Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blocka med Timmerjiggen  (läst 1763 gånger)

zzzack

• Västerbotten
Blocka med Timmerjiggen
« skrivet: 17 apr-13 kl 11:21 »
Hej

Någon som vet om det fungerar att blocka timmer för att använda det till en enkel timring med hjälp av Timmerjiggen/Big Mill systemet?

Jag ska avverka på en tomt och tänkte göra en förrådsbyggnad av timret.

Landet

• Västerbotten
SV: Blocka med Timmerjiggen
« Svar #1 skrivet: 21 apr-13 kl 23:24 »
Det är klart det går. Har aldrig provat Big mill men på de bilder jag sett så ser den inte särskilt lång ut. Hur lång stockar kan du blocka? Ska timringen bli tät? Tänkte mest att du kan spara tid om du låter bli att blocka.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 apr-13 kl 23:38 »
Vad menas med "blocka"? Om det menas att såga en stock slät på två eller fyra sidor så går det utmärkt. Det är nog så timmerjiggen gör sig allra bäst

jörmundur

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 apr-13 kl 23:52 »
jag köpte en sån p claes ollson, sen skulle man bygga en ränna till den som man sen skulle dra sågen på. Är det den du funderar på?

jag kan säga att det bara var skit! plasthjulen under jiggen smälte av avgaserna, att såga rakt var omöjligt, det kunde vara +- 5 cm fel i andra änden när jag var klar :(
jag sågade ca 10-15 stockar på 5 meter innan jag gav upp...

skaffa en yxa o bila timret istället! såga snitt med motorsågen o spräck loss m yxan det är f-n säkrare o blir snyggare.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 apr-13 kl 00:05 »
jag köpte en sån p claes ollson, sen skulle man bygga en ränna till den som man sen skulle dra sågen på. Är det den du funderar på?

jag kan säga att det bara var skit! plasthjulen under jiggen smälte av avgaserna, att såga rakt var omöjligt, det kunde vara +- 5 cm fel i andra änden när jag var klar :(
jag sågade ca 10-15 stockar på 5 meter innan jag gav upp...

skaffa en yxa o bila timret istället! såga snitt med motorsågen o spräck loss m yxan det är f-n säkrare o blir snyggare.
I sådana fall gjorde du fel på något vis. Resultatet blir inte perfekt, men betydligt bättre än +-5cm i alla fall. Förutsatt att du hade logosols timmerjigg och inte något kinatillverkat. Mina plasthjul har inte smält heller, men det beror väll på vad för såg man har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 3 användare (2 dolda)
fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser