Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hålla dovhjortarna utanför odlingen?  (läst 2342 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Hålla dovhjortarna utanför odlingen?
« skrivet: 15 apr-13 kl 22:40 »
Tänkte odla lite i vår och sommar. Lite potatis, lök, sallad och annat som dovhjortar, rådjur och vildsvin gillar. Mitt största problem är dovhjortar, de tuggar i sig allt och är duktiga på att hoppa.

Nu har jag köpt 3-meters stängselstolpar som jag tänkte trycka ned 0,5 m i marken (kommer det att räcka?) och sedan spänna tvinnad tråd mellan stolparna. Behöver jag ha en tråd högst upp, alltså vid 2,5 m? Hur tätt behöver trådarna sitta och hur nära marken behöver den understa vara för att hålla bort vildsvin, harar och rådjur?

Elaggregat har jag, tråd har jag och fjädrar har jag. Det är stängslets konstruktion/höjd/täthet jag undrar över.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christelle

• Blekinge
SV: Hålla dovhjortarna utanför odlingen?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-13 kl 07:52 »
Minst 2 meter högt behöver ett vilthägn för hjortdjur vara enligt Wikipedia - så en tråd så högt om möjligt.
Sedan får du fördela minst två-tre trådar till - tror det är bäst att ha så många trådar som möljigt så att de verkligen får en stöt första gången de försöker forcera. Du får räkna på hur mycket tråd du kan sätta på ditt aggregat. Rådjuren lär sig låta bli efter första smällen men vid svåra vintrar upprepar de försöken så det gäller att ha trådarna i trim även vintertid om man vill skydda nysatta fruktträd etc. man får gå över trådarna, ta bort snö och is (jag har elband) och lyfta upp dem om de hamnat under snön. Det är en del pyssel med elstaket. Nu har tex en del stolpar "frusit upp" och behöver bankas ner igen, en del band blivit brända och försvagade, grind och isolatorer har fått träd fällda över sig och får bytas ut. Fördel med elbanden, inbillar jag mig, är att djuren ser dem och har de lärt sig att inte röra vid så kan man hägna även utan el vid behov men det kanske fungerar även med tråd? Hade jag gjort el nu så hade jag valt både tråd och band.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

queer

SV: Hålla dovhjortarna utanför odlingen?
« Svar #2 skrivet: 16 apr-13 kl 08:38 »
Köp en rulle Allox viltnät ... enklare kan det inte bli ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser