Kanske inte värt att förkyla sig eller halka och slå sig i mörkret för att rädda 7 kg sättpotatis - upp till dig och beror på hur besvärligt det är. Kanske aningen mindre otrevligt att göra det imorgon?
Eller låna en dränkbar länspump med tillräcklig kapacitet.
Min sambo tyckte också det var onödigt att rädda sättpotatisen men nu är den i alla fall uppfiskad och ligger på tork.
Visst, det var inte så mycket med 7 kg men jag hade planerat allt så himla bra tyckte jag och varit ute i god tid, så jag kände mig liksom snuvad på min plan.
Mina fem rödbetor som jag tänkt odla frö på i sommar fick vi upp också. Vad är bäst för dem? Torka och tillbaka källaren (på en hylla) eller är det bäst att sätta dem i en kruka redan nu och plantera ut sedan? Okej, ingen stor grej här heller men det är första gången jag sparat rotfrukter för att fröodla och det är mina enda så jag vill ju gärna testa, annars får jag vänta till nästa år.
Jag hade bara mina potatisar och rotfrukter i huvudet när jag insåg hur mycket vatten det var . Saft, sylt och andra inläggningar har ju kork så de tänker jag klarar sig. Men egentligen har vi ju helt klart ett betydligt större problem med själva byggnaden när det kommer in så mycket vatten...