Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Vild" krusbärsbuske  (läst 3707 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
"Vild" krusbärsbuske
« skrivet: 18 apr-13 kl 12:15 »
Har några förvildade krusbärsbuskar runt gården. Det brukar bli små men, goda bär på dem. Om jag gräver upp en och planterar i bra, gödslad jord, kommer bären att bli större då tro? Känns onödigt att lägga tid på det om bären fortsatt kommer att vara små (svåra att plocka).
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

• Blekinge
SV: "Vild" krusbärsbuske
« Svar #1 skrivet: 18 apr-13 kl 12:32 »
Har några förvildade krusbärsbuskar runt gården. Det brukar bli små men, goda bär på dem. Om jag gräver upp en och planterar i bra, gödslad jord, kommer bären att bli större då tro? Känns onödigt att lägga tid på det om bären fortsatt kommer att vara små (svåra att plocka).
Har oxå en massa krusbärsbuskar här och där, de flesta små och glesa men ett par kraftiga, varav den ena ger mycket och nästan normalstora bär - den busken står skyddat i bra väldränerad jord bredvid en sälg och liten konkurrens från andra växter - tror inte sälgen och krusbäret konkurrerar om näringen så, jag tror, om man ger en självsådd buske bra betingelser så blir det bra med bär.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 apr-13 kl 14:16 »
Får de näring, vatten och ljus så blir bären rätt stora även på förvildade buskar. Problemen med gamla sorter är att de kan ha sämre resistens mot sjukdomar än dagens sorter, men det är inte alls säkert att det blir några problem

Om du inte orkar gräva upp busken kan du prova med avläggare eller sticklingar, det skall funka rätt bra på krusbär

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 18 apr-13 kl 15:04 »
Det är konstigt men ingen av de vilda måbuskarna har mjöldagg så, i teorin, kanske alla små och vilda buskar här runtomkring kommer från "mina" köpebuskar som är reistenta?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 apr-13 kl 15:11 »
Mina förvildade har inte heller mjöldagg, till skillnad från ekslyet, så jag vet inte hur varligt det är. Men det sägs att det kan vara ett problem på äldre sorters bärbuskar

kurt

« Svar #5 skrivet: 18 apr-13 kl 16:40 »
Jag tror inte att det kommer att bli större bär även om de får bättre förhållanden. Storleken på bären är helt sortberoende, jag har sett många äldre sorter som stått bra placerade men som ger små bär, däremot kan man få fler bär på busken om den har bra förhållanden .

Det är bättre att köpa någon bra modern sort och sedan föröka den så att man får fler, eller om man känner någon som har en bra sort, ta sticklingar av den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser