Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blöt kolonilott  (läst 3287 gånger)

Mourningwood

• Studerande smyckesdesigner med gröna fingrar.
    • Uppland
    • MourningWood Design
Blöt kolonilott
« skrivet: 15 apr-13 kl 22:48 »
Detta blir som sagts i tidigare trådar första odlingssäsongen på denna lott.

I höstas jordfräste föreningen lotten vilket jag antar förstörde jordstrukturen helt. Efter vinterns regn och snö ligger lerjorden nu helt platt och vattnet rinner inte undan. Det är lite sorgligt att promenera i området och se att de andra börjat bearbeta jorden smått och att se min egen fungera som vattenreservoar.

Finns ngt sätt att undvika vattenansamlingar nu i sommar? Att gräva egna diken på min lilla lott är inte ett alternativ. Skulle dränering i gångarna fungera?

-Jerry

in vino veritas

Huggorm

• Gäst
SV: Blöt kolonilott
« Svar #1 skrivet: 15 apr-13 kl 23:41 »
Har du känt efter om det är tjäle kvar? Det kan vara den som gör att inte vattnet rinner undan, och den kommer ju inte vara kvar i sommar. Annars undrar jag hur din lott ligger höjdmässigt i förhållande till de andras? De som kommit igång, deras lotter kanske sluttar svagt mot söder och har fått lite med solvärme?

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-13 kl 06:19 »
Om jorden är djup kan du ju prova att göra dräneringhål rakt ner med spätt och ev fylla på med grus eller dräneringsslang.

Du kan även bygga upphöjda odlingsbäddar av mörket lövträ och kompost.

Fast det lär vara tjälen. Den är riktigt djup i år.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Mourningwood

• Studerande smyckesdesigner med gröna fingrar.
    • Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #3 skrivet: 16 apr-13 kl 09:02 »
Jag har inte känt efter om där är tjäle, men antagligen då snön låg tjock tills regnet kom.

Just nu ser det ut som att alla lotter i området sluttar ner mot min, vilket kan förklara poolen.

Jag har kollat på ngt upphöjda bäddar, just för att tidigt värma upp jorden, för att tydligare begränsa landen då det underlättar växelodlingen och för att det ser prydligare ut.
Nackdelen är att det blir 63m virke, vilket skulle bli en kostnad min sambo inte skulle gå med på för tillfället. :/

Men att göra dräneringshål kan ju vara ett alternativ. Tack för era svar.  :)
in vino veritas

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 apr-13 kl 09:04 »
Det är garanterat tjäle under. Ta det lugnt..du hinner odla!  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 16 apr-13 kl 09:52 »
Du kan göra upphöjda bäddar utan att slösa trä på den saken. Forma sängar som limpor. T.ex. 1 m breda, 2-3 dm höga, längd efter förutsättningar. Behovet av ogräsrensning ökar en del jämfört med om du har träsidor, men blir ändå mindre än om du har plana (ej upphöjda) bäddar. Upphöjda bäddar torkar lättare ut än plana, men i ditt fall verkar risken inte vara så stor. Viss marktäckning kan behövas. Bevattningsmöjlighet är en fördel, och lär väl finnas. Formar du upphöjda bäddar redan i vår så torkar det lättare ut första året, men kan stävjas med marktäckning och/eller bevattning.

Men lugna dig lite tills det värsta torkat upp. Och vänta med att bedöma läget tills dess.

Faktiskt tycker jag att du kan odla det ungefär som det är ett år först och se hur det går. Sätt sedan in större åtgärder, som t.ex. att forma upphöjda bäddar, tidigast i höst.

All dränering, både nedåt och sidledes, förutsätter att vattnet kan ta vägen någonstans.

Det låter som din lott har ett sämre läge än en del andra lotter. Det kan vara anledningen att den blivit ledig. Men det kan gå att odla där ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser