Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmeljus  (läst 3354 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Värmeljus
« skrivet: 03 feb-07 kl 13:29 »
Igår kväll när jag var ensam hemma, förutom lilltjejen som låg och sov, hade jag tänt lite värmeljus. Jag gick ifrån en liten stund och när jag kom tillbaka brann hela det ena värmeljuset.  :o Jag blåste på det, men då flammade det till ännu mer. Då tog jag ljusstaken och bar ut den i köket. Jag ställde den i vasken och satte på kranen. Då flammade det till en jättehög låga. Jag trodde det bara var olja man inte skulle hälla vatten på? Då tog jag ett kastrull-lock och då äntligen slocknade det. :D Det var verkligen skrämmande, hade jag inte kommit tillbaka i rättan tid! USCH!
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Varg-älva

• Finland
Re:Värmeljus
« Svar #1 skrivet: 03 feb-07 kl 15:32 »
Värmeljus ska kvävas, och man ska aldrig flytta ett värmeljus som brinner. Veken kan falla och det hela börja brinna.

Vi har också haft ett värmeljus som började brinna och spräckte ljuslyktan av glas. Sedan dess lämnar vi aldrig ett rum med brinnande värmeljus... Man lär sig...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 03 feb-07 kl 15:40 »
Varg-Älva har helt rätt värmeljus skall kvävas vilket också står på alla förpackningar om man tittar noga. Värmeljus innehåller mer paraffin än vanliga stearinljus vilket kan bli mycket varmt och självantända  som du beskriver. Själv har jag första hands erfarenheter av sådan incident då värmeljuset som stod på tv:n överantände och höll på att smälta med ljusstake och allt igenom tv:n. Jag bar ut det i snön men inte utan att få kokande pararaffin över hela tummen. Det slutade med en 3e gradens brännskada på 4 x 7 cm. Det mest smärtsamma jag varit med om. Jag fick ta morfin hela första natten trots att jag spolade brännskadan i över 1 timme. Paraffinet kokar in i huden och går knappt att kyla ned så var försiktig med värmeljus!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #3 skrivet: 03 feb-07 kl 17:26 »
Aj, det där visste jag inte! TACK för tipsen, ska aldrig mera lämna värmeljus utan uppsikt... :-\
Why be normal when you can be yourself?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 04 feb-07 kl 11:45 »
INSTÄMMER!  :o
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 04 feb-07 kl 18:27 »
Huga så hemskt! Jag som trodde att värmeljus var säkrare än vanliga.. Usch! Aldrig någonsin gå ifrån ett sånt mer!!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 04 feb-07 kl 19:17 »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser