Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineraler o selen fråga.  (läst 1589 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Mineraler o selen fråga.
« skrivet: 16 apr-13 kl 20:46 »
Jag har fått olika svar på denna fråga så nu frågar jag er:
Vad ska gotlandsfår ha utöver hö och sly?
Selen? Koppar? Mineraler ? Salt?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

wahlgrens

• Uppland
SV: Mineraler o selen fråga.
« Svar #1 skrivet: 16 apr-13 kl 21:00 »
Mina gotlandsfår får utöver höet, mineralbalja och saltsten, och kraftfoder i form av blandsäd nu när de är högdräktiga.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-13 kl 00:25 »
Mineralbaljan är det koppar i den ??
Det verkar vara massa olika åsikter om just koppar så jag ger bara salt hö o sly just nu för säkerhets skull och mina är inte dräktiga.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 17 apr-13 kl 07:32 »
Gotlandsfår ska ha koppar i sina mineraler.
Om man ger kraftfoder med mycket koppar i och har koppar i vattnet så kanske man behöver börja fundera över om det blir för mycket, men dina får ju inte kraftfoder?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #4 skrivet: 17 apr-13 kl 12:30 »
Det rekomenderas alltid fri tillgång till mineraler plus en saltsten (salt med mineraler i räknas inte!) året runt till alla får (baggar tackor, lamm dräktig eller inte) dem reglera intaget själv beroende vad dem hittar ute eller får via hö etc. 

Alla får utom texel och mjölkfår brukar få minneraler med koppar (det finns att köpa både med och utan) Selen finns i mineralerna men är dem dräktiga så brukar dem få extra.

Mineraler finns lös som pulver eller i balja i "fast, kletig form". Det bero på vad dina får och du trivs med bäst.

Det märks tydligt dem åren höet håller sämre kvalitet (innehål av Calcium mm. ) då äter dem mera mineraler, på sommaren minskar det särskild på skogsbete. Får dem färdig kraftfoder (pellets med lite mineraler etc) så minskar det också.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 18 apr-13 kl 08:42 »
Jag har alltid gett fåren Lantmännens lösmineral, (MED koppar förstås), Det innehåller Calcium, som behövs för att det ska bildas kalk. Ingen av mina tackor har någonsin haft kalkbrist vid lamning. Lösmineralerna äter de mycket av periodvis och då brukar folk bli oroliga och tro att de alltid kommer att äta så mycket mineraler, men så blir det aldrig. Antagligen har de haft extra stort behov av mineraler just då för sedan kommer det alltid en period när de äter väldigt lite av dem. På somrarna har jag köpt baljor med "något klet" i, melass eller något, så det inte regnar bort. De där med melass tror jag inte är så bra, det är ju sött och gott så dem hetsäter de ofta av, inte så bra för tänderna.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser