Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inser kycklingarna själva hur kalla/varma de är???  (läst 921 gånger)

tottizen

• Västergötland
Inser kycklingarna själva hur kalla/varma de är???
« skrivet: 16 apr-13 kl 14:04 »
Kan man, om ca 2 veckor, när de är typ 8 veckor (tror jag) Ha öppet hönshuset till hönsgården dygnet runt fast samtidigt ha värmelampa. De har redan nu hoppat utanför huset lite och vill ut.

tottizen

• Västergötland
SV: Inser kycklingarna själva hur kalla/varma de är???
« Svar #1 skrivet: 17 apr-13 kl 11:20 »
Jättetacksam för svar. så jag vet om det räcker för hönsvakten att komma 1 gång om dagen o kolla till och mata dem! De 2 stora vill ju vara ute på dagarna, och tuppen är nog ca 10 veckor då så han borde klara det med, men vet ej ang de ca 8v brahma flickorna. Mitt hus är litet 2mx1,2 m och 105 i tak, kan man ha dörre öppe dygnet runt då, om man har värmelampa på? Hönsgården är givetvis nätad runt om och jag kjomme rnog ha hunnit få på taket då=) (sen ska den byggas ut mer)

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #2 skrivet: 17 apr-13 kl 11:50 »
Om de klarar sig utan lampa beror på hur varmt det är hos dig då och hur befjädrade kycklingarna är.
Jag har kycklingar som är från en vecka- ca 10 veckor i egna inhängnader i vår stora oisolerade lada. De har lampa i ett hörn och bestämmer själva hur nära lampan de vill vara. Småttingarna håller sig nära lampan, ju större de blir desto mer sällan ligger de i värmen.   Efter ca 10 veckor bor de med stora flocken och har ingen värmelampa alls.

Hur stor är dörren? Har du möjlighet så kanske det är bättre att ha en liten lucka som kan stå öppen istället för hela dörren.

Bara att prova sig fram!  ;D
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

tottizen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-13 kl 11:56 »
Lampan hade jag tänkt ha på hela tiden då. Dörren är inte så stor efterssom huset inte e så stort. men jag kan ta bort plexiglaset så får de en öppning på typ 20x30 så står värmen sig bättre. de går väl knabppast ut på kalla dagar/nätter om de blir nerkylda antar jag!? Så det borde ju funka om jag har lampan på inne?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-13 kl 12:16 »
Kycklingar vet mycket väl hur kalla/varma de är.  De försår precis när de behöver värma sig.
Problemet kan vara om de vuxna inte tillåter kycklingarna att röra sig fritt, t.ex sitter i öppningen och blockerar den.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tottizen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 apr-13 kl 13:04 »
ok. jg har haft nät emellan dem i 2 veckor nu. tänkte försöka släppa ihop dem i helgen. då vet jag nog mer om de är accepterade eller inte

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser