mer i uppfödning. den tar mer plats och kultingarna är känsligare eftersom man inte kastrerar eller vaccinerar... ( om man är sån lagd...)

Det finns kunder som värdesätter att grisen har fått gått ute, betäckts under naturliga former och grisat i en naturlig miljö. Och att grisen inte är behandlad med diverse mediciner och preparat. Att jämföra en rosa produktionsgris med en frigående linderödare är som att jämföra en 10 kr makka-donken burgare med en välhängd entrecote... Man blir ju mätt av bägge...

Har du kunder som inte vill betala 6 kr för dina ägg har du fel kunder.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #13 skrivet: 19 apr-13 kl 11:44 »
Jag kollade länken.
Och jag läste vidare också och då kostar ju tex kotlett med ben 55:- kg, stekfläsk 65:- kg osv...
Jag är helt med på att det inte är danskt kött. Jag syftade på de som går och handlar på stormarknaderna!

Vad gäller priset på kött så anser jag att det är värt att betala mer för kött som du kan komma och se hur det lever!
Våra grisar går ute året runt, grisar ute och bökar sen dag 1!
Och jag är sån lagd så här kastreras och vaccineras det inte!

Vad gäller ägg så har vi satt 2:- per matägg och då gäller det både ankägg, dv. kochin och leghorn. Det är mer än en kund som tycker att det är rent för billigt!!
De vet att djuren har det bra och att de kan komma hit och titta på dem närsomhelst. Ibland har vi inga ägg, för hönsen vilar och det är alla okej med!

Åter till grisen. Min åsikt är att det ska i varje fall inte gå med förlust på köttet. För då helt plötsligt har vi bara turbogrisar igen. Och det vill jag INTE! Jag vill ha naturliga grisar. Och jag tror faktiskt att det är fler än jag som tänker så och förhoppningsvis är de då beredda att betala för det också.
Hoppas jag  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Existens!

  • Gäst
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #14 skrivet: 19 apr-13 kl 11:59 »
Ja, att jämföra med ett vildsvin är ju inte relevant. Få  utfodrar väl vildsvin. Och vad kostar en patron? 15 kr?

Jag kan hålla med om att det finns många gårdsbutiker som tar priser som gör att dom aldrig kommer att överleva eftersom ingen köper där. Och det vanligaste felet är ju att dom säljer för få djur, och på det sättet försöker få in en lön på för få kilo kött. Och att dom säljer för få kilo, är ju inte kundens problem.

Men därifrån är ju steget långt till att gå ner till halva butikspriset, som 37-40 kr i praktiken är.
Och det finns nog inga grisar som är så dyra att föda upp som linderödare. Att tro att dom på nåt vis skulle fungera som vildsvin och leva på det naturen ger skulle ju möjligen fungera om man släppte ut 100 st på 1000 ha skog i skåne.

Kalkylen på en utegris sommartid är hyfsat enkel. Räkna med 7-800 kilo foder a´4 kr per gris inklusive suggans mat ( dvs får du få kultingar per sugga, så blir ju foderkostnaden som högst per slaktsvin ).
Då har du en kostnad på 3200 per gris. Till det kommer slakt och styck på runt 800, och vi är nu uppe i 4000 kr per gris.
På det få du ut runt 70 kg rent kött om det är en bra gris, och produktionskostnaden på det köttet ligger nu på 57 kr/kg.
Då kan man ju tycka att det är lite småkorkat att sälja det för 40 kr.
Skulle vi på nåt mystiskt sätt få ner foderkostnaden till hälften, dvs 2000 kr, så bleve kilopriset 40 kr.

Allt detta gäller sommartid. Har du utegrisar på vintern så finns det i princip ingen gräns på hur mycket foder det kan gå åt.

Jag sålde runt 100 grisar per år när det var som mest, och har fått avverka 1000 m3 skog för att rädda gården efter det äventyret.  Så tro mig. Jag vet vad jag talar om.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #15 skrivet: 19 apr-13 kl 15:11 »
Det är ju tyvärr så att det kostar att ha grisar  ::)
Jag vill inte behöva göra av med grisarna och sälja gården för att jag skänker kött till folk.
Fy vad trist för dig existens att behöva avverka för att rädda skinnet. Tyvärr har vi ingen sådan "buffert".

Jotack, jag märkte under denna vintern att det gick MYCKET mat!!
Vill ju inte att de ska magra av och frysa bara för att det blev kallt. Så då var det bara att öka maten!
När du räknar 4:- per kilo, vad räknar du då på för foder? Och inköpt var?
Tror vi betalar mer än så  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Broberg

  • Gäst
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #16 skrivet: 19 apr-13 kl 15:44 »
Ja, att jämföra med ett vildsvin är ju inte relevant. Få  utfodrar väl vildsvin. Och vad kostar en patron? 15 kr?


Men tiden de sitter i en koja om nätterna har ett värde också, tycker jag.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #17 skrivet: 19 apr-13 kl 16:13 »
Citera
Har du kunder som inte vill betala 6 kr för dina ägg har du fel kunder.
SKULLLLLLLE ju kunna va fel sorts ägg också, Gull-Höna ruvar ju hellre än värper. ;)

Och så är vi ju då någorlunda överens igen, ni ska ge fan i att hänga budbäraren!  ;D
Det är just dethär med foder, som gör mest hur mycket som (eventuellt) blir över i slutändan. T ex. om jag hade fortsatt köpa värpfoder för 7 kr /kg.och plugga i kombinationshönsen som går här så hade jag också gått back. Både på ägg och kött. Så gratis bröd, tillbytt nötpellets, annat som kan va gratis, skulor......... ja så säd för 2 kr/kg som komplement till baggar, larver, maskar, fästingar, kattspyor, kompost............ och vad mer hönsen förser sig med utomhus. Då går det runt!

Men om man läser foderstater och köper allt som finns att köpa+vacciner och antibiotika.......ja då blir det som när stassborna handlar mat till sig själva. Dyrt så innihälvitte!
Att ha djur och få det att gå runt är inte som att köra taxi, betalt per km. Det kräver en himla massa kreativitet men inget säger att det räcker med det.

@Lopt. Det finns flera skäl till att välja vildsvin och ge en tia extra. Bättre kött och så går det inte åt något köpefoder, penicillin och annat tjafs. Det är en välgärning att välja bort tama grisar till förmån för vilda, det måste ju ändå saneras.

« Senast ändrad: 19 apr-13 kl 16:21 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Pris på kött - Linderödsgris
« Svar #18 skrivet: 19 apr-13 kl 18:15 »
Men tiden de sitter i en koja om nätterna har ett värde också, tycker jag.

Det är ändå långt ifrån den tid det tar att föda upp grisar. Och den tiden är det ingen som har betalt för i ovanstående räkneexempel....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #19 skrivet: 19 apr-13 kl 18:27 »
Det är ju bara trams att tro att man kan bedriva äggproduktion , eller kött, genom att låta djuren äta spindlar och fästingar.  Man har ju inte slutat med det för att det var så lönsamt. . Nej ska det bli ägg så är det värpfoder och moderna höns som gäller om man ska få fram ägg för under kronan per st.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser